Havnemøller har gjort Hirtshals el-positiv

Havnemøller har gjort Hirtshals el-positiv

Halvanden måned efter, at de fire vindmøller på Østhavnen i Hirtshals blev sat i drift, viser de første positive indikationer, at de producerer mere el, end byen bruger

De fire vindmøller blev sat i drift den 20. december sidste år, og allerede nu har der været flere dage, hvor elektricitetsproduktionen fra de fire vindmøller overstiger elforbruget i hele Hirtshals. De fire vindmøller producerer således mere elektricitet, end der forbruges i boligerne i Hirtshals by samt hos industrien på og omkring havnen.
Siden opsætningen i december har der været perioder, hvor elektricitetsproduktionen i Hirtshals har været mere end 50 % større end forbruget af elektricitet. Dermed er der blevet sendt mere el ud på det øvrige elnet, end der er blevet sendt til Hirtshals.

De fire vindmøller på havnen er Vestas V136 på 4,2 MW, og de er de første vindmøller der er opstillet i Danmark uden statstilskud, og som dermed drives på rent kommerciel basis.

Online visning af tal og statistikker på vej
Hirtshals bidrager dermed helt konkret til den grønne omstilling, der begynder at tage fart i både Danmark og Europa. Den grønne omstilling handler dog om meget andet end energiproduktion, og derfor kommer emner som energilagring og grønne brændstoffer til at fylde meget over de kommende år.

Det bliver snart muligt at følge elektricitetsproduktionen og elektricitetsforbruget i Hirtshals fra dag til dag. Hirtshals Havnefond åbner inden for kort tid for visningen af aktuelle tal og statistikker på sin hjemmeside.

Hirtshals Havns marketingchef Ditte Sørensen, der er ansvarlig for havnens implementering af FN's 17 verdensmål og havnens bidrag til den grønne omstilling, ser allerede længere frem.

- Den udvikling, der er i gang her i Hirtshals, lægger op til at der i fremtiden sættes endnu mere fokus på en energirigtig tænkning på havnen og i byen. Det handler naturligvis om at fjerne unødvendigt energiforbrug og at udnytte den energi, der bliver brugt bedst muligt, siger Ditte Sørensen.

-lipe

 

12/2 2020
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde