Enkelt TMS-system giver overblik og vigtige statistikker 

Enkelt TMS-system giver overblik og vigtige statistikker 

Brink Transport har 85 biler på vejene. Med svenske Opter har virksomheden fået et stabilt styresystem, som sikrer alt fra ruteplaner til nøgletal for tilbudsgivning 

Af Lisbeth Petersen 

Hver måned bliver 50-60.000 forsendelser ekspederet af Brink Transport. Hovedkvarteret ligger i Kolding med terminaler i Viborg og Brøndby. Tilsammen beskæftiger de 85 biler, der konstant er på vejene på skiftevis dag- og natkørsel. Bilerne kommer fra hele landet, og netværket af vognmænd, med faste kontrakter og Brink-logokøretøjerne, er med til at sikre hurtig og effektiv levering for erhvervskunder. 

Den omfangsrige forretning kræver en god og pålidelig styring, og for et par år siden begyndte ledelsen derfor at afsøge markedet for Transport Management Systems – TMS. 

- Det stod klart for os, at hvis vi skulle understøtte vores virksomhed og levere den service og kvalitet, som vi er kendt for, så behøvede vi et mere stabilt system, som også gav os bedre nøgledata, bl.a. med henblik på vores tilbudsafgivning, fortæller adm. direktør i Brink Transport, Claus Laustsen, og fortsætter: 

- Efter at have scannet mulige løsninger på markedet besluttede vi os for Opter, som, vi kunne se, ville indfri vores forventninger til et nyt system.  

Højintensive transporter og ukurante størrelser 
Opter er udviklet af Opter AB i Sverige og bliver anvendt af over 400 transportvirksomheder i Norge, Sverige, Finland og - siden 2018 - også Danmark 

Brink Transport bruger systemet til bl.a. ordremodtagelse, disponering og ruteplanlægning, flådestyring via android-app, prisberegning og fakturering samt til afregning af underleverandører. I webfunktionen kan kunderne booke transporter og få adgang til statusinformation om deres forsendelser via track&trace, og systemet håndterer udskrivning af fragtdokumenter og labels. App’en anvendes til håndtering af gods via terminal, og chaufførerne bruger Opter driver-app til opgaveliste, prisafvigelser, kvittering og billeder. Derudover er der skabt en række EDI (elektroniske dataudvekslings) -integrationer til både kunder og leverandører. 

Endelig har Brink Transport glæde af Opters prisberegnings- og statistikfunktion. 

- Vi specialiseret os i højintensive transporter, især til små og mellemstore virksomheder, og ofte med de ukurante godsstørrelser, som nogle af de store transportvirksomheder helst vil være fri for. Vi har fra starten haft samme-dags-levering i Sønderjylland og på Fyn og har nu også udbredt den service til Midt- og Nordjylland og Sjælland. Til resten af landet, incl. øerne, har vi dag-til-dag levering på kurertjenester og stykgods. Det har været vigtigt for os at tilbyde vores kunder et stabilt system, med gode og præcise prisberegninger, siger Claus Laustsen. 

Indkøring i vækstperiode 
Han fremhæver Opters disponeringsmodul, som har givet Brink Transports planlæggere et godt overblik på den generelle flådestatus og på de enkelte biler, både hvad angår økonomi og forhindring af overlæsning. 

- Med det store antal kunder, vi har på det her knivskarpe marked, er det vigtigt, at vi rammer plet, når vi giver tilbud på transportopgaver. På ledelsesniveau forsyner Opter os nu med gode rapporter og fornuftige nøgletal til vores statistikker, og de har betydet en forbedret salgsindsats. Så i alt har vi fået effektiviseret vores processer og opnået dét, vi var ude efter. 

Brink Transport tog systemet i brug hen over sommeren 2020, og selv om der med direktørens ord selvsagt ’altid er lidt bump på vejen, og et par knaster, der skal bearbejdes, når man skifter et komplet driftssystem’, har det været overbevisende på de afgørende punkter – og tilmed klaret den stigning i leverancerne 15-20 %, som virksomheden har oplevet i samme periode.

 

- Det vigtigste har været vilje og forståelse fra begge sider - også til videreudvikling af nogle funktioner, vi har efterspurgt. Det bedste ved Opters system er faktisk, at det er åbent, nemt tilgængeligt og meget brugervenligt. Ved fælles hjælp er vi komme godt i mål med projektet, og vi er meget glade for det, understreger Claus Laustsen.  

22/3 2021