Den tredje færge til Fanø skal sejle på el

Den tredje færge til Fanø skal sejle på el

En total omlægning af besejlingen af Molslinjens populære rute mellem Esbjerg og Fanø skal sikre bedre kapacitet og samtidig give Fanølinjen en langt grønnere profil

Fanølinjen skal have tre færger til sejladserne mellem Fanø og Esbjerg. Derfor er Fanø Kommune og Fanølinjens ejere i Molslinjen blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en helt ny elektrisk færge

Turisterne elsker at besøge Fanø. 1,8 millioner rejsende snupper årligt den korte tur mellem Esbjerg og Fanø. Med en tredje færge på ruten bliver der plads til flere og kortere ventetid i havnene.
Den ellers ganske korte tur mellem Fanø og Esbjerg er populær som aldrig før. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene. Det skal ændres med en omlægning af besejlingen og den nye elfærge, som skal sættes i drift sensommeren 2021. Færgen bygges hos Hvide Sande Shipyard.

Mulighed for omlægning af gamle færger undersøges
- El-færger er bedst til kortere ruter, hvor der ikke skal sejles hurtigt. Derfor har det været oplagt for os at se på, hvordan vi på én gang kunne løse problemerne med kapaciteten og samtidig få gjort færgedriften mere grøn, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

I samarbejde med Fanø Kommune er der lagt en plan, hvor muligheden for at ombygge de nuværende færger, Fenja og Menja til el-drift også skal undersøges.

- Jeg er meget stolt over, at Molslinjen og Fanø Kommune går forrest i omlægningen til el-færger. Det har stor betydning for vores CO2-udledning og for den grønne omstilling. I første omgang med en ny elfærge, men forhåbentlig også med ombygning af Menja og Fenja, så vi om nogle år har tre el- færger udtaler borgmester Sofie Valbjørn.

Den nye færge, som finansieres ved en mindre stigning i billetpriserne, skal sejle helt elektrisk, men bliver også udstyret med backup, så øens livline kan fungere under alle forhold.En ny færge giver mulighed for tre-færgedrift, og derfor vil Molslinjen forestå en udgravning af sejlrenden, så det bliver muligt for to færger at passere hinanden, der hvor sejlrenden udvides.

Fanøfærgerne vil i 2019 have sejlet omkring 32.500 afgange og medbragt mere end 1.8 millioner passagerer.

-lipe

8/1 2020
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen