ForSea fejrer 1 års fødselsdag med stor CO2 besparelse

ForSea fejrer 1 års fødselsdag med stor CO2 besparelse

Lørdag den 9. november fejrer Forsea det første år med batteridrift på Tycho Brahe og Aurora. Alene i 2019 har ForSea reduceret sit CO2-udslip med 16.000 ton. Og i anledning af dagen er landgangsbilletten gratis på de to batterifærger mellem kl. 10-15

- Vi ser med stolthed tilbage på et år, hvor vi har arbejdet målrettet med vores bæredygtighedsrejse. Hvor vi som det første selskab i regionen har foretaget en omfattende omstilling, der har bidraget til et markant forbedret luftmiljø. Vi er stolte over, at vores arbejde har skabt så stor opmærksomhed både lokalt, nationalt og internationalt. Det motiverer os allesammen til at fortsætte vores rejse fremover med visionen om at skabe gode forbindelser udfra såvel et miljø- som et transportmæssigt perspektiv. Vi vil sætte et aftryk, der vil brede sig som positive ringe i vandet for miljøet og en levende region, siger CEO Johan Röstin.

Markant reduceret CO2-udslip
ForSea er verdens første højintensive batteridrevne færgelinie. Ambitionen er løbende at mindske miljøpåvirkningen.

Alene i 2019 har ForSea reduceret sit CO2-udslip med 16.000 ton, som svarer til næsten en halvering af ForSeas samlede CO2-udslip (45,5%). Det betyder et væsentligt bedre og renere miljø – til lands og til vands. Samtidig har ForSeas el-forbrug siden starten af 2019 været grønt – og dermed helt fossilfrit.

I 2019 har to grupper desuden arbejdet aktivt med forskellige energibesparelsesprojekter for at reducere energi-forbruget. En af grupperne, Eco-driving group, har kigget på, hvordan man kan sejle færgerne så energioptimalt som muligt.

Det har reduceret energiforbruget med 5–10%. En anden gruppe har arbejdet med projekter af mere teknisk art (LED-belysning, frekvensstyring af pumper, installation af induktionsplader osv.), som har reduceret energiforbruget med ca. 400.000 kWh.

Grøn filosofi ombord
ForSea arbejder også på andre miljøparametre for at sætte et så lille miljømæssigt aftryk som muligt. Det sker blandt andet ombord, hvor der er stor fokus på genanvendelse og høje krav til den mad, der serveres. Alle madrester transporteres til biogasanlæg for at blive til biogas eller -gødning. Og i restauranterne er menuerne så vidt muligt baseret på lokale råvarer. I foråret 2020 bliver vi MSC/ASC-certificerede for at kunne tilbyde fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri. ForSea Helsingør ApS Færgevej 8, 3000 Helsingør – CVR 33260040 – forsea.dk 2/2

Seabin, Havrejsen og Starting Chance
Som led i sin bæredygtighedsrejse har Forsea også søsat en række sociale og miljøforbedrende projekter:
Seabin - som er en flydende 'støvsuger', der opsamler skrald fra havnebassinet) er ForSeas bidrag til et bedre havnemiljø i Helsingborgs havn.
Havsresan er et projekt drevet af Lunds Universitet, Swedish Coast and Sea Center, sammen med lokale dykkerklubber i Helsingborg. Her undersøges havmiljøet i Sundet. F.eks. måles lydniveauet under havoverfladen.
Starting Chance er et sydafrikansk velgørenhedsprogram, som ForSea indledte samarbejde med ifm. en udvidelse af vinsortimentet på færgerne. For hver solgt flaske går en del af indtægten tilbage til hjælpeorganisationen Starting Chance, som hjælper forskolebørn i udsatte områder i Sydafrika.

Fakta om Forsea
Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, der består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er udrustet med katalysatorer. Herudover er både Aurora og Tycho Brahe konverteret til batteridrift for en total investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK.
I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 452.000 lastbiler og 16.600 busser. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede Øresund I 2018.

-lipe

8/11 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras