Byggetilladelse til fem bulkhaller – bygger de tre nuTheis Gisselbæk ved det første af de tre pakhuse beliggende på Nordhavnsvej.

Byggetilladelse til fem bulkhaller – bygger de tre nu

Grenaa Havn investerer løbende i faciliteter og udstyr, der skaber konkurrencemæssige fordele for bulkkunderne. Havnen oplever især en stor efterspørgsel på lagerkapacitet, hvorfor havnen har investeret i yderligere tre nye funktionelle bulkhaller og er klar til at opruste yderligere

- Det er en fornøjelse, at vi har omdannet de seneste års indtjeninger til investeringer i vores kernesegmenter. Inden for bulkområdet har vi blandt andet investeret i sværvægteren Sennebogen 875 E samt en specialdesignet kæmpetragt, der begge sikrer en effektiv bulkhåndtering. På samme vis har vi også løbende oprustet vores lagerkapacitet med flere bulkhaller, hvoraf de tre nye blot er de seneste i rækken, fortæller Grenaa Havns CEO, Henrik Carstensen.

De tre nye haller er beliggende på Nordhavnsvej 19. Med en central placering mellem kaj og omfartsvej, sikres et effektivt distributionsforløb af godset. Den første hal er klar til at blive taget i brug i starten af juli 2020.

Ajour med sikkerhedsteknologiske krav

- Hallerne etableres med overvågningsanlæg, der automatisk tilkalder brandvæsenet, hvis en brand opstår. Derudover forsynes hallerne med et overrislingsanlæg opdelt i fem sektioner. Her kan brandmanden tilkoble sin slange på bygningen udefra og sprøjte skum via overrislingsanlægget i den sektion, hvor branden opstår, fortæller Theis Gisselbæk, CCO på Grenaa Havn.

Da hallerne er bygget på en trekantet grund, varierer de i længden fra 54,5 – 65,6 meter og har et areal på mellem 1.625 – 1.954 kvadratmeter. Ellers er de helt ens i deres design.

Hallerne får en frihøjde på 13 meter, så de største lastbiler kan tippe inde i hallerne. Hallerne etableres med 4,6 meter trykfaste betonsider, så godset kan stakkes højere. Gulvene er støbt i beton, så de dermed egner sig til mange typer gods som salt og grovvarer, for eksempel korn, foderstoffer og træpiller.

Kundernes forretning og behov er det vigtigste

- Der er ikke nogen one-size-fits-all løsning, når ny lagerkapacitet skal etableres. I første fase af byggeprocessen er det vigtigste derfor at sparre med kunderne om deres forretning og behov. På den måde kan vi tilbyde de bedste faciliteter til vores kunder, hvor alle facetter er tænkt ind og taget højde for, fortæller Theis Gisselbæk.

Udover de tre haller har Grenaa Havn fået byggetilladelse til at opføre yderligere to haller.

- Med byggetilladelsen kan vi handle hurtigt og være på forkant med efterspørgslen, når behovet for ekstra lagerkapacitet opstår, afslutter Theis Gisselbæk. 

-hawin

 

6/5 2020
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne