Grønne takter på Hirtshals Havn

Grønne takter på Hirtshals Havn

Et elforbrug på omkring 200.000 færre kilowatt-timer i første halvår af 2020, sammenlignet med samme periode i 2019, taler sit eget tydelige sprog. Hirtshals Havns installation af det digitale registrerings- og afregningssystem ProPower reducerer forbruget hos de fartøjer, der ligger i havnen, og betyder en reduktion i havnens samlede elforbrug på 10 %

I perioden 2017-2019 har Hirtshals Havn erstattet gamle og udtjente kajstikstandere i den vestlige del af havnen med 38 nye kajstikstandere i beton. Samtidig er der installeret et digitalt system til registrering af elforbruget. Dermed ved havnen præcist, hvilket fartøj der bruger strøm hvornår, og fartøjerne ved præcist, hvor meget strøm de bruger, mens de ligger i havn. Dette har betydet, at begrebet uregistreret forbrug som følge af gamle, slidte målere og glemsomhed er ved at være en saga blot.

Hos Hirtshals Havn hersker der ingen tvivl om, at installationen af ProPower-systemet i Vesthavnen har givet en helt ny bevidsthed omkring strømforbruget hos fiskeskipperne. Det er pludseligt blevet meget synligt, hvor meget strøm det enkelte fartøj bruger i og med, at strømforbruget løbende kan følges online. 

 

- I Havnevagten assisterer vi meget gerne fiskerne med at finde besparelser. Vi har allerede et par tilfælde, hvor vi har været behjælpelige med at finde og efterfølgende fjerne strømslugere, som har brugt strøm til ingen verdens nytte. Det er meget tilfredsstillende, siger havneassistent Tommy Grønkjær, der har været med gennem hele installations- og indkøringsprocessen.

 





 

For Hirtshals Havn har investeringen i ProPower-systemet flere målsætninger. Dels har det været vigtigt for havnen at eliminere det ikke-registrerede forbrug, så det enkelte fartøj betaler for den strøm, det reelt bruger i havnen, og dels har havnen som et led i dens arbejde med FN's 17 verdensmål vægtet at reducere havneområdets klimabelastning.

- Det har været spændende at se den direkte effekt i form af et mindre strømforbrug og en mindre klimabelastning. Samtidigt er det også positivt med den bevidsthed, det har skabt hos fiskeskipperne, som nu slukker for det udstyr ombord, der bruger unyttig strøm, udtaler Hirtshals Havns marketingchef Ditte G. Sørensen, der er ansvarlig for havnens arbejde med FN's 17 verdensmål.

Som næste skridt har Hirtshals Havn planer om en fornyelse af den eksisterende landstrømsforsyning i Østhavnen. Her er der dog tale om en væsentlig mere kompleks proces, da de store skibe, der anløber Østhavnen, stiller helt andre krav til den strøm, som havnen skal levere.


 

Over det kommende år vil havnen derfor igangsætte et analysearbejde, som skal give et billede af de fremtidige installationer og investeringer. I dette arbejde skal der også tages højde for EU's klimamålsætninger, der er vedtaget i 'European Green Deal', som formentlig vil fremsætte krav om, at alle europæiske havne fra 2030 skal kunne levere landstrøm til skibe, der ligger i havn.

 

-hawin
30/7 2020
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt