Havneudvidelse under opsejling i Aalborg

Havneudvidelse under opsejling i Aalborg

For nylig løftede Port of Aalborg sløret for en stor transportcenterudvidelse. Og nu fortsætter ekspansionen med et nyt areal til overskudsjord, der skal skabe rammerne for en kajforlængelse på hele 1200 meter samt en markant havneudvidelse mod øst

Port of Aalborg har vokseværk. I 2019 gik man i jorden med en udvidelse af havnens erhvervspark på 140.000 kvadratmeter, og i denne måned blev det så bekendtgjort, at havnens transportcenter også udvides med hele 150.000 kvadratmeter over de næste tre år.

For at understøtte infrastrukturen og den hastige udvikling i området, er Port of Aalborg derfor nu gået i gang med at forberede anlæggelsen af et nyttiggørelsesdepot med en kapacitet til at modtage 1,2 millioner tons overskudsjord fra særligt byggepladser i og omkring Aalborg.

Depotet etableres ved at indramme et areal i fjorden og efterfølgende opfylde det med overskudsjord. Dermed får Port of Aalborg endnu flere landkvadratmeter at boltre sig på.


- Der har længe manglet kapacitet i og omkring Aalborg, som kan absorbere overskudjorden fra de mange byudviklingsprojekter i byen. Det har tvunget flere entreprenører og byggevirksomheder til at køre relativt langt for at finde et sted at deponere, hvilket ikke er optimalt, hverken økonomisk eller bæredygtigt, siger salgschef i Port of Aalborg, Kjartan Ross, og forsætter:

- Derudover har vi gennem en længere årrække mærket en markant stigning i interessen for at etablere virksomhed i vores erhvervspark, hvor der både er attraktiv logistik, mulighed for at samarbejde med andre virksomheder samt plads til at udvikle sig.

- Derfor er det vigtigt, at vi også fremadrettet sikrer, at der er de rette rammer i form af faciliteter, services og ikke mindst infrastruktur, som skal være med til at understøtte den fortsatte udvikling i området, så vi kan imødekomme den store efterspørgsel og bidrage til vækst og jobskabelse i Aalborg Kommune.

Kajudvidelsen på vej

Nyttiggørelsesdepotet udformes på en sådan måde, at der kan etableres en over 1 kilometer lang kajforlængelse med en 120 meter bred kajgade. Anlæggelsen af depotet giver desuden mulighed for at forlænge kajområdet i etaper, og allerede nu har Port of Aalborg de første udvidelsesplaner på plads.

- Etableringen af en kajforlængelse på 300 meter mod øst fra den nuværende multiterminal er netop blevet godkendt. Den skal være med til at understøtte den forestående transportcenterudvidelse og dermed bidrage til et markant løft af rammerne for den multimodale transport til og fra Nordjylland, siger Kjartan Ross

Den grønne bundlinje er i højsædet under anlæggelsesprojekt

Anlæggelsen af det nye nyttiggørelsesdepot ventes igangsat næste år, hvor den første spuns rammes, og allerede næste år kan den indledende jordopfyldning begynde. Aktuelt er projekteringen i fuld gang, og her fylder hensyn til projektets grønne bundlinje meget.

Port of Aalborg har nemlig besluttet, at CO2-aftrykket i forbindelse med alt fremadrettet byggeri og anlæg skal monitoreres tæt med henblik på at minimere miljøpåvirkningen. Det gælder dermed også for det nye nyttiggørelsesdepot.

- Projektet i sig selv er i forvejen en god grøn case, da vi tager et spildprodukt og nyttiggør –men vi arbejder også tæt sammen med vores rådgiver NIRAS om at udforme anlægsprojektet på en sådan måde, at vi kan arbejde holistisk med projektets miljøpåvirkning, siger Teknik- & Miljøchef i Port of Aalborg, Mette Schmidt, og fortsætter:

- Vi kigger på de direkte påvirkninger – altså dem vi som bygherre er ansvarlige for – men i høj grad også på de indirekte påvirkninger herunder blandt andet på påvirkningerne fra vores underleverandører og medarbejdere. Vi tror på, at det fokus kan bidrage til, at anlægget bliver så bæredygtigt som muligt og samtidigt danner præcedens for en ny måde at gennemføre anlægsprojekter på.

Det forventes, at anlæggelsen af det nye nyttiggørelsesdepot inklusive opfyldning vil forløbe frem mod 2028. Port of Aalborg forventer dog allerede inden for de næste par år at have de første 200 til 300 meter af kajforlængelsen klar til brug, hvilket blandt andet skal understøtte etablering af nye kajnære bulkpakhuse.

-hawin

4/10 2021
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk