Maskinfabrikken Fuglsang udvider på Aalborg havn

Maskinfabrikken Fuglsang udvider på Aalborg havn

Sidste år flyttede Maskinfabrikken Fuglsang ind i en nyopført fabrik på Aalborg havn. Siden har virksomheden oplevet så stor vækst, at den netop har købt yderligere 16.500 kvadratmeter

Det er på mange måder gået stærkt for Maskinfabrikken Fuglsang, siden virksomheden i efteråret 2019 tog sin 8.500 kvadratmeter store og spritnye fabrik på Aalborg havn i brug.
Faktisk er det gået så stærkt, at virksomheden allerede nu har brug for mere plads. Derfor har Maskinfabrikken Fuglsang netop valgt at udnytte en option i købsaftalen, som blev indgået med Port of Aalborg tilbage i 2018. Det betyder, at virksomheden nu køber et areal på yderligere 16.500 kvadratmeter i forlængelse af den nye fabrik.

Det nye areal giver Maskinfabrikken Fuglsang bedre betingelser for opbevaring og lagring af sine konstruktioner. Sådan lyder meldingen fra virksomheden, der er underleverandør af stålkonstruktioner og maskinbearbejdning til en bred vifte af industrier:

- Udvidelsen af vores faciliteter er et naturligt skridt i virksomhedens udvikling. Med den nye fabrik har vi øget vores produktionskapacitet markant, og som følge af en stigende ordrebeholdning har vi behov for flere kvadratmeter til oplagring af vores konstruktioner, som desuden bliver større og større. Så i første omgang skal det nye areal benyttes til opmagasinering, men vi planlægger, at området kan bruges til en yderligere udvidelse af selve maskinfabrikken i fremtiden, siger administrerende direktør i Maskinfabrikken Fuglsang, Lars Christiansen.

Nye faciliteter gav største ordre nogensinde
Hos Port of Aalborg glæder man sig over den nye aftale med Maskinfabrikken Fuglsang, der ifølge commercial manager Jeppe Faber er en perfekt business case, der viser potentialet i at etablere sig på Østhavnen:

- Der er vores mission at skabe de bedste rammer for virksomhederne på havnen. Derfor glæder vi os naturligvis over, at en virksomhed som Maskinfabrikken Fuglsang klarer sig så godt, at de kort tid efter etableringen hos os nu udvider faciliteterne yderligere, lyder det fra Jeppe Faber.

For Maskinfabrikken Fuglsang er fordelene ved den nye fabrik og den nye placering på havnen bedst eksemplificeret ved, at virksomheden kort tid efter at have taget de nye faciliteter i brug landede sin største ordre nogensinde. Ordregiveren var en anden virksomhed på Aalborg havn, nemlig Bladt Industries, som bestilte 135 anodebure til havmølleparken Hornsea 2 i Nordsøen, og ifølge Lars Christiansen ville det ikke have været muligt at håndtere opgaver i den størrelsesorden, hvis det ikke var for de nye faciliteter:

- Vi flyttede ind på Aalborg havn, fordi vi havde brug for at optimere vores setup. Nu har vi langt bedre rammer i forhold til både produktion og transport af de største stålkonstruktioner – blandt andet fordi vi kan udskibe dem direkte fra havnen. Det betyder helt konkret, at vi nu kan byde ind på helt store ordrer, som ellers ikke ville have været muligt for os med de gamle faciliteter.

-lipe

14/9 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras