Sværvægter åbner fragtcenter i CPHFoto: Kuehne + Nagel International AG

Sværvægter åbner fragtcenter i CPH

De færreste tænker over, at CPH ikke blot fragter passagerer, men også store mængder gods. Nu flytter et af verdens største transport- og logistikfirmaer, Kuehne + Nagel, ind i lufthavnen.

Københavns Lufthavn er godt på vej til at konsolidere positionen som nordeuropæisk knudepunkt for luftfragt.
Med mere end 370.000 tons luftfragt i 2015 og en stigning mere end 20 pct. siden 2010 har luftfragten fået luft under vingerne.

- Selv om luftfragten kun udgør 1 procent af den samlede fragtmængde, så udgør den 32 procent af den samlede værdi af Danmarks handel med udlandet, forklarer kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

Nu er verdens næststørste luftfragtspeditør, Kuehne + Nagel, også landet i Københavns Lufthavn. Den 1. februar flyttede de første 30 medarbejdere ind på 2.400 nye kvadratmeter i lufthavnens cargo-område.

CPH et perfekt udgangspunkt
- 30 medarbejdere rykker ind i CPH her i februar, og vi har en klar forventning om at ansætte yderligere folk allerede i år og næste år. Når vi placerer det nye luftfragt logistikcenter i Københavns Lufthavn får vi det perfekte udgangspunkt for at udvikle vores forretning endnu mere, siger Jens Davidsen, Kuehne + Nagels danske luftfragtsdirektør.

- Der er mange fordele ved vores nye placering, som har lager med direkte udgang til flyene på ”airside”, som det hedder. Vi kan blandt andet tilbyde den hurtigste responstid på akutsendinger, x-ray/screening i egen terminal og afhentning og levering direkte til fly, fremhæver Jens Davidsen.

Natlig succes
Det seneste år er antallet af sendinger vokset med 20 procent, og det kan blive endnu mere, spår Jens Davidsen:

- Vi forventer minimum den samme vækst de kommende år, men væksten kan også blive væsentlig større, når det lykkes at trække fragten fra de andre nordiske lande her til Københavns Lufthavn, siger Jens Davidsen.

Luftfragt er umiddelbart ikke en af Københavns Lufthavns mest synlige aktiviteter, da en stor del af fragttrafikken foregår om natten.

Men væksten er høj, og forventningerne ligeså. Det er især dyrere, tidsfølsomme og letfordærvelige varer, der fragtes med fly – alt fra medicin, nødhjælp og avancerede maskiner til friske fisk og mejerivarer.

Fragt gør passagerruter bæredygtige
En stigende del af fragten flyves i dag med passagerfly, den såkaldte ”belly cargo”. Den udgjorde i 2015 knap 40 procent af den samlede mængde luftfragt, fortæller kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

- For især de lange interkontinentale flyruter er ”belly cargo” en særdeles vigtig del af forretningen. Luftfragt kan udgøre op til 20 procent af omsætningen på flere passagerruter. Det er en af mange grunde til, at luftfragt er en væsentlig del af lufthavnens strategi for at skabe vækst og arbejdspladser i hele Danmark, siger Peter Krogsgaard.

Af regulære fragtfly betjenes CPH i dag af Singapore Airlines Cargo, China Cargo Airlines, Emirates Sky Cargo, DHL og FedEx.

Udover Kuehne + Nagel huser lufthavnen fragtfirmaer som Worldwide Flight Services, Fedex, DHL Aviation, Internationalt Postcenter, Spirit Air Cargo Handling, Airland Logistics, CTS Express, Martin Bencher og Jetpak.

 

Fakta om Kuehne + Nagel

  • Et af verdens største transport- og logistikfirmaer med 66.000 ansatte på 1.000 kontorer i over 100 lande.
  • Verdens næststørste på luftfragt. Samarbejder i Danmark blandt andre med SAS, Lufthansa, KLM-Airfrance, Qatar Airways, Singapore Airlines, Emirates og Cargolux.
  • I Danmark er ansat 215 medarbejdere. Den årlige omsætning er cirka 2 milliarder kroner.
  • KN har kontorer og faciliteter i Københavns Lufthavn, Brøndby, Aarhus, Odense, Esbjerg og Fredericia.

Læs mere om datafangst

3/2 2016