'Vi skal vinde på dygtighed'

'Vi skal vinde på dygtighed'

Coolshop konkurrerer med både danske og udenlandske webshops, og det kræver konstant optimering af logistikken at holde sig forrest i det løb. Med Apport BI kan Coolshop se og reagere på sammenhænge, som tidligere har været skjult

Med 50.000 varenumre og et produktsortiment, der spænder fra en trampolin til en neglelak, står Coolshop med et stort og ganske komplekst lager. Læg dertil, at kundernes tålmodighed er ultrakort, og så har du en særdeles krævende logistikopgave.

- Konkurrencen i både Danmark og på vores andre markeder er bare kæmpestor, og vi konkurrerer jo også med udenlandske virksomheder med lavere lønninger, så vi skal holde alle omkostninger nede. Det er dygtighed, vi skal vinde på, og det handler om at kunne optimere hele tiden, siger Kristian Søgaard, som er General Manager ved Coolshop.

Analyser på et helt andet niveau

Coolshop er blandt pilotkunderne på Apports business intelligence-modul, kaldet Apport BI, og efter at have haft det nye værktøj mellem hænderne, vurderer Kristian Søgaard, at Coolshop får markant bedre muligheder for at lave de forretningskritiske optimeringer. 

- Vi har jo kunnet trække nogle rapporter tidligere, men vi syntes ikke, at vi kunne analysere nok på det grundlag. Vi kunne eksempelvis se, at én plukker i snit brugte et minut på et pluk, mens en anden brugte halvandet, men vi kunne ikke se hvorfor. I Apport BI kan vi kigge dybt ned og finde forklaringer.

- Det kan være, at en medarbejder er langsommere end gennemsnittet på en bestemt type pluk, men hurtig et andet sted på lageret. Med den viden kan vi placere folk, så de bliver sat til at gøre det, de er bedst til. Vores analyser kommer op på et helt andet niveau, fortæller Kristian Søgaard. 

Kan udregne håndteringspris for alle varer

Når Coolshop prissætter deres varer har de traditionelt taget udgangspunkt i tre faktorer – kostprisen, udgifter til markedsføring og fragtprisen. Med Apport BI bliver det pludselig muligt at tage højde for endnu en faktor, nemlig den konkrete håndteringspris på lageret.

- Der er jo forskel på, om man skal håndtere et computerspil eller en trampolin, men det har vi ikke kunnet få tal på før. Nu kan vi tage en konkret vare og se, hvad dens håndteringspris er. Det betyder, at vi kan se, om der er varer, vi bruger for meget tid på.

- I givet fald kan det betyde, at prisen skal op, hvis det fortsat skal give mening at sælge varen. Det kan også være, at vi bruger for meget tid, fordi varen er placeret uhensigtsmæssigt på lageret, og så kan vi justere på det, siger Kristian Søgaard. 

Ingen varer må ligge over til næste dag

Leveringshastighed er et afgørende konkurrenceparameter for Coolshop.

- Vi lever jo af, at vi kan levere hurtigt. Varerne skal plukkes den dag, ordrerne kommer ind - det dur ikke, at der er noget, der ligger over til næste dag, siger Kristian Søgaard. 

Derfor ser han også muligheden for få vist 'real time' status for lageret som en vigtig funktionalitet i Apport BI.

- Systemet viser os, hvornår vi helt præcist vil være færdige med dagens opgaver - baseret på både de ordrer, der ligger i systemet, og på data fra sammenlignelige dage, samt på de medarbejdere, der er på arbejde. Vi skal være færdige kl. 18, så hvis systemet fortæller os, at vi først er færdige med at plukke kl 18.15, så kan vi flytte folk ind til pluk.

- Og det er jo ikke, fordi folk skal piskes rundt. Tallet er baseret på medarbejdernes egne gennemsnitstider, så det er deres normale niveau, der bliver regnet ind. Vi undgår tværtimod, at der bliver for travlt, fordi vi kan reagere i tide, siger Kristian Søgaard.

Bedre beslutninger baseret på fakta

Han fremhæver særligt tre områder, som er vigtige for Coolshop at kunne analysere på. 

- Det er alfa og omega, at vi kan analysere detaljeret på vores produktivitet. Desuden giver det os en masse, at vi med Apport BI let kan få et billede af, hvor vi er på vej hen i forhold til vores målsætninger for lageret. Er vi på sporet, eller skal vi ændre noget? Sidst men ikke mindst handler det om optimering – også i forhold til varers placering. Ligger de rigtigt på lageret? Har vi plads nok? Er der nogle produkter, vi bruger for meget tid på? Når vi ved det, kan vi gøre noget ved det, siger Kristian Søgaard og fortsætter:

- Hvor vi i gamle dage havde en fornemmelse for et eller andet, har vi nu nogle fakta. Beslutningsprocessen bliver meget lettere, når vi kan basere den på korrekte og opdaterede fakta i stedet for nogle fornemmelser.

-hawin

 

Læs mere om datafangst

20/6 2017