ForSea fejrer 1 års fødselsdag med stor CO2 besparelse

ForSea fejrer 1 års fødselsdag med stor CO2 besparelse

Lørdag den 9. november fejrer Forsea det første år med batteridrift på Tycho Brahe og Aurora. Alene i 2019 har ForSea reduceret sit CO2-udslip med 16.000 ton. Og i anledning af dagen er landgangsbilletten gratis på de to batterifærger mellem kl. 10-15

- Vi ser med stolthed tilbage på et år, hvor vi har arbejdet målrettet med vores bæredygtighedsrejse. Hvor vi som det første selskab i regionen har foretaget en omfattende omstilling, der har bidraget til et markant forbedret luftmiljø. Vi er stolte over, at vores arbejde har skabt så stor opmærksomhed både lokalt, nationalt og internationalt. Det motiverer os allesammen til at fortsætte vores rejse fremover med visionen om at skabe gode forbindelser udfra såvel et miljø- som et transportmæssigt perspektiv. Vi vil sætte et aftryk, der vil brede sig som positive ringe i vandet for miljøet og en levende region, siger CEO Johan Röstin.

Markant reduceret CO2-udslip
ForSea er verdens første højintensive batteridrevne færgelinie. Ambitionen er løbende at mindske miljøpåvirkningen.

Alene i 2019 har ForSea reduceret sit CO2-udslip med 16.000 ton, som svarer til næsten en halvering af ForSeas samlede CO2-udslip (45,5%). Det betyder et væsentligt bedre og renere miljø – til lands og til vands. Samtidig har ForSeas el-forbrug siden starten af 2019 været grønt – og dermed helt fossilfrit.

I 2019 har to grupper desuden arbejdet aktivt med forskellige energibesparelsesprojekter for at reducere energi-forbruget. En af grupperne, Eco-driving group, har kigget på, hvordan man kan sejle færgerne så energioptimalt som muligt.

Det har reduceret energiforbruget med 5–10%. En anden gruppe har arbejdet med projekter af mere teknisk art (LED-belysning, frekvensstyring af pumper, installation af induktionsplader osv.), som har reduceret energiforbruget med ca. 400.000 kWh.

Grøn filosofi ombord
ForSea arbejder også på andre miljøparametre for at sætte et så lille miljømæssigt aftryk som muligt. Det sker blandt andet ombord, hvor der er stor fokus på genanvendelse og høje krav til den mad, der serveres. Alle madrester transporteres til biogasanlæg for at blive til biogas eller -gødning. Og i restauranterne er menuerne så vidt muligt baseret på lokale råvarer. I foråret 2020 bliver vi MSC/ASC-certificerede for at kunne tilbyde fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri. ForSea Helsingør ApS Færgevej 8, 3000 Helsingør – CVR 33260040 – forsea.dk 2/2

Seabin, Havrejsen og Starting Chance
Som led i sin bæredygtighedsrejse har Forsea også søsat en række sociale og miljøforbedrende projekter:
Seabin - som er en flydende 'støvsuger', der opsamler skrald fra havnebassinet) er ForSeas bidrag til et bedre havnemiljø i Helsingborgs havn.
Havsresan er et projekt drevet af Lunds Universitet, Swedish Coast and Sea Center, sammen med lokale dykkerklubber i Helsingborg. Her undersøges havmiljøet i Sundet. F.eks. måles lydniveauet under havoverfladen.
Starting Chance er et sydafrikansk velgørenhedsprogram, som ForSea indledte samarbejde med ifm. en udvidelse af vinsortimentet på færgerne. For hver solgt flaske går en del af indtægten tilbage til hjælpeorganisationen Starting Chance, som hjælper forskolebørn i udsatte områder i Sydafrika.

Fakta om Forsea
Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, der består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er udrustet med katalysatorer. Herudover er både Aurora og Tycho Brahe konverteret til batteridrift for en total investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK.
I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 452.000 lastbiler og 16.600 busser. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede Øresund I 2018.

-lipe

8/11 2019
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt