Maskinfabrikken Fuglsang udvider på Aalborg havn

Maskinfabrikken Fuglsang udvider på Aalborg havn

Sidste år flyttede Maskinfabrikken Fuglsang ind i en nyopført fabrik på Aalborg havn. Siden har virksomheden oplevet så stor vækst, at den netop har købt yderligere 16.500 kvadratmeter

Det er på mange måder gået stærkt for Maskinfabrikken Fuglsang, siden virksomheden i efteråret 2019 tog sin 8.500 kvadratmeter store og spritnye fabrik på Aalborg havn i brug.
Faktisk er det gået så stærkt, at virksomheden allerede nu har brug for mere plads. Derfor har Maskinfabrikken Fuglsang netop valgt at udnytte en option i købsaftalen, som blev indgået med Port of Aalborg tilbage i 2018. Det betyder, at virksomheden nu køber et areal på yderligere 16.500 kvadratmeter i forlængelse af den nye fabrik.

Det nye areal giver Maskinfabrikken Fuglsang bedre betingelser for opbevaring og lagring af sine konstruktioner. Sådan lyder meldingen fra virksomheden, der er underleverandør af stålkonstruktioner og maskinbearbejdning til en bred vifte af industrier:

- Udvidelsen af vores faciliteter er et naturligt skridt i virksomhedens udvikling. Med den nye fabrik har vi øget vores produktionskapacitet markant, og som følge af en stigende ordrebeholdning har vi behov for flere kvadratmeter til oplagring af vores konstruktioner, som desuden bliver større og større. Så i første omgang skal det nye areal benyttes til opmagasinering, men vi planlægger, at området kan bruges til en yderligere udvidelse af selve maskinfabrikken i fremtiden, siger administrerende direktør i Maskinfabrikken Fuglsang, Lars Christiansen.

Nye faciliteter gav største ordre nogensinde
Hos Port of Aalborg glæder man sig over den nye aftale med Maskinfabrikken Fuglsang, der ifølge commercial manager Jeppe Faber er en perfekt business case, der viser potentialet i at etablere sig på Østhavnen:

- Der er vores mission at skabe de bedste rammer for virksomhederne på havnen. Derfor glæder vi os naturligvis over, at en virksomhed som Maskinfabrikken Fuglsang klarer sig så godt, at de kort tid efter etableringen hos os nu udvider faciliteterne yderligere, lyder det fra Jeppe Faber.

For Maskinfabrikken Fuglsang er fordelene ved den nye fabrik og den nye placering på havnen bedst eksemplificeret ved, at virksomheden kort tid efter at have taget de nye faciliteter i brug landede sin største ordre nogensinde. Ordregiveren var en anden virksomhed på Aalborg havn, nemlig Bladt Industries, som bestilte 135 anodebure til havmølleparken Hornsea 2 i Nordsøen, og ifølge Lars Christiansen ville det ikke have været muligt at håndtere opgaver i den størrelsesorden, hvis det ikke var for de nye faciliteter:

- Vi flyttede ind på Aalborg havn, fordi vi havde brug for at optimere vores setup. Nu har vi langt bedre rammer i forhold til både produktion og transport af de største stålkonstruktioner – blandt andet fordi vi kan udskibe dem direkte fra havnen. Det betyder helt konkret, at vi nu kan byde ind på helt store ordrer, som ellers ikke ville have været muligt for os med de gamle faciliteter.

-lipe

14/9 2020
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid