Fremtiden kalder på Aabenraa Havn
Aabenraa Havn er en toptunet erhvervshavn med en robust økonomi og en egenkapital, der gør det muligt at fremtidssikre havnen i rollen som vækstgenerator lokalt, nationalt og internationalt

Fremtiden kalder på Aabenraa Havn

Aabenraa Havn ønsker at fastholde og udvikle sin position som erhvervshavn i Danmark. Det kræver planlægning og investeringer

Mangel på plads. Det er en af udfordringerne på Aabenraa Havn i den kommende tid. Havnen er en af Danmarks mest attraktive erhvervshavne, og både vindmølleproducenter, energiselskaber, olieselskaber og mange andre virksomheder benytter havnen.

Rigtigt mange mennesker arbejder på selve havnen samtidig med, at man har flere tusind afledte arbejdspladser relateret til den.

Tæt sammenhæng mellem by og havn

Der er en tæt og ideel sammenhæng mellem by og havn, og der er potentiale til yderligere vækst og endnu flere arbejdspladser.

Det kræver imidlertid, at man går systematisk til værks og kræver, at man investerer, moderniserer og udbygger havnens arealer og anlæg. Dels for at kunne fastholde de nuværende kunder og for at kunne tiltrække nye. Det er da også det, havnens nye udviklingsplan handler om.

- Når jeg ser på de voksende trafikale udfordringer på især vores motorveje, så vil jeg gerne gøre virksomhederne i lokalområdet opmærksomme på de fordele, som der er i at anvende søtransport.

- Aabenraa Havn er en multifunktionel havn, der kan håndtere næsten alle typer gods, og derfor er alle virksomheder velkomne på Aabenraa Havn, og jeg er sikker på, at vi altid vil kunne tilbyde en specifik løsning til hver enkelt virksomhed, siger havnedirektør i Aabenraa Havn, Henrik Thykjær.

Vækst på programmet

Aabenraa Havn har altid været præget af liv og foretagsomhed, og havnen har haft nogle gevaldige vækstperioder. Fra 2000 til 2007 var væksten på næsten 100 %.

En svagere periode under finanskrisen blev afløst af et stærkt comeback, og fra 2013 ser det ud til, at væksten igen tager fart med 30 % i skibsanløb og 23 % på omsætning i forhold til 2012. Og det er de tendenser til vækst, man ønsker at fastholde.

52 virksomheder bor direkte på havnen, og Aabenraa Havn forventer, at antallet af arbejdsplader, både de direkte havnerelaterede og de afledte, bliver markant større, når både de igangværende og planlagte byggeprojekter bliver ført ud i livet.

- Flere af havnens kunder har overfor både mig og havnens bestyrelse udtrykt et stort ønske om mere plads, hvorved de kan få mulighed for at udvikle deres forretning. Jeg ser, at ved at tilbyde kunderne både mere plads og nogle bedre faciliteter, vil de kunne skabe både mere omsætning over kaj samt flere arbejdspladser, hvilket er til stor gavn for både Aabenraa Havn og Aabenraa kommune, forklarer Henrik Thykjær.

Potentielle lejere efterspørger plads

Havnen oplever forespørgsler fra potentielle lejere af havnearealer. Det er forespørgsler, som man ikke er i stand til at efterkomme i dag.

For fortsat at være en attraktiv samarbejdspartner for de mange virksomheder kræver det derfor, at man udvider, renoverer og udvikler de fysiske arealer, hvilket der da også er planer om.

I forbindelse med udskibning af tungere og større vindmøllekomponenter og projektlaster kræver det derfor, at man skaber yderligere arealer i baglandet, øger kajpladsen og forbedrer kajsiderne til de tunge laster og øger bredden af ro-ro-lejet. Samtidig skal materiellet opgraderes med kranerne som et vigtigt indsatsområde.

Samspil mellem transportformer

Logistikken er også vigtig, og i Aabenraa Havn er man klar over, at fremtidens transport kommer til at bestå af et miks af forskellige transporttyper. Derfor er det også nødvendigt at skabe de forudsætninger, som gør det muligt at kombinere de forskellige transportformer.

Og muligt at skabe et effektivt logistikflow af gods og varer til og fra havnen. Dels for de virksomheder, der håndterer og forædler varerne på havnen og distribuerer dem videre, og dels for de virksomheder, som sørger for, at gods og varer bliver håndteret og transporteret videre med det samme, efter de ankommer med skib, bane eller lastbiler til havnen.

- Jeg har meget fokus på vores rolle i værdikæden, og derfor er det for mig af største betydning, at vi altid tilbyder vores kunder den helt rette service, der udføres bedst muligt og til den rigtige konkurrencedygtige pris, siger Henrik Thykjær.

Samspillet mellem de forskellige aktører er på den måde vigtigt for at kunne sikre, at havnen bliver effektiv og dermed konkurrencedygtig. Derfor handler en vigtig del af planlægningen også om at kunne skabe de rette forudsætninger for aktørerne på havnen. Bedre infrastruktur, optimale befæstede arealer og materiel og faciliteter til losning og lastning og til at håndtere gods og varer.

-hawin

 

Trends som havnen skal imødekomme

Flere vindmøller er lig med et behov for bedre infrastruktur:

Transportkorridorerne på land skal opgraderes, så projektlaster så som naceller, nav, vinger og tårne kan blive transporteret ad landevejen til havnen.

Koncentration af regionale hubs:

Industriens ønske om at effektivisere og nedbringe CO2-udgifter handler om at samle aktiviteterne, hvor der er bedst adgang og plads.

Fremtidens skibe bliver større:
Det betyder øgede krav til vanddybde og bagland samt bredde af ro-ro-leje. Aabenraa Havn har vanddybden, som er en af de faktorer, der er med til at fremtidssikre havnen.

Baglandsarealer skal være befæstede og kunne tage større laster:

Eksempelvis 10 meter høje naceller, der vejer op til 500 tons.

Lasttyper skal adskilles:

Projektgods og støvende bulkvarer skal i endnu højere grad skilles fra hinanden.

Trafikadgang: Tilkørselsforholdene til havnen skal vurderes, så der også fremadrettet er tilstrækkelig plads til store særtransporter

 

Fakta om Aabenraa Havn:

  • Havnen er attraktiv som udskibningshavn for vindmølleindustrien, hovedsageligt på grund af den geografiske placering.
  • Aabenraa Havn er en af de danske havne med størst vanddybde på op til 11 meter i den nyeste del af erhvervshavnen. I regionen er det kun overgået af Fredericia Havn, der har en vanddybde på 15 meter,
  • 52 virksomheder er placeret på havnens arealer.
  • Aabenraa Havn er blandt de 15 største havne i Danmark målt i godsomsætning, trods det at Aabenraa er den 41. største by.
  • Der er mere end to kilometer kajanlæg, og skibe op til 250 meters længde kan anløbe.
  • Havnen har et 20 meter ro-ro-leje, tankskibsbroer, terminaludstyr og tre havnemobilkraner, der kan løfte op til 100 tons – og i samløft op til 160 tons.
  • Havnen råder over cirka 70.000 kvadratmeter i baglandet samt tilhørende bygninger, herunder 3.500 m2 lagerhal.
  • Aabenraa Havn er en markedsorienteret havnevirksomhed, der målretter sine produkter mod kundernes behov og drives 100 % som en selvstændig forretning med fokus på at udvikle og fremtidssikre virksomheden, eksempelvis ved at investere i nye anlæg.
17/11 2015
  • Rekordsommer for Scandlines

    Rekordsommer for Scandlines

    havne ›Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson
  • Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    havne ›Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt
  • Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    havne ›I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder
  • APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    havne ›Lejearealet for den Mærkejede containerterminal på Ny Vesthavn er pr. 1.august vokset fra 50.000 til 75.000 m2. Udvidelsen er et led i havnens og APMs samarbejde og vision om at skabe en konkurrencedygtig og ambitiøs havn
  • Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    havne ›Når verdens første metanoldrevne containerskib den 26. august lægger til kaj i Fredericia for første gang, markerer det en videreudvikling af det strategiske samarbejde mellem de tre parter ADP, Bestseller og Mærsk
  • Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    havne ›Rederiets APM Terminals, som driver containerhavnen, vil have Retten i Aarhus til at udstede forbud mod, at havnen kan indgå aftaler med andre udbydere af containerhåndteringen
  • Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    havne ›Baltic Power er den mest avancerede og første offshore vindmøllepark, der skal bygges i Polen. De 76 nye 15 MW vindmøller fra Vestas vil blive udskibet fra Rønne Havn i slutningen af 2024
  • For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    havne ›Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende