Aalborg Containerterminal lancerer gratis vejning af eksportcontainere

Aalborg Containerterminal lancerer gratis vejning af eksportcontainere

Port of Aalborg har besluttet at tilbyde gratis vejning af eksportcontainere på Aalborg Containerterminal fra 1. juni. Dermed får eksportørerne nu endnu lettere ved at leve op til den gældende SOLAS-konvention, der indebærer, at afskiber skal fastlægge den verificerede vægt (VGM) af pakkede søcontainere

Landets største indlandshavn Port of Aalborg overtog fra årsskiftet driften af Aalborg Containerterminal på Aalborg havn og har i den forbindelse gennem en længere periode været i tæt dialog med det nordjyske erhvervsliv om at styrke rammerne for containertrafikken ind og ud af Nordjylland.

På den baggrund har Port of Aalborg nu besluttet at eliminere eksportørernes omkostninger forbundet med den såkaldte VGM-vejning, som er én af to godkendte metoder til at sikre, at man som eksportør overholder reglerne i SOLAS-konventionen, der trådte i kraft tilbage i 2016. Den anden metode er at beregne den verificerede vægt ud fra den pakkede containers indhold.

I første omgang tilbydes vejningen gratis fra 1. juni til udgangen af 2023, og planen er, at tilbuddet gøres permanent, hvis det viser sig som en attraktiv løsning for eksportørerne ifølge Senior Commercial Manager i Port of Aalborg, Rasmus Munk Kolind:

- Efter næsten 50 år på Grønlandstransportens præmisser drives containerterminalen på Aalborg havn nu først og fremmest med øje for at skabe gode vilkår for de private eksportører, importører og speditører, og vi tror på, at det her er et produkt, der kan være med til at gøre containertrafikken via Aalborg endnu mere attraktiv, siger Rasmus Munk Kolind og fortsætter:

- Det tilgodeser de kunder, der i forvejen bruger vores vægt, og giver de eksportører, der i dag fastsætter VGM via beregninger, et styrket incitament til at skifte metode og dermed opnå øget sikkerhed for, at den opgjorte vægt også matcher den reelle vægt, når containeren ankommer til terminalen.

Er differencen mellem den opgjorte vægt og den reelle vægt for stor, bliver containeren afvist af skibet.

- Det skaber forsinkelser, og det er dyrt. Derfor tror vi på, at denne beslutning sammen med vores mange andre tiltag kan være med til at trække nye kunder til Aalborg Containerterminal, siger Ramus Munk Kolind.

Sådan fungerer VGM-vejning på terminalen
Eksportører skal oprette sig i IT-systemet PICit og herigennem bestille vejningen digitalt. Når det er gjort, informeres det valgte rederi automatisk om vægten på containeren, og den der bestiller vejningen, modtager en mail med vægten på containeren.

Aalborg Containerterminal har både under betjening af Royal Arctic Line og Port of Aalborg tilbudt VGM-vejning, når containeren gates ind på terminalen. Dog ikke uden beregning. I 2022 kostede en vejning således 150 kroner per container.

-hawin

24/5 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne