Grønne takter på Hirtshals Havn

Grønne takter på Hirtshals Havn

Et elforbrug på omkring 200.000 færre kilowatt-timer i første halvår af 2020, sammenlignet med samme periode i 2019, taler sit eget tydelige sprog. Hirtshals Havns installation af det digitale registrerings- og afregningssystem ProPower reducerer forbruget hos de fartøjer, der ligger i havnen, og betyder en reduktion i havnens samlede elforbrug på 10 %

I perioden 2017-2019 har Hirtshals Havn erstattet gamle og udtjente kajstikstandere i den vestlige del af havnen med 38 nye kajstikstandere i beton. Samtidig er der installeret et digitalt system til registrering af elforbruget. Dermed ved havnen præcist, hvilket fartøj der bruger strøm hvornår, og fartøjerne ved præcist, hvor meget strøm de bruger, mens de ligger i havn. Dette har betydet, at begrebet uregistreret forbrug som følge af gamle, slidte målere og glemsomhed er ved at være en saga blot.

Hos Hirtshals Havn hersker der ingen tvivl om, at installationen af ProPower-systemet i Vesthavnen har givet en helt ny bevidsthed omkring strømforbruget hos fiskeskipperne. Det er pludseligt blevet meget synligt, hvor meget strøm det enkelte fartøj bruger i og med, at strømforbruget løbende kan følges online. 

 

- I Havnevagten assisterer vi meget gerne fiskerne med at finde besparelser. Vi har allerede et par tilfælde, hvor vi har været behjælpelige med at finde og efterfølgende fjerne strømslugere, som har brugt strøm til ingen verdens nytte. Det er meget tilfredsstillende, siger havneassistent Tommy Grønkjær, der har været med gennem hele installations- og indkøringsprocessen.

 





 

For Hirtshals Havn har investeringen i ProPower-systemet flere målsætninger. Dels har det været vigtigt for havnen at eliminere det ikke-registrerede forbrug, så det enkelte fartøj betaler for den strøm, det reelt bruger i havnen, og dels har havnen som et led i dens arbejde med FN's 17 verdensmål vægtet at reducere havneområdets klimabelastning.

- Det har været spændende at se den direkte effekt i form af et mindre strømforbrug og en mindre klimabelastning. Samtidigt er det også positivt med den bevidsthed, det har skabt hos fiskeskipperne, som nu slukker for det udstyr ombord, der bruger unyttig strøm, udtaler Hirtshals Havns marketingchef Ditte G. Sørensen, der er ansvarlig for havnens arbejde med FN's 17 verdensmål.

Som næste skridt har Hirtshals Havn planer om en fornyelse af den eksisterende landstrømsforsyning i Østhavnen. Her er der dog tale om en væsentlig mere kompleks proces, da de store skibe, der anløber Østhavnen, stiller helt andre krav til den strøm, som havnen skal levere.


 

Over det kommende år vil havnen derfor igangsætte et analysearbejde, som skal give et billede af de fremtidige installationer og investeringer. I dette arbejde skal der også tages højde for EU's klimamålsætninger, der er vedtaget i 'European Green Deal', som formentlig vil fremsætte krav om, at alle europæiske havne fra 2030 skal kunne levere landstrøm til skibe, der ligger i havn.

 

-hawin
30/7 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras