Esbjerg Havns nye bulkterminal taget i brug

Esbjerg Havns nye bulkterminal taget i brug

I fredags påbegyndte Stema Shippings M/S Tertnes losning af 10.200 tons grus fra Jels i Norge. Det var første anløb i Esbjerg Havns nyetablerede bulkterminal, og forventningen er, at terminalen kommer til at skaffe mere forretning til havnen

Blue Water Shipping, der er skibsagent for M/S Tertnes,stod bag losningen, og gruset skal nu videre til NCC.
Den nye bulkterminal skal bruges til laster af for eksempel sand, sten, grus og granit og består af fire ’rum’ med en samlet kapacitet på cirka 17.000 m3.

-Bulkterminalen var det perfekte sted til at losse gruset fra M/S Tertnes, da lasten bestod af fire forskellige fraktioner, siger Søren Stougaard, der er skibsmægler i Blue Water Shipping.

Stema Shippings M/S Tertnes på 11.546 DWAT er 129 meter langt og 20,5 meter bredt. Det er et moderne specialskib, der har egen lossearm, hvilket øger lossekapaciteten betydeligt i forhold til losning med en mobil grab.

Mulighed for mere forretning
Søren Stougaard håber på, at flere firmaer får øjnene op for Esbjerg Havn, der med den nye bulkterminal kan tage imod større mængder bulk.
-Jeg håber og tror, at både eksisterende og nye kunder vil benytte sig af den nye terminal, så det kommer til at betyde en øget mængde i både import og eksport. Det tror jeg på fordi, man kan losse og laste større mængder, og fordi der er mulighed for, at godset kan opbevares i længere tid. Normalt skal man losse direkte på et kajområde, hvor godset hurtigt skal fjernes igen, siger Søren Stougaard.

Og netop mere forretning på havnen var også ønsket fra Esbjerg Havn, da de etablerede bulkterminalen for en lille måned siden.
-Vi har altid haft bulk på havnen, men nu udvider vi mulighederne ved at facilitere det på en struktureret måde med bulkterminalen. Vi er overbeviste om, at det også betyder mere forretning til havnen, og det var godt at se, at M/S Tertnes fik indviet bulkterminalen, og dermed tog første skridt i den retning, siger Dennis Jul Pedersen, Havnedirektør på Esbjerg Havn.

-lipe

27/10 2020
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen