Fremtiden kalder på Aabenraa HavnAabenraa Havn er en toptunet erhvervshavn med en robust økonomi og en egenkapital, der gør det muligt at fremtidssikre havnen i rollen som vækstgenerator lokalt, nationalt og internationalt

Fremtiden kalder på Aabenraa Havn

Aabenraa Havn ønsker at fastholde og udvikle sin position som erhvervshavn i Danmark. Det kræver planlægning og investeringer

Mangel på plads. Det er en af udfordringerne på Aabenraa Havn i den kommende tid. Havnen er en af Danmarks mest attraktive erhvervshavne, og både vindmølleproducenter, energiselskaber, olieselskaber og mange andre virksomheder benytter havnen.

Rigtigt mange mennesker arbejder på selve havnen samtidig med, at man har flere tusind afledte arbejdspladser relateret til den.

Tæt sammenhæng mellem by og havn

Der er en tæt og ideel sammenhæng mellem by og havn, og der er potentiale til yderligere vækst og endnu flere arbejdspladser.

Det kræver imidlertid, at man går systematisk til værks og kræver, at man investerer, moderniserer og udbygger havnens arealer og anlæg. Dels for at kunne fastholde de nuværende kunder og for at kunne tiltrække nye. Det er da også det, havnens nye udviklingsplan handler om.

- Når jeg ser på de voksende trafikale udfordringer på især vores motorveje, så vil jeg gerne gøre virksomhederne i lokalområdet opmærksomme på de fordele, som der er i at anvende søtransport.

- Aabenraa Havn er en multifunktionel havn, der kan håndtere næsten alle typer gods, og derfor er alle virksomheder velkomne på Aabenraa Havn, og jeg er sikker på, at vi altid vil kunne tilbyde en specifik løsning til hver enkelt virksomhed, siger havnedirektør i Aabenraa Havn, Henrik Thykjær.

Vækst på programmet

Aabenraa Havn har altid været præget af liv og foretagsomhed, og havnen har haft nogle gevaldige vækstperioder. Fra 2000 til 2007 var væksten på næsten 100 %.

En svagere periode under finanskrisen blev afløst af et stærkt comeback, og fra 2013 ser det ud til, at væksten igen tager fart med 30 % i skibsanløb og 23 % på omsætning i forhold til 2012. Og det er de tendenser til vækst, man ønsker at fastholde.

52 virksomheder bor direkte på havnen, og Aabenraa Havn forventer, at antallet af arbejdsplader, både de direkte havnerelaterede og de afledte, bliver markant større, når både de igangværende og planlagte byggeprojekter bliver ført ud i livet.

- Flere af havnens kunder har overfor både mig og havnens bestyrelse udtrykt et stort ønske om mere plads, hvorved de kan få mulighed for at udvikle deres forretning. Jeg ser, at ved at tilbyde kunderne både mere plads og nogle bedre faciliteter, vil de kunne skabe både mere omsætning over kaj samt flere arbejdspladser, hvilket er til stor gavn for både Aabenraa Havn og Aabenraa kommune, forklarer Henrik Thykjær.

Potentielle lejere efterspørger plads

Havnen oplever forespørgsler fra potentielle lejere af havnearealer. Det er forespørgsler, som man ikke er i stand til at efterkomme i dag.

For fortsat at være en attraktiv samarbejdspartner for de mange virksomheder kræver det derfor, at man udvider, renoverer og udvikler de fysiske arealer, hvilket der da også er planer om.

I forbindelse med udskibning af tungere og større vindmøllekomponenter og projektlaster kræver det derfor, at man skaber yderligere arealer i baglandet, øger kajpladsen og forbedrer kajsiderne til de tunge laster og øger bredden af ro-ro-lejet. Samtidig skal materiellet opgraderes med kranerne som et vigtigt indsatsområde.

Samspil mellem transportformer

Logistikken er også vigtig, og i Aabenraa Havn er man klar over, at fremtidens transport kommer til at bestå af et miks af forskellige transporttyper. Derfor er det også nødvendigt at skabe de forudsætninger, som gør det muligt at kombinere de forskellige transportformer.

Og muligt at skabe et effektivt logistikflow af gods og varer til og fra havnen. Dels for de virksomheder, der håndterer og forædler varerne på havnen og distribuerer dem videre, og dels for de virksomheder, som sørger for, at gods og varer bliver håndteret og transporteret videre med det samme, efter de ankommer med skib, bane eller lastbiler til havnen.

- Jeg har meget fokus på vores rolle i værdikæden, og derfor er det for mig af største betydning, at vi altid tilbyder vores kunder den helt rette service, der udføres bedst muligt og til den rigtige konkurrencedygtige pris, siger Henrik Thykjær.

Samspillet mellem de forskellige aktører er på den måde vigtigt for at kunne sikre, at havnen bliver effektiv og dermed konkurrencedygtig. Derfor handler en vigtig del af planlægningen også om at kunne skabe de rette forudsætninger for aktørerne på havnen. Bedre infrastruktur, optimale befæstede arealer og materiel og faciliteter til losning og lastning og til at håndtere gods og varer.

-hawin

 

Trends som havnen skal imødekomme

Flere vindmøller er lig med et behov for bedre infrastruktur:

Transportkorridorerne på land skal opgraderes, så projektlaster så som naceller, nav, vinger og tårne kan blive transporteret ad landevejen til havnen.

Koncentration af regionale hubs:

Industriens ønske om at effektivisere og nedbringe CO2-udgifter handler om at samle aktiviteterne, hvor der er bedst adgang og plads.

Fremtidens skibe bliver større:
Det betyder øgede krav til vanddybde og bagland samt bredde af ro-ro-leje. Aabenraa Havn har vanddybden, som er en af de faktorer, der er med til at fremtidssikre havnen.

Baglandsarealer skal være befæstede og kunne tage større laster:

Eksempelvis 10 meter høje naceller, der vejer op til 500 tons.

Lasttyper skal adskilles:

Projektgods og støvende bulkvarer skal i endnu højere grad skilles fra hinanden.

Trafikadgang: Tilkørselsforholdene til havnen skal vurderes, så der også fremadrettet er tilstrækkelig plads til store særtransporter

 

Fakta om Aabenraa Havn:

  • Havnen er attraktiv som udskibningshavn for vindmølleindustrien, hovedsageligt på grund af den geografiske placering.
  • Aabenraa Havn er en af de danske havne med størst vanddybde på op til 11 meter i den nyeste del af erhvervshavnen. I regionen er det kun overgået af Fredericia Havn, der har en vanddybde på 15 meter,
  • 52 virksomheder er placeret på havnens arealer.
  • Aabenraa Havn er blandt de 15 største havne i Danmark målt i godsomsætning, trods det at Aabenraa er den 41. største by.
  • Der er mere end to kilometer kajanlæg, og skibe op til 250 meters længde kan anløbe.
  • Havnen har et 20 meter ro-ro-leje, tankskibsbroer, terminaludstyr og tre havnemobilkraner, der kan løfte op til 100 tons – og i samløft op til 160 tons.
  • Havnen råder over cirka 70.000 kvadratmeter i baglandet samt tilhørende bygninger, herunder 3.500 m2 lagerhal.
  • Aabenraa Havn er en markedsorienteret havnevirksomhed, der målretter sine produkter mod kundernes behov og drives 100 % som en selvstændig forretning med fokus på at udvikle og fremtidssikre virksomheden, eksempelvis ved at investere i nye anlæg.
17/11 2015
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde