Kæmpe udvidelse på vej på Aalborg Havn

Kæmpe udvidelse på vej på Aalborg Havn

Over de kommende tre år udvides transportcenteret i Østhavnen betragteligt i form af nye lagerhoteller, nye arealer til godshåndtering samt ny infrastruktur til jernbane- og vejtransport. Udvidelsen skal tilgodese og styrke både nordjyske og nordatlantiske virksomheder

Erhvervslivet kan se frem til et betydeligt løft af rammerne for den multimodale transport til og fra Nordjylland over de kommende år. Port of Aalborg har iværksat en markant udvidelse af Nordjysk Transport Center i Østhavnen, hvilket blandt andet indebærer opførelsen af op mod 90.000 kvadratmeter lager- og pakhuskapacitet samt anlæggelsen af nye terminalarealer inden for de næste tre år.

Transportcenteret udvides med et areal på omkring 150.000 kvadratmeter mod øst og kommer til at grænse op til Port of Aalborgs multiterminal på den ene side og den spritnye jernbaneterminal på den anden side. Derudover vil udvidelsen også omfatte ny infrastruktur til vejtransporten i form af endnu en trailerparkeringsplads.

Stigende efterspørgsel på miljøvenlige løsninger
- Vi styrker nu den multimodale logistik i Aalborg markant ved at sikre endnu bedre rammer for let, gnidningsløst og omkostningsoptimeret skifte mellem forskellige transportformer og dermed optimere virksomhedernes logistik. Vi forventer derfor, at udvidelsen vil bidrage til at skabe vækst for områdets eksisterende virksomheder og ikke mindst til at tiltrække nye virksomheder, fortæller salgschef i Port of Aalborg, Kjartan Ross, og fortsætter:

- Udvidelsen skal desuden være med til at understøtte den stigende efterspørgsel på mere miljøvenlige transportløsninger som f.eks. jernbanetransport, der gennemgår en eksplosiv udvikling i disse år. Vi har i forvejen så sent som i januar etableret endnu et jernbaneområde, og da vi kun forventer, at efterspørgslen vil stige yderligere, forbereder vi det nye område til en ny jernbaneterminal med op mod 800 meter spor.

Ledig kapacitet har længe været en mangelvare
Jernbanetransporten er ikke det eneste sted, hvor efterspørgslen er høj. Kjartan Ross peger på, at Port of Aalborg siden 2018 har opført hele syv store universallagerhaller på hver 2.000 kvadratmeter. Og alle var stort set udlejet, inden bygningerne stod klar til brug:

- Der ingen tvivl om, at ledigt lager og godshåndteringskapacitet længe har været en mangelvare i det nordjyske, og vi er trods flere investeringer i begge dele endnu langt fra at mætte efterspørgslen. Derfor er vi nu klar til at gå endnu flere gear op med en betragtelig udbygning af både lagerfaciliteter og terminalarealer, siger Kjartan Ross.

Styrket logistikkæde til og fra Nordatlanten
Ifølge Kjartan Ross skal udvidelsen – udover at imødekomme den stigende efterspørgsel på lager- og godshåndteringskvadratmeter – også styrke containertrafikken til og fra Aalborg.
- Med udvidelsen styrker vi det logistiske setup omkring containertrafikken, der er en både vigtig og attraktiv transportløsning for mange nordatlantiske og nordjyske virksomheder, siger han.

-lipe

13/9 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras