Fastholder havnerelaterede investeringer

Fastholder havnerelaterede investeringer

Coronakrisen åbner nu mulighed for at igangsætte nye anlægsprojekter i relation til Aarhus Havn. Og sammen med allerede planlagte projekter, som fastholdes trods krisen, udgør den samlede investeringssum mere end to milliarder kroner

Investeringerne omfatter blandt andet kundekreditter og fastholdelse af medarbejderstab, fortsat opgradering af Østhavnsvej og færdiggørelse af færgeterminal samt et større kontorbyggeri på Mellemarmen og endelig en mulighed for at få gang i byggeriet af Marselistunnellen. 

Ifølge kundechef Nicolai Krøyer har Aarhus Havn besluttet at bruge et trecifret millionbeløb i forbindelse med krisen for at fastholde både sin medarbejderstab og kundekreds.

Virksomheden har som mål at sikre sin konkurrencedygtighed på den anden side af krisen, så man fortsat kan være en stærk samarbejdspartner for både transportkøberne, transportørerne og de virksomheder, der ligger på havnen.

- Vi holder havnen åben og operationel, og blandt andet på den baggrund har vi besluttet at fastholde vores medarbejderstab, som både er meget dedikerede og specialiserede i forhold til vores erhverv. Derfor tror vi på, at vi får brug for dem alle efter krisen, siger Nicolai Krøyer, der fortæller, at Aarhus Havn desuden har valgt at understøtte kundernes forretning ved at yde en hel ekstraordinær kredit i de kommende måneder og frem til 1. juli.

- Med den ekstraordinære kredit bidrager vi forhåbentlig til, at alle vores kunder og samarbejdspartnere klarer den nuværende udfordring, siger Nicolai Krøyer, der fortæller, at virksomheden gjorde noget tilsvarende under finanskrisen i 2008.

Aarhus Havn har aktuelt gang i store anlægsprojekter, som man har besluttet at fastholde trods coronakrisen. Byggeriet af en færgeterminal til Molslinjen og opgraderingen af Østhavnsvej fortsætter næsten uden ændringer, selv om der naturligvis er andre hensyn at tage til medarbejderne end tidligere.

- Vi gennemfører begge projekter, så vi både fastholder arbejdspladserne og sikrer, at Molslinjen kan flytte fra byen til Østhavnen i oktober i år. Desuden gør vi plads til at flytte 1,3 millioner biler væk fra midtbyen, idet de fremover skal køre ad Østhavnsvej og via Marselis Boulevard til og fra havnen, fortæller Nicolai Krøyer.

Han peger desuden på et andet stort projekt, der vil generere en del arbejdspladser på havneområdet. Nemlig et kontorbyggeri på Mellemarmen på 26.000 etagemeter, der skal opføres med MT Højgaard som bygherre på Aarhus Havns arealer. Byggeriet skal udlejes til både havnerelaterede vidensvirksomheder og mere traditionelle havnevirksomheder, ligesom der er planer om at etablere velkomstfaciliteter til krydstogtgæster i byggeriet.

- Det er et yderst spændende projekt, som vil forvandle en del af den gamle industrihavn til et moderne maritimt område, der vil virke tiltrækkende på de mange virksomheder, der arbejder vidensbaseret i den maritime branche, fastslår Nicolai Krøyer.

Endelig påpeger han muligheden for at få igangsat byggeriet af Marselistunnellen, idet der er flere positive perspektiver i at få byggeriet sat i gang så hurtigt som muligt.

- Dels vil en beslutning om at igangsætte byggeriet bidrage væsentligt til beskæftigelsen i både rådgiver- og byggebranchen. Der er mange arbejdspladser i en Marselistunnel. Og dels er tunnelen samtidig et bidrag til at sikre en grøn omstilling på den anden side af coronakrisen. Søtransport er mere bæredygtigt end landtransport, men mere søtransport kræver altså også flere lastbiler, der skal kunne komme til og fra havnen, siger Nicolai Krøyer.  

-hawin

31/3 2020
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde