Grønne takter på Hirtshals Havn

Grønne takter på Hirtshals Havn

Et elforbrug på omkring 200.000 færre kilowatt-timer i første halvår af 2020, sammenlignet med samme periode i 2019, taler sit eget tydelige sprog. Hirtshals Havns installation af det digitale registrerings- og afregningssystem ProPower reducerer forbruget hos de fartøjer, der ligger i havnen, og betyder en reduktion i havnens samlede elforbrug på 10 %

I perioden 2017-2019 har Hirtshals Havn erstattet gamle og udtjente kajstikstandere i den vestlige del af havnen med 38 nye kajstikstandere i beton. Samtidig er der installeret et digitalt system til registrering af elforbruget. Dermed ved havnen præcist, hvilket fartøj der bruger strøm hvornår, og fartøjerne ved præcist, hvor meget strøm de bruger, mens de ligger i havn. Dette har betydet, at begrebet uregistreret forbrug som følge af gamle, slidte målere og glemsomhed er ved at være en saga blot.

Hos Hirtshals Havn hersker der ingen tvivl om, at installationen af ProPower-systemet i Vesthavnen har givet en helt ny bevidsthed omkring strømforbruget hos fiskeskipperne. Det er pludseligt blevet meget synligt, hvor meget strøm det enkelte fartøj bruger i og med, at strømforbruget løbende kan følges online. 

 

- I Havnevagten assisterer vi meget gerne fiskerne med at finde besparelser. Vi har allerede et par tilfælde, hvor vi har været behjælpelige med at finde og efterfølgende fjerne strømslugere, som har brugt strøm til ingen verdens nytte. Det er meget tilfredsstillende, siger havneassistent Tommy Grønkjær, der har været med gennem hele installations- og indkøringsprocessen.

 





 

For Hirtshals Havn har investeringen i ProPower-systemet flere målsætninger. Dels har det været vigtigt for havnen at eliminere det ikke-registrerede forbrug, så det enkelte fartøj betaler for den strøm, det reelt bruger i havnen, og dels har havnen som et led i dens arbejde med FN's 17 verdensmål vægtet at reducere havneområdets klimabelastning.

- Det har været spændende at se den direkte effekt i form af et mindre strømforbrug og en mindre klimabelastning. Samtidigt er det også positivt med den bevidsthed, det har skabt hos fiskeskipperne, som nu slukker for det udstyr ombord, der bruger unyttig strøm, udtaler Hirtshals Havns marketingchef Ditte G. Sørensen, der er ansvarlig for havnens arbejde med FN's 17 verdensmål.

Som næste skridt har Hirtshals Havn planer om en fornyelse af den eksisterende landstrømsforsyning i Østhavnen. Her er der dog tale om en væsentlig mere kompleks proces, da de store skibe, der anløber Østhavnen, stiller helt andre krav til den strøm, som havnen skal levere.


 

Over det kommende år vil havnen derfor igangsætte et analysearbejde, som skal give et billede af de fremtidige installationer og investeringer. I dette arbejde skal der også tages højde for EU's klimamålsætninger, der er vedtaget i 'European Green Deal', som formentlig vil fremsætte krav om, at alle europæiske havne fra 2030 skal kunne levere landstrøm til skibe, der ligger i havn.

 

-hawin
30/7 2020
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid