Markant stigning i udlejning af  havnearealer

Markant stigning i udlejning af havnearealer

Der er stor efterspørgsel på arealer på Aarhus havn. I både 2018 og 2019 har havnen udlejet næsten tre gange så meget areal per år, i forhold til hvad der gennemsnitligt er blevet udlejet de foregående 12 år

Det er både nye potentielle kunder og eksisterende kunder der efterspørger arealer på Aarhus havn.

I 2018 resulterede det i udlejning af 96.800 kvm, og i 2019 var udlejningen på 96.158 kvm. Sammenligner man med de foregående 12 år, hvor den gennemsnitlige udlejning var på ca. 35.000 kvm. per år, så der er altså tale om markante stigninger i de seneste to regnskabsår.

Kundechef Nicolai Krøyer glæder sig naturligvis over den store efterspørgsel, men det betyder samtidig at han får sværere og sværere ved at tilfredsstille nuværende kunder, der ønsker at udvide deres eksisterende forretning på havnen. Og udfordringen er tilsvarende stor når nye kunder vil etablere sig på Aarhus havn.

- Det er udfordringen ved vores succes at vi i dag kun har meget begrænsede arealer tilbage til udlejning. Og i vores branche flytter man ikke lige sine aktiviteter. Så hvis vi ender med at afvise kunder, så får vi dem ikke bare lige tilbage igen, siger Nicolai Krøyer.

Han kørte for nylig forbi hos en anden havn i Danmark, og her havde man hængt et stort skilt op på hegnet hvor man tilbød ledige arealer. Og han er ikke i tvivl om hvorfor den pågældende havn og Aarhus havn står med hver sit udgangspunkt.

- Vi ser aktuelt begyndelsen på en strukturudvikling blandt havnene i Danmark. I dag har vi mange små havne og nogle få store, men udviklingen vil gå imod færre men større havne – nøjagtig som det f.eks er sket i landbruget. Hos Aarhus Havn vil vi gerne fremtidssikre havnen og dermed jobskabelsen og den værditilvækst som Aarhus havn er med til at understøtte. Derfor har vi ansøgt om muligheden for at udvide havnen, fortæller Nicolai Krøyer.

-lipe

11/2 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras