Den tredje færge til Fanø skal sejle på el

Den tredje færge til Fanø skal sejle på el

En total omlægning af besejlingen af Molslinjens populære rute mellem Esbjerg og Fanø skal sikre bedre kapacitet og samtidig give Fanølinjen en langt grønnere profil

Fanølinjen skal have tre færger til sejladserne mellem Fanø og Esbjerg. Derfor er Fanø Kommune og Fanølinjens ejere i Molslinjen blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en helt ny elektrisk færge

Turisterne elsker at besøge Fanø. 1,8 millioner rejsende snupper årligt den korte tur mellem Esbjerg og Fanø. Med en tredje færge på ruten bliver der plads til flere og kortere ventetid i havnene.
Den ellers ganske korte tur mellem Fanø og Esbjerg er populær som aldrig før. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene. Det skal ændres med en omlægning af besejlingen og den nye elfærge, som skal sættes i drift sensommeren 2021. Færgen bygges hos Hvide Sande Shipyard.

Mulighed for omlægning af gamle færger undersøges
- El-færger er bedst til kortere ruter, hvor der ikke skal sejles hurtigt. Derfor har det været oplagt for os at se på, hvordan vi på én gang kunne løse problemerne med kapaciteten og samtidig få gjort færgedriften mere grøn, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

I samarbejde med Fanø Kommune er der lagt en plan, hvor muligheden for at ombygge de nuværende færger, Fenja og Menja til el-drift også skal undersøges.

- Jeg er meget stolt over, at Molslinjen og Fanø Kommune går forrest i omlægningen til el-færger. Det har stor betydning for vores CO2-udledning og for den grønne omstilling. I første omgang med en ny elfærge, men forhåbentlig også med ombygning af Menja og Fenja, så vi om nogle år har tre el- færger udtaler borgmester Sofie Valbjørn.

Den nye færge, som finansieres ved en mindre stigning i billetpriserne, skal sejle helt elektrisk, men bliver også udstyret med backup, så øens livline kan fungere under alle forhold.En ny færge giver mulighed for tre-færgedrift, og derfor vil Molslinjen forestå en udgravning af sejlrenden, så det bliver muligt for to færger at passere hinanden, der hvor sejlrenden udvides.

Fanøfærgerne vil i 2019 have sejlet omkring 32.500 afgange og medbragt mere end 1.8 millioner passagerer.

-lipe

8/1 2020
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Færgen gør skituren nemmere

    Færgen gør skituren nemmere

    havne ›Danskerne strømmer til de svenske fjelde og nu lancerer Stena Line, SkiStar og Sembo nye komplette skiferieløsninger, der gør turen endnu nemmere
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder