Færgeruten Frederikshavn-Oslo lukker permanent

Færgeruten Frederikshavn-Oslo lukker permanent

Stena Lines rute blev tidligere på ugen lukket midlertidigt på grund af grænselukninger og rejserestriktioner. Nu bliver lukningen permanent som følgevirkning af Coronavirussen og for at sikre den kritiske fragtvirksomhed på rederiets øvrige ruter

Den nuværende situation med grænselukninger og rejserestriktioner på tværs af flere lande som følge af Coronavirussen (COVID-19) har medført, at Stena Line, ligesom mange andre virksomheder i transport- og rejsebranchen, oplever et dramatisk fald i bookinger. Virksomheden i Skandinavien er hårdest ramt, og det har tvunget rederiet til at måtte tilpasse omkostningerne for at sikre den kritiske fragtvirksomhed. Ruten Frederikshavn-Oslo har været lukket siden den 14. marts, og ruten nedlægges nu permanent.

- Det er en historisk hård situation, som tvinger os til at tage svære beslutninger. Ruten Frederikshavn-Oslo er stort set udelukkende afhængig af passagertrafikken og den vigtige højsæson om sommeren. Vi har gjort vurderingen, at vi mister hele højsæsonen i år, og vi har simpelthen ikke råd til at vente og håbe på næste sommer. Det er derfor med et tungt hjerte, at vi nu lukker ruten mellem Frederikshavn og Oslo permanent, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør for Stena Line.

Fyringer varslet i mandags
Færgen Stena Saga har siden 1994 besejlet ruten, som nu lukkes efter mere end 40 år. Knap en halv million passagerer rejser årligt på ruten, hvoraf langt størstedelen af passagererne kommer fra Norge. Nedlægningen af ruten vil berøre 30 medarbejdere på Stena Lines norske kontor. Stena Saga, som indtil sidste lørdag besejlede ruten, sejler på svensk flag med svensk personale ombord. De svenske medarbejdere, der bliver berørt af lukningen, er allerede inkluderet i de i alt 950 afskedigelser i Sverige, der blev varslet mandag.

De øvrige danske ruter mellem Frederikshavn og Göteborg og mellem Grenaa og Halmstad påvirkes ikke af nedlægningen. På disse ruter sejler færgerne fortsat med fragt og passagerer med et anerkendelsesværdigt formål med skærpede forholdsregler i overensstemmelse med myndighedernes anbefalinger. Disse ruter forventes at vende tilbage i fuld drift når situationen med Coronavirussen COVID-19 er under kontrol.

Stena Line foretager i øjeblikket en vurdering af forretningen i samtlige regioner på grund af den dramatisk faldende passagertrafik og kan ikke udelukke, at der vil komme flere nedskæringer eller ændringer i sejlplaner og rutenetværket.

-Vi er en del af den kritiske infrastruktur, hvorfor vores hovedfokus er at holde varestrømmene i gang og sikre den vigtige fragtforretning mellem Danmark og Sverige samt på vores øvrige ruter i Europa, siger Niclas Mårtensson.

Fakta om ruten Frederikshavn-Oslo:
Fra lørdag den 14. marts lukkede Stena Line for både passager- og godstrafik på ruten mellem Frederikshavn og Oslo, som besejles af Stena Saga. Ruten lukker nu permanent. Ruten startede i 1979 og er siden da blevet betjent af tre forskellige skibe, alle navngivet Stena Saga. Næsten en halv million passagerer rejser årligt via ruten, hvoraf størstedelen kommer fra Norge, hvor skibet Stena Saga populært kaldes 'Danskerbåden'. Blandt de loyale kunder er der oprettet en Facebook-gruppe kaldet "Stena Sagas Venner", som har mere end 12.000 medlemmer.

-lipe

20/3 2020
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala