43.000 m2 stor udvidelse af jernbane på Aalborg Havn

43.000 m2 stor udvidelse af jernbane på Aalborg Havn

Godstransport med jernbane er i vækst blandt de nordjyske virksomheder, og Port of Aalborg investerer nu endnu mere i at understøtte den positive trend med en helt ny jernbaneterminal på den sydøstlige del af Østhavnen

Snart bliver der endnu bedre rammer for godsbanetransporten ind og ud af Aalborg. Port of Aalborg har netop igangsat en markant udvidelse af havnens jernbaneinfrastruktur, der indebærer etableringen af et spritnyt terminalområde på i alt knap 43.000 kvadratmeter på den sydøstlige del af Østhavnen i Aalborg Øst.

- Efterspørgslen på fragt af gods via jernbane vokser hurtigt i disse år, og alene sidste år steg antallet af enkeltvogne fra
Aalborg havn med hele 75 procent. Det er et udtryk for, at de nordjyske virksomheder for alvor er begyndt at se jernbanen som et seriøst alternativ til vejtransport, og vi forventer kun, at tendensen vil tiltage yderligere over de kommende år. Derfor udvider vi nu vores kapacitet betragteligt, fortæller commercial manager hos Port of Aalborg, Rasmus Munk Kolind.

Plads til nye virksomheder
Udvidelsens første etape skal stå færdig allerede ultimo juli og tæller i alt godt 4.200 kvadratmeter terminal med 190 meter rillespor samt etableringen af et belagt areal på 12.500 kvadratmeter. I anden etape forlænges sporet til 430 meter, hvilket udvider terminalområdet med yderligere 4.900 kvadratmeter. Derudover bliver der et areal på yderligere 21.200 kvadratmeter, hvor det bliver muligt at placere en eller flere virksomheder helt tæt på jernbanesporet.

- Foruden at udvide vores jernbaneinfrastruktur betragteligt betyder udvidelsen også nye muligheder for at tilbyde virksomheder skræddersyede løsninger, hvad enten det drejer sig om etablering eller leje af arealer på en lokation, hvor de fra baghaven så at sige har direkte adgang til 4.000 europæiske jernbanehubs, siger Rasmus Munk Kolind.

Anden etape ventes klar til ibrugtagelse i løbet af fjerde kvartal i år, forklarer Rasmus Munk Kolind, der understreger, at der bliver behov for yderligere investeringer de kommende år:

- Vi har store ambitioner for vores erhvervspark, og skal den realiseres, er det afgørende, at vi løbende formår at udvikle og tilpasse vores rammer, så vi kan tilbyde fleksible, miljøvenlige og ikke mindst konkurrencedygtige logistikløsninger på land såvel som over kaj. I den forbindelse har jernbanen et kæmpe potentiale, og i takt med at infrastrukturen løbende forbedres, og antallet af ugentlige afgange øges, så kommer gods via jernbane til at spille en stadigt større rolle i fremtidens transportmiks. Vi har store ambitioner for jernbanen, og derfor kommer vi også til at udvide vores kapacitet endnu mere inden for en overskuelig fremtid, siger han.

Om Port of Aalborg A/S
Port of Aalborg er en moderne indlandshavn med et 360 graders opland, multimodale logistikløsninger og fokus på realiseringen af Aalborg Kommunes erhvervs- og bæredygtighedsstrategi. Med udgangspunkt i  udviklingsstrategien ændrer havneni i stigende grad fokus fra vandsiden til landsiden og udviklingen af den omkringliggende erhvervspark, der er udnævnt som Aalborgs fremtidige vækstzone.

Koncernen Port of Aalborg A/S omfatter 9 datterselskaber og 110 medarbejdere

-lipe

22/6 2020
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde