Maskinfabrikken Fuglsang udvider på Aalborg havn

Maskinfabrikken Fuglsang udvider på Aalborg havn

Sidste år flyttede Maskinfabrikken Fuglsang ind i en nyopført fabrik på Aalborg havn. Siden har virksomheden oplevet så stor vækst, at den netop har købt yderligere 16.500 kvadratmeter

Det er på mange måder gået stærkt for Maskinfabrikken Fuglsang, siden virksomheden i efteråret 2019 tog sin 8.500 kvadratmeter store og spritnye fabrik på Aalborg havn i brug.
Faktisk er det gået så stærkt, at virksomheden allerede nu har brug for mere plads. Derfor har Maskinfabrikken Fuglsang netop valgt at udnytte en option i købsaftalen, som blev indgået med Port of Aalborg tilbage i 2018. Det betyder, at virksomheden nu køber et areal på yderligere 16.500 kvadratmeter i forlængelse af den nye fabrik.

Det nye areal giver Maskinfabrikken Fuglsang bedre betingelser for opbevaring og lagring af sine konstruktioner. Sådan lyder meldingen fra virksomheden, der er underleverandør af stålkonstruktioner og maskinbearbejdning til en bred vifte af industrier:

- Udvidelsen af vores faciliteter er et naturligt skridt i virksomhedens udvikling. Med den nye fabrik har vi øget vores produktionskapacitet markant, og som følge af en stigende ordrebeholdning har vi behov for flere kvadratmeter til oplagring af vores konstruktioner, som desuden bliver større og større. Så i første omgang skal det nye areal benyttes til opmagasinering, men vi planlægger, at området kan bruges til en yderligere udvidelse af selve maskinfabrikken i fremtiden, siger administrerende direktør i Maskinfabrikken Fuglsang, Lars Christiansen.

Nye faciliteter gav største ordre nogensinde
Hos Port of Aalborg glæder man sig over den nye aftale med Maskinfabrikken Fuglsang, der ifølge commercial manager Jeppe Faber er en perfekt business case, der viser potentialet i at etablere sig på Østhavnen:

- Der er vores mission at skabe de bedste rammer for virksomhederne på havnen. Derfor glæder vi os naturligvis over, at en virksomhed som Maskinfabrikken Fuglsang klarer sig så godt, at de kort tid efter etableringen hos os nu udvider faciliteterne yderligere, lyder det fra Jeppe Faber.

For Maskinfabrikken Fuglsang er fordelene ved den nye fabrik og den nye placering på havnen bedst eksemplificeret ved, at virksomheden kort tid efter at have taget de nye faciliteter i brug landede sin største ordre nogensinde. Ordregiveren var en anden virksomhed på Aalborg havn, nemlig Bladt Industries, som bestilte 135 anodebure til havmølleparken Hornsea 2 i Nordsøen, og ifølge Lars Christiansen ville det ikke have været muligt at håndtere opgaver i den størrelsesorden, hvis det ikke var for de nye faciliteter:

- Vi flyttede ind på Aalborg havn, fordi vi havde brug for at optimere vores setup. Nu har vi langt bedre rammer i forhold til både produktion og transport af de største stålkonstruktioner – blandt andet fordi vi kan udskibe dem direkte fra havnen. Det betyder helt konkret, at vi nu kan byde ind på helt store ordrer, som ellers ikke ville have været muligt for os med de gamle faciliteter.

-lipe

14/9 2020
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO