Aabenraa Havn styrker administration og drift

Aabenraa Havn styrker administration og drift

Franziska-Lea Haderup har netop haft sine første arbejdsdage som Økonomi- og administrationschef. Franziska, der er 40 år og bosat i Bov, har med jobbet ved Aabenraa Havn skiftet fra landevejstransport til søtransport

Franziska-Lea Haderup har i næsten fire år været ansat ved Schmitz Cargobull i Padborg, men efter en afsluttet HD-Regnskab manglede hun yderligere udfordringer, og så dukkede uventet stillingsopslaget fra Aabenraa Havn op.

- Jeg er meget glad for mit skifte til Aabenraa Havn. Jeg har fra sidelinjen kunne følge med i nogle af de positive tiltag, som Aabenraa Havn har foretaget de seneste år. Så det vakte straks min interesse, da jeg læste stillingsopslaget.
Da stillingen samtidig ville betyde, at jeg både ville få flere ansvarsområder, samt blive en del af det team, der skal forme Aabenraa Havns positive udviklingsrejse, vidste jeg, at denne stilling måtte jeg simpelthen søge, siger hun.

Aabenraa Havn står over for betydelige vækst- og udviklingsmuligheder nu og i de kommende år. Havnens nuværende kunder og deres forretning udvikler sig og det stiller krav til havnen som forudsætningsskaber for deres succes på markederne.


I løbet af de kommende år overtager havnen desuden det fulde ejerskab af arealerne ved det tidligere Enstedværket. Konkret betyder det en fordobling af havnens areal samt en mangedobling af havnens bygningsmasse. Det stiller krav til havnen, dens ledere og medarbejdere om at agere professionelt og proaktivt både over for de nuværende og kommende kunder.

Opkvalificering på alle niveauer
Henrik Thykjær, direktør for Aabenraa Havn siger:
- Aabenraa Havn er en markedsorienteret virksomhed med egen bestyrelse, ledelse og økonomi og drives på 100 % kommercielle vilkår. Havnen er og skal fortsætte med at være en konkurrencedygtig og attraktiv erhvervshavn inden for de kerneområder, som havnen fokuserer på i disse år; vind, fast bulk, recycling, udlejning og industripark. Det stiller krav om, at havnen nu og i fremtiden kan tilbyde professionel og attraktiv service og infrastruktur, som sikre attraktive rammer og skaber værdi og konkurrencefordele for vores kunder.

Havnens muligheder for at være forudsætningsskaber for kommende øgede erhvervsaktiviteter på havnen er meget store, og det gav mulighed og behov for at gentænke havnens organisation. Her blev løsningen, at både havnens administration og drift skulle styrkes, hvilket skete via oprettelse af to nye stillinger som henholdsvis Økonomi- og administrationschef, der besættes af Franziska, og en stilling som Drifts- og økonomiassistent, der besættes af Jette Hviid Hansen, der har været ansat på Aabenraa Havn i 29 år, og som derfor besidder en meget stor indsigt i havnens drift.

Der er tale om en generel opkvalificering på alle niveauer, for at kunne udleve havnens strategiske ambitioner og matche kundernes behov, lyder det fra havneledelsen.

Erwin Andresen, bestyrelsesformand siger om ansættelserne:
- Aabenraa Havn er en vigtig del af GateDenmark, som er et tværgående samarbejde mellem alle leverandører af logistik-, transport- og serviceløsninger i Aabenraa. Sammen med Padborg Transportcenter, Business Aabenraa og Aabenraa Kommune arbejder havnen på at udbygge den absolutte styrkeposition, havnen har inden for logistik og transport. Med ansættelsen af Franziska og hendes indsigt i landevejstransporten, får vi mulighed for at styrke samarbejdet i GateDenmark yderligere.

-lipe

12/8 2020
  • Nyt fartøj til Stena RoRo

    Nyt fartøj til Stena RoRo

    havne ›Stena RoRo udvider sin flåde med købet af RoRo-fartøjet Giuseppe Lucchesi. Skibet omdøbes til Stena Shipper og kommer til at sejle under dansk flag
  • Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejler hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi