Erhvervsklyngen Marlog etablerer sig i Trekantområdet

Erhvervsklyngen Marlog etablerer sig i Trekantområdet

Danmarks nationale klyngeorganisation for det maritime erhverv og logistik etablerer sig i Trekantområdet og får fast base i Port House, som er havneselskabet ADP’s nye kontordomicil i Fredericia. I Port House vil Marlog komme tæt på ADP men også høste stor synergi til de to klyngeorganisationer inden for energi og forsyning, Energy Cluster Denmark og Center Denmark, som etablerede kontor i Fredericia sidste år

Fredericia ligger centralt i Trekantområdet, og områdets styrkeposition er den centrale infrastruktur og Danmarks største koncentration af virksomheder inden for transport og logistik. Transport- og logistiksektoren er med mere end 14.000 arbejdspladser områdets største erhvervsklynge, og et stærkt erhvervssamarbejde i Trekantområdet tiltrækker flere nye virksomheder til området.

Havneselskabet ADP, som ejer Fredericia Havn, har igennem de senere år styrket området som et førende logistikknudepunkt med udviklingen af Taulov Dry Port, hvor man tiltrækker transport- og logistikaktører og store virksomheder til området.

Det naturlige næste skridt er at videreudvikle Trekantområdet som et internationalt førende grønt infrastruktur-knudepunkt til fremtidens Power-to-X løsninger.

- At vi nu kan byde velkommen til MARLOG og Trekantområdets Power-to-X partnerskab styrker områdets udvikling som fremtidens knudepunkt for både transport og logistik samt den grønne omstilling inden for energi- og forsyningsområdet. Vi har Danmarks største multimodale område med Taulov Dry Port, lufthavn og havn, samt en klynge af Danmarks største virksomheder inden for energi, forsyning, transport og logistik samt forskning. Dette placerer området i en naturlig førerposition i forhold til at skabe vækst og tiltrække arbejdspladser til regionen, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP.

Danmarks logistikcentrum

Som erhvervsklyngeorganisation er det blandt andet Marlogs opgave at fremme innovation og modne nye teknologier i transport- og logistikerhvervene, at matche virksomheder med innovationspotentiale med de rette samarbejdspartnere og at rejse midler til innovationsprojekter.

I Marlog ser man frem til samarbejdet med Trekantområdet.

- Vi lander lige ned i hjertet af logistik-Danmark, og dét er jeg overbevist om er en fordel for både transport- og logistikvirksomhederne i Trekantområdet og for os som erhvervsklyngeorganisation. Vi får en god platform til hurtigt at komme i kontakt med virksomhederne, og netop det opsøgende arbejde er noget af det første, vi vil prioritere, når vores nye medarbejder er landet i Fredericia, siger Mikkel Navarro Hansen, direktør i Marlog.

- Virksomhederne er også meget velkomne til selv at henvende sig til os med udfordringer og behov. Vi laver dog ikke produktudvikling og forretningsudviklingsforløb med den enkelte virksomhed. Vi ligger så at sige ”skridtet før”, hvor vi typisk hjælper en gruppe af virksomheder med at styrke deres innovationskraft og forudsætninger for at udvikle deres produkter og forretningsmodeller. For eksempel i forhold til grøn omstilling, digitalisering, kompetencer, iværksætteri og internationalisering fortæller Mikkel Navarro Hansen.

Trekantområdets sekretariat

Marlogs repræsentation i Trekantområdet er en del af en samarbejdsaftale, som Trekantområdet Danmark og Marlog har indgået i et tæt samarbejde med ADP og Fredericia Kommune.

- Trekantområdet er Danmarks transport- og logistikcentrum. Den erhvervsstyrkeposition er alle syv kommuner enige om at udvikle endnu mere. Dét strategiarbejde kan vi nu trække Marlogs dybe viden og stærke kompetencer inden for innovation ind i. Det bliver både til gavn for virksomheder, vækst og jobskabelse i Trekantområdet, siger direktør for Trekantområdet Danmark, siger Morten Rettig.

-hawin

8/4 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras