Flot resultat for Kolding HavnBestyrelsesformand og første viceborgmester i Kolding Kommune, Birgitte Munk Grunnet (S).

Flot resultat for Kolding Havn

Ved fremlæggelse af årsrapporten fra havnemyndigheden Kolding Havn 2022, var der i bestyrelsen tilfredshed med de opnåede resultater i et udfordrende marked med knaphed og flaskehalse tillige med høje priser på fragt samt energipriser på himmelflugt.

- Ja – jeg må sige, at vi i havnebestyrelsen er tilfredse med resultaterne for året 2022. Flere skibe, mere gods, større omsætning og bedre økonomisk resultat end i 2021, trods de meget vanskelige forhold, som specielt krigen i Ukraine har skabt i vores marked, udtaler bestyrelsesformand og første viceborgmester i Kolding Kommune, Birgitte Munk Grunnet (S), i forbindelse med den endelige behandling af årsrapporten 2022.

Hus fortsætter:

- Vi har håndteret den næststørste godsmængde ud af de seneste fem år og det er den tredjestørste mængde nogensinde i havnens historie. Dét kan vi kun være tilfredse med under de vanskelige vilkår. De ansatte på havnen har ydet en stærk, fleksibel og engageret indsats og den nye ledelse er kommet godt fra start, hvilket samlet set har medvirket til havnens tilfredsstillende resultater.

Grønne resultater på havnen
Sammen med de gode resultater for godsomsætning og økonomi har havnen arbejdet med den grønne udvikling. Bestyrelsen vedtog i 2022 et endeligt projekt om at etablere landstrøm til skibe og kraner, et projekt til omkring 15 millioner kroner.

Projektets etableringsfase er startet på havnen i februar 2023 og anlægget skal stå færdigt til sommerferien 2023.

- Det er et projekt, som sætter Kolding Havn på det grønne landkort og det er et markant skridt hen imod havnens målsætning om at blive en endnu grønnere erhvervshavn. Vi ser frem til at kunne koble de store fragtskibe til strøm fra land sammen med vores elektriske kraner, der skal køre på samme landstrømsanlæg, til gavn for både CO2-regnskabet og nærmiljøet, forklarer Birgitte Munk Grunnet. 

Nettoomsætningen for havnemyndigheden Kolding Havn landede i regnskabsåret 2022 på 33,8 millioner kroner med en samlet fremgang i godsmængden på 7,1 % i forhold til 2021.

Der var relativt store variationer for de enkelte godstyper, som helt eller delvist kan tilskrives markedsforholdene i 2022.

Årets resultat 2022 blev 11,2 millioner kroner, hvilket udgør et plus på 4,7 millioner kroner i forhold til 2021.

Det relativt høje resultat skyldes ekstraordinær indregning af 6,3 millioner kroner, som hovedsageligt skyldes rentestigninger, der nedsætter Kolding Havns hensatte pensionsforpligtelser i nutidsværdi overfor tidligere tjenestemandsansatte.

Havnemyndigheden beskæftiger 13 medarbejdere, mens der er yderligere ca. 800 job på havnen hos virksomhederne, der lejer sig ind hos Kolding Havn.

En professionel bestyrelse
Havnemyndigheden Kolding Havn har etableret en professionel bestyrelse, der arbejder på lignende vilkår som bestyrelsen i et aktieselskab – med en tilføjelse om sammensætningen, at der skal være tre repræsentanter fra Kolding Byråd samt fire bestyrelsesmedlemmer fra erhvervsside.

Bestyrelsen består af: Formand Birgitte Munk Grunnet (S), Villy Søvndal (SF), Jakob Ville (V), næstformand Finn Klostermann – Danish Crown Beef, Jesper H. Eriksen – tidl. DSV Prime Cargo, Hans Erik Bylling – Aller Aqua, Mette Høi Davidsen – DesignerPit.

-hawin

27/3 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien