Første spadestik i Vordingborg havn

Første spadestik i Vordingborg havn

Arbejdet for at blive en af Sjællands største og vigtigste erhvervshavne blev sat i gang den 31. august, da Vordingborg Kommunes borgmester Michael Seiding Larsen tog første spadestik til en omfattende havneudvidelse

Den nye havneudvidelse er etape to og tre ud af planlagte fire etaper, som skal føre Vordingborg Havn helt op i de sjællandske erhvervshavnes superliga hvad angår størrelse og betydning. Havneudvidelsen indebærer blandt andet, at DLG og Copenhagen Merchants opfører en af landets mest moderne bulkterminaler.

De to selskaber vil bruge Vordingborg Havn til avanceret lagring, tørring og sortering af korn og til effektiv lastning og losning. Terminalen bliver DLG-koncernens største kornlager.

Flere andre selskaber har set mulighederne i Vordingborg Havn. I 2016 byggede Yara en ny stor gødningsterminal på havnen, som de forventer at skulle udvide i 2018. DC Råstoffer har også planer om at udnytte den nye havneudvidelse til at etablere en ny råstofterminal.

Samtidig har Baltic Shipping, som råder over 30 skibe, også valgt at etablere sig som operatør på havnen og vil nu opføre en ny kontorpavillon på havnearealet. Derudover har flere nye kunder meldt deres ankomst i løbet af efteråret. Det glæder havnebestyrelsesformanden Per Stig Sørensen:

- Vi er meget stolte af, at så mange store virksomheder har valgt at etablere sig her på havnen, og vi ved, at det her kun er starten til noget meget stort. Vi bliver helt sikkert en af landets mest attraktive erhvervshavne, når vi står klar med vores nye havnefaciliteter, forlængede kajpladser og den nye dybe sejlrende. Derudover er havnens gode tilkørselsforhold og korte køretider til både Lolland-Falster og hele Sjælland og hovedstadsområdet også et meget vigtigt konkurrenceparameter, siger bestyrelsesformanden.

Skibe på op til 60.000 tons til for dellastning
Vordingborg Kommunes borgmester Michael Seiding Larsen glæder sig også over at havneudvidelsen nu er sat i gang.

- Vi har fra Vordingborg Kommunes side en meget stor interesse i at have en stor aktiv erhvervshavn. Det giver flere lokale arbejdspladser, flere skatteindtægter og mere arbejde til alle de lokale virksomheder, som kan tilbyde serviceydelser til havnens kunder. Så jeg er helt sikker på, at havneudvidelsen bliver en kæmpe gevinst for hele Vordingborg Kommune” siger borgmesteren.

Udvidelsen af Vordingborg Havn omfatter også en ny sejlrende, som uddybes til en dybde på 10,4 meter, hvilket vil gøre havnen til en af de havne på Sjælland med størst vanddybde. Det giver mulighed for, at havnen fremover kan anløbes af skibe op til 200 meter i længden og ca. 32 meter i bredden og mulighed for afskibninger på ca. 25.000 tons samt modtagelse af skibe på op til 60.000 tons for dellastning i stedet for de nuværende 5.000-7.000 tons skibe. Vordingborg Havn er også en af kandidaterne til at blive produktions- og anlægshavn for den kommende nye Storstrømbro.

-lipe

1/9 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind