Aalborg Containerterminal lancerer gratis vejning af eksportcontainere

Aalborg Containerterminal lancerer gratis vejning af eksportcontainere

Port of Aalborg har besluttet at tilbyde gratis vejning af eksportcontainere på Aalborg Containerterminal fra 1. juni. Dermed får eksportørerne nu endnu lettere ved at leve op til den gældende SOLAS-konvention, der indebærer, at afskiber skal fastlægge den verificerede vægt (VGM) af pakkede søcontainere

Landets største indlandshavn Port of Aalborg overtog fra årsskiftet driften af Aalborg Containerterminal på Aalborg havn og har i den forbindelse gennem en længere periode været i tæt dialog med det nordjyske erhvervsliv om at styrke rammerne for containertrafikken ind og ud af Nordjylland.

På den baggrund har Port of Aalborg nu besluttet at eliminere eksportørernes omkostninger forbundet med den såkaldte VGM-vejning, som er én af to godkendte metoder til at sikre, at man som eksportør overholder reglerne i SOLAS-konventionen, der trådte i kraft tilbage i 2016. Den anden metode er at beregne den verificerede vægt ud fra den pakkede containers indhold.

I første omgang tilbydes vejningen gratis fra 1. juni til udgangen af 2023, og planen er, at tilbuddet gøres permanent, hvis det viser sig som en attraktiv løsning for eksportørerne ifølge Senior Commercial Manager i Port of Aalborg, Rasmus Munk Kolind:

- Efter næsten 50 år på Grønlandstransportens præmisser drives containerterminalen på Aalborg havn nu først og fremmest med øje for at skabe gode vilkår for de private eksportører, importører og speditører, og vi tror på, at det her er et produkt, der kan være med til at gøre containertrafikken via Aalborg endnu mere attraktiv, siger Rasmus Munk Kolind og fortsætter:

- Det tilgodeser de kunder, der i forvejen bruger vores vægt, og giver de eksportører, der i dag fastsætter VGM via beregninger, et styrket incitament til at skifte metode og dermed opnå øget sikkerhed for, at den opgjorte vægt også matcher den reelle vægt, når containeren ankommer til terminalen.

Er differencen mellem den opgjorte vægt og den reelle vægt for stor, bliver containeren afvist af skibet.

- Det skaber forsinkelser, og det er dyrt. Derfor tror vi på, at denne beslutning sammen med vores mange andre tiltag kan være med til at trække nye kunder til Aalborg Containerterminal, siger Ramus Munk Kolind.

Sådan fungerer VGM-vejning på terminalen
Eksportører skal oprette sig i IT-systemet PICit og herigennem bestille vejningen digitalt. Når det er gjort, informeres det valgte rederi automatisk om vægten på containeren, og den der bestiller vejningen, modtager en mail med vægten på containeren.

Aalborg Containerterminal har både under betjening af Royal Arctic Line og Port of Aalborg tilbudt VGM-vejning, når containeren gates ind på terminalen. Dog ikke uden beregning. I 2022 kostede en vejning således 150 kroner per container.

-hawin

24/5 2023
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid