Miljøvenlig bugserbåd til Aarhus

Miljøvenlig bugserbåd til Aarhus

Aarhus Havn har netop investeret i en ny bugserbåd til ca. 45 mio. kroner. Bugserbåden er langt mere miljøvenlig og højeffektiv i forhold til den bugserbåd, den skal erstatte

Bugsering handler i høj grad om styrke og præcision, og når Aarhus Havn nu vælger at investere i en ny bugserbåd, har disse parametre da også været i fokus. Men også bæredygtighed har spillet en betydelig rolle i beslutningen om udskiftningen af bugserbåden.

Kundechef Nicolai Krøyer fortæller, at man efter et EU-udbud har købt bugserbåden af det tyrkiske værft Uzmar Shipbuilding, der samlet set kom med den bedste løsning.

- Værftet levede op til alle vores minimumskrav, og samtidig kan de levere en bugserbåd, der kan sejle på én motor, når vi sejler frem og tilbage til det skib, der skal bugseres, mens vi kan benytte begge skibets motorer under selve bugseringen, fortæller Nicolai Krøyer, der peger på, at det vil betyde en pæn CO2-besparelse.

Den nye bugserbåd, der bliver leveret til Aarhus Havn, i sommeren 2021, er desuden markant stærkere end 40 år gamle bugserbåd, Hermes, der vil blive solgt til anden side. Den nye båd kan trække 65 tons pæletræk, hvilket er 20 tons mere end Hermes.

-Men den har ikke bare stor styrke, den har også markant bedre manøvreringsmuligheder og dermed effektivitet og præcision i arbejdet. Den kan assistere de helt store skibe, der anløber Aarhus, med udpræget præcision, idet den bliver leveret med et såkaldt ASD-system (Azimuth Stern Drive), siger Nicolai Krøyer.

Fremover vil Aarhus Havn desuden kunne assistere Østjyllands Brandvæsen fra vandsiden med den nye bugserbåd, idet den bliver leveret med et brandsprøjtesystem.

Aarhus Havns anden bugserbåde, Aros, fortsætter som hidtil sit arbejde i havnen, og den skal således anvendes sammen med den nye bugserbåd i de tilfælde, hvor der er brug for to bugserbåde ved ind- og udsejling af havnen.

-lipe

1/6 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien