43.000 m2 stor udvidelse af jernbane på Aalborg Havn

43.000 m2 stor udvidelse af jernbane på Aalborg Havn

Godstransport med jernbane er i vækst blandt de nordjyske virksomheder, og Port of Aalborg investerer nu endnu mere i at understøtte den positive trend med en helt ny jernbaneterminal på den sydøstlige del af Østhavnen

Snart bliver der endnu bedre rammer for godsbanetransporten ind og ud af Aalborg. Port of Aalborg har netop igangsat en markant udvidelse af havnens jernbaneinfrastruktur, der indebærer etableringen af et spritnyt terminalområde på i alt knap 43.000 kvadratmeter på den sydøstlige del af Østhavnen i Aalborg Øst.

- Efterspørgslen på fragt af gods via jernbane vokser hurtigt i disse år, og alene sidste år steg antallet af enkeltvogne fra
Aalborg havn med hele 75 procent. Det er et udtryk for, at de nordjyske virksomheder for alvor er begyndt at se jernbanen som et seriøst alternativ til vejtransport, og vi forventer kun, at tendensen vil tiltage yderligere over de kommende år. Derfor udvider vi nu vores kapacitet betragteligt, fortæller commercial manager hos Port of Aalborg, Rasmus Munk Kolind.

Plads til nye virksomheder
Udvidelsens første etape skal stå færdig allerede ultimo juli og tæller i alt godt 4.200 kvadratmeter terminal med 190 meter rillespor samt etableringen af et belagt areal på 12.500 kvadratmeter. I anden etape forlænges sporet til 430 meter, hvilket udvider terminalområdet med yderligere 4.900 kvadratmeter. Derudover bliver der et areal på yderligere 21.200 kvadratmeter, hvor det bliver muligt at placere en eller flere virksomheder helt tæt på jernbanesporet.

- Foruden at udvide vores jernbaneinfrastruktur betragteligt betyder udvidelsen også nye muligheder for at tilbyde virksomheder skræddersyede løsninger, hvad enten det drejer sig om etablering eller leje af arealer på en lokation, hvor de fra baghaven så at sige har direkte adgang til 4.000 europæiske jernbanehubs, siger Rasmus Munk Kolind.

Anden etape ventes klar til ibrugtagelse i løbet af fjerde kvartal i år, forklarer Rasmus Munk Kolind, der understreger, at der bliver behov for yderligere investeringer de kommende år:

- Vi har store ambitioner for vores erhvervspark, og skal den realiseres, er det afgørende, at vi løbende formår at udvikle og tilpasse vores rammer, så vi kan tilbyde fleksible, miljøvenlige og ikke mindst konkurrencedygtige logistikløsninger på land såvel som over kaj. I den forbindelse har jernbanen et kæmpe potentiale, og i takt med at infrastrukturen løbende forbedres, og antallet af ugentlige afgange øges, så kommer gods via jernbane til at spille en stadigt større rolle i fremtidens transportmiks. Vi har store ambitioner for jernbanen, og derfor kommer vi også til at udvide vores kapacitet endnu mere inden for en overskuelig fremtid, siger han.

Om Port of Aalborg A/S
Port of Aalborg er en moderne indlandshavn med et 360 graders opland, multimodale logistikløsninger og fokus på realiseringen af Aalborg Kommunes erhvervs- og bæredygtighedsstrategi. Med udgangspunkt i  udviklingsstrategien ændrer havneni i stigende grad fokus fra vandsiden til landsiden og udviklingen af den omkringliggende erhvervspark, der er udnævnt som Aalborgs fremtidige vækstzone.

Koncernen Port of Aalborg A/S omfatter 9 datterselskaber og 110 medarbejdere

-lipe

22/6 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras