Hurtig scanning af hele indkøbsvognen

Hurtig scanning af hele indkøbsvognen

Med Radio Frequency Identification, RFID, kan både butikker og forbrugere spare tid og opnå andre fordele. Systemet vil fremover kunne integreres i emballagen.

Om få år vil scannere i én arbejdsgang kunne opgøre det samlede beløb for indholdet af den enkelte kundes indkøbsvogn i en butik.
Det kræver dog at alle varer bliver mærket med RFID-tags i stedet for de nuværende stregkoder.

– Og det er som bekendt en vision, som det vil tage nogle år endnu at realisere, eftersom det stadig kun er et fåtal af dagligvarehandelens produkter, der er mærket med RFID-tags, fastslår direktør Keith Bothmann fra virksomheden Kar-Mil A/S, som har markedsført RFID (Radio Frequency Identification) gennem de sidste par årtier.

Men allerede nu kan butikkerne opnå fordele ved at introducere RFID på deres indkøbsvogne, påpeger Keith Bothmann:

- Der er næppe tvivl om, at det er den vej udviklingen går, og at visionen vil ende med at blive en realitet til glæde for både forbrugere og butikker.

Der udvikles til stadighed mindre og billigere elektroniske kredsløb, der nu tilmed kan integreres direkte i emballagematerialerne, og dermed vil mærkning med RFID også ende med at blive mere attraktiv end stregkodemærkning, fordi elektronikken kan rumme langt flere oplysninger, siger han og peger på, at man f.eks. både på det tyske og det amerikanske marked kan finde indkøbsvogne, som allerede er bragt ind i RFID-alderen.

Konkurrenceelement påvirker kundeadfærd
Hos Kar-Mil A/S har man således allerede arbejdet med løsninger, hvor indkøbsvogne er blevet udstyret med RFID-tags. Til blandt andet en tysk supermarkedskæde har virksomheden været involveret i at opbygge et system til indkøbsvogne, som erstattede det udbredte pantsystem, hvor kunderne skal lægge en mønt i indkøbsvognen for at frigøre den.

– I stedet for at skulle lægge et depositum i vognen blev kunderne lovet chance for at vinde en præmie, blot ved at returnere deres indkøbsvogn, og stille den pænt på plads i vognmagasinet, fortæller Kar-Mils marketingkoordinator, Isabel Larsen.

– Teknikken kaldes for ‘gamification’, og dækker over at putte elementer af spil ind i hverdagssituationer for at gøre dem både sjovere og mere motiverende. Metoden udnytter folks naturlige begær for at konkurrere - og at vinde. Og derfor er indkøbsvogne med RFID og et løfte om deltage i en konkurrence med til at øge engagementet. Vognene bliver sat på plads, ikke kun fordi det er det rigtige at gøre, men lige så meget fordi man oplever en forhøjet værdi ved at gøre det, siger hun.

-lipe

28/11 2016