Havnemøller har gjort Hirtshals el-positiv

Havnemøller har gjort Hirtshals el-positiv

Halvanden måned efter, at de fire vindmøller på Østhavnen i Hirtshals blev sat i drift, viser de første positive indikationer, at de producerer mere el, end byen bruger

De fire vindmøller blev sat i drift den 20. december sidste år, og allerede nu har der været flere dage, hvor elektricitetsproduktionen fra de fire vindmøller overstiger elforbruget i hele Hirtshals. De fire vindmøller producerer således mere elektricitet, end der forbruges i boligerne i Hirtshals by samt hos industrien på og omkring havnen.
Siden opsætningen i december har der været perioder, hvor elektricitetsproduktionen i Hirtshals har været mere end 50 % større end forbruget af elektricitet. Dermed er der blevet sendt mere el ud på det øvrige elnet, end der er blevet sendt til Hirtshals.

De fire vindmøller på havnen er Vestas V136 på 4,2 MW, og de er de første vindmøller der er opstillet i Danmark uden statstilskud, og som dermed drives på rent kommerciel basis.

Online visning af tal og statistikker på vej
Hirtshals bidrager dermed helt konkret til den grønne omstilling, der begynder at tage fart i både Danmark og Europa. Den grønne omstilling handler dog om meget andet end energiproduktion, og derfor kommer emner som energilagring og grønne brændstoffer til at fylde meget over de kommende år.

Det bliver snart muligt at følge elektricitetsproduktionen og elektricitetsforbruget i Hirtshals fra dag til dag. Hirtshals Havnefond åbner inden for kort tid for visningen af aktuelle tal og statistikker på sin hjemmeside.

Hirtshals Havns marketingchef Ditte Sørensen, der er ansvarlig for havnens implementering af FN's 17 verdensmål og havnens bidrag til den grønne omstilling, ser allerede længere frem.

- Den udvikling, der er i gang her i Hirtshals, lægger op til at der i fremtiden sættes endnu mere fokus på en energirigtig tænkning på havnen og i byen. Det handler naturligvis om at fjerne unødvendigt energiforbrug og at udnytte den energi, der bliver brugt bedst muligt, siger Ditte Sørensen.

-lipe

 

12/2 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras