Aabenraa Havn styrker administration og drift

Aabenraa Havn styrker administration og drift

Franziska-Lea Haderup har netop haft sine første arbejdsdage som Økonomi- og administrationschef. Franziska, der er 40 år og bosat i Bov, har med jobbet ved Aabenraa Havn skiftet fra landevejstransport til søtransport

Franziska-Lea Haderup har i næsten fire år været ansat ved Schmitz Cargobull i Padborg, men efter en afsluttet HD-Regnskab manglede hun yderligere udfordringer, og så dukkede uventet stillingsopslaget fra Aabenraa Havn op.

- Jeg er meget glad for mit skifte til Aabenraa Havn. Jeg har fra sidelinjen kunne følge med i nogle af de positive tiltag, som Aabenraa Havn har foretaget de seneste år. Så det vakte straks min interesse, da jeg læste stillingsopslaget.
Da stillingen samtidig ville betyde, at jeg både ville få flere ansvarsområder, samt blive en del af det team, der skal forme Aabenraa Havns positive udviklingsrejse, vidste jeg, at denne stilling måtte jeg simpelthen søge, siger hun.

Aabenraa Havn står over for betydelige vækst- og udviklingsmuligheder nu og i de kommende år. Havnens nuværende kunder og deres forretning udvikler sig og det stiller krav til havnen som forudsætningsskaber for deres succes på markederne.


I løbet af de kommende år overtager havnen desuden det fulde ejerskab af arealerne ved det tidligere Enstedværket. Konkret betyder det en fordobling af havnens areal samt en mangedobling af havnens bygningsmasse. Det stiller krav til havnen, dens ledere og medarbejdere om at agere professionelt og proaktivt både over for de nuværende og kommende kunder.

Opkvalificering på alle niveauer
Henrik Thykjær, direktør for Aabenraa Havn siger:
- Aabenraa Havn er en markedsorienteret virksomhed med egen bestyrelse, ledelse og økonomi og drives på 100 % kommercielle vilkår. Havnen er og skal fortsætte med at være en konkurrencedygtig og attraktiv erhvervshavn inden for de kerneområder, som havnen fokuserer på i disse år; vind, fast bulk, recycling, udlejning og industripark. Det stiller krav om, at havnen nu og i fremtiden kan tilbyde professionel og attraktiv service og infrastruktur, som sikre attraktive rammer og skaber værdi og konkurrencefordele for vores kunder.

Havnens muligheder for at være forudsætningsskaber for kommende øgede erhvervsaktiviteter på havnen er meget store, og det gav mulighed og behov for at gentænke havnens organisation. Her blev løsningen, at både havnens administration og drift skulle styrkes, hvilket skete via oprettelse af to nye stillinger som henholdsvis Økonomi- og administrationschef, der besættes af Franziska, og en stilling som Drifts- og økonomiassistent, der besættes af Jette Hviid Hansen, der har været ansat på Aabenraa Havn i 29 år, og som derfor besidder en meget stor indsigt i havnens drift.

Der er tale om en generel opkvalificering på alle niveauer, for at kunne udleve havnens strategiske ambitioner og matche kundernes behov, lyder det fra havneledelsen.

Erwin Andresen, bestyrelsesformand siger om ansættelserne:
- Aabenraa Havn er en vigtig del af GateDenmark, som er et tværgående samarbejde mellem alle leverandører af logistik-, transport- og serviceløsninger i Aabenraa. Sammen med Padborg Transportcenter, Business Aabenraa og Aabenraa Kommune arbejder havnen på at udbygge den absolutte styrkeposition, havnen har inden for logistik og transport. Med ansættelsen af Franziska og hendes indsigt i landevejstransporten, får vi mulighed for at styrke samarbejdet i GateDenmark yderligere.

-lipe

12/8 2020
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid