Hirtshals Havn udstiller i disse dage på Aqua Nor i Trondheim, som er en af verdens største messer inden for akvakultur og lakseforædling. Det er første gang i næsten to år, at den nordjyske havn igen er at finde på en messe
Hirtshals Havn er hjemsted for en stor koncentration af virksomheder, der arbejder inden for lakseindustrien, og laks - både som transport og forædling - har over de senere år udviklet sig til at blive et stort og vigtigt forretningsområde for Hirtshals Havn og Hjørring Kommune generelt. Derfor var der fra havnens side heller ikke meget tvivl om, at de skulle deltage på den norske messe Aqua Nor.
- Det her er den første messe, som Hirtshals Havn deltager på i næsten to år, og vi har været meget spændte på tilslutningen af udstillere og besøgende. Alle vores bekymringer er dog blevet gjort fuldstændig til skamme. Messen har været rigtig godt besøgt, og det samme har vores stand, lyder det fra Hirtshals Havns administrerende direktør, Per Holm Nørgaard.
Messen Aqua Nor, som afholdes i Trondheim, er en af de vigtigste akvakulturbegivenheder dedikeret til akvakultur- og fiskeforarbejdningsindustrien i Norge.
Aqua Nor har over de seneste år tiltrukket omkring 20.000 fagfolk fra akvakulturindustrien fra mere end 70 forskellige lande, og det er derfor et oplagt sted at møde såvel nye som eksisterende kunder og samarbejdspartnere.
- Vi har haft mulighed for at genoptage gamle relationer, som har været sat på standby på grund af Covid-19. Samtidig har vi fået skabt mange nye kontakter, som har vist interesse i at starte nye samarbejder op både på laksesiden, inden for fiskeindustrien og sidst, men ikke mindst, på transportsiden, fortæller Per Holm Nørgaard.
Dagligt bliver en stor mængde laks transporteret til og fra virksomhederne i Hirtshals fra Norge, og Hirtshals Havn har oplevet en stigende interesse fra norske virksomheder, der ønsker at undersøge mulighederne for at etablere sig i Hirtshals.
Nyeste skud på stammen er virksomheden Biomega, som i øjeblikket er ved at etablere et bioraffinaderi på den østlige del af havnen. Biomega vil med restråstoffer fra laks producere fødevareingredienser med fokus på menneskers sundhed og ernæring.
Med afsæt i Hirtshals Havns unikke geografiske beliggenhed direkte til vigtige søkorridorer i Nordsøen og en veludbygget infrastruktur på landsiden, rummer Hirtshals rige muligheder for en lang række virksomheder, der er beskæftiget med produktion og håndtering af fersk laks.
havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland