Byggetilladelse til fem bulkhaller – bygger de tre nu
Theis Gisselbæk ved det første af de tre pakhuse beliggende på Nordhavnsvej.

Byggetilladelse til fem bulkhaller – bygger de tre nu

Grenaa Havn investerer løbende i faciliteter og udstyr, der skaber konkurrencemæssige fordele for bulkkunderne. Havnen oplever især en stor efterspørgsel på lagerkapacitet, hvorfor havnen har investeret i yderligere tre nye funktionelle bulkhaller og er klar til at opruste yderligere

- Det er en fornøjelse, at vi har omdannet de seneste års indtjeninger til investeringer i vores kernesegmenter. Inden for bulkområdet har vi blandt andet investeret i sværvægteren Sennebogen 875 E samt en specialdesignet kæmpetragt, der begge sikrer en effektiv bulkhåndtering. På samme vis har vi også løbende oprustet vores lagerkapacitet med flere bulkhaller, hvoraf de tre nye blot er de seneste i rækken, fortæller Grenaa Havns CEO, Henrik Carstensen.

De tre nye haller er beliggende på Nordhavnsvej 19. Med en central placering mellem kaj og omfartsvej, sikres et effektivt distributionsforløb af godset. Den første hal er klar til at blive taget i brug i starten af juli 2020.

Ajour med sikkerhedsteknologiske krav

- Hallerne etableres med overvågningsanlæg, der automatisk tilkalder brandvæsenet, hvis en brand opstår. Derudover forsynes hallerne med et overrislingsanlæg opdelt i fem sektioner. Her kan brandmanden tilkoble sin slange på bygningen udefra og sprøjte skum via overrislingsanlægget i den sektion, hvor branden opstår, fortæller Theis Gisselbæk, CCO på Grenaa Havn.

Da hallerne er bygget på en trekantet grund, varierer de i længden fra 54,5 – 65,6 meter og har et areal på mellem 1.625 – 1.954 kvadratmeter. Ellers er de helt ens i deres design.

Hallerne får en frihøjde på 13 meter, så de største lastbiler kan tippe inde i hallerne. Hallerne etableres med 4,6 meter trykfaste betonsider, så godset kan stakkes højere. Gulvene er støbt i beton, så de dermed egner sig til mange typer gods som salt og grovvarer, for eksempel korn, foderstoffer og træpiller.

Kundernes forretning og behov er det vigtigste

- Der er ikke nogen one-size-fits-all løsning, når ny lagerkapacitet skal etableres. I første fase af byggeprocessen er det vigtigste derfor at sparre med kunderne om deres forretning og behov. På den måde kan vi tilbyde de bedste faciliteter til vores kunder, hvor alle facetter er tænkt ind og taget højde for, fortæller Theis Gisselbæk.

Udover de tre haller har Grenaa Havn fået byggetilladelse til at opføre yderligere to haller.

- Med byggetilladelsen kan vi handle hurtigt og være på forkant med efterspørgslen, når behovet for ekstra lagerkapacitet opstår, afslutter Theis Gisselbæk. 

-hawin

 

6/5 2020
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid