Miljøvenlig bugserbåd til Aarhus

Miljøvenlig bugserbåd til Aarhus

Aarhus Havn har netop investeret i en ny bugserbåd til ca. 45 mio. kroner. Bugserbåden er langt mere miljøvenlig og højeffektiv i forhold til den bugserbåd, den skal erstatte

Bugsering handler i høj grad om styrke og præcision, og når Aarhus Havn nu vælger at investere i en ny bugserbåd, har disse parametre da også været i fokus. Men også bæredygtighed har spillet en betydelig rolle i beslutningen om udskiftningen af bugserbåden.

Kundechef Nicolai Krøyer fortæller, at man efter et EU-udbud har købt bugserbåden af det tyrkiske værft Uzmar Shipbuilding, der samlet set kom med den bedste løsning.

- Værftet levede op til alle vores minimumskrav, og samtidig kan de levere en bugserbåd, der kan sejle på én motor, når vi sejler frem og tilbage til det skib, der skal bugseres, mens vi kan benytte begge skibets motorer under selve bugseringen, fortæller Nicolai Krøyer, der peger på, at det vil betyde en pæn CO2-besparelse.

Den nye bugserbåd, der bliver leveret til Aarhus Havn, i sommeren 2021, er desuden markant stærkere end 40 år gamle bugserbåd, Hermes, der vil blive solgt til anden side. Den nye båd kan trække 65 tons pæletræk, hvilket er 20 tons mere end Hermes.

-Men den har ikke bare stor styrke, den har også markant bedre manøvreringsmuligheder og dermed effektivitet og præcision i arbejdet. Den kan assistere de helt store skibe, der anløber Aarhus, med udpræget præcision, idet den bliver leveret med et såkaldt ASD-system (Azimuth Stern Drive), siger Nicolai Krøyer.

Fremover vil Aarhus Havn desuden kunne assistere Østjyllands Brandvæsen fra vandsiden med den nye bugserbåd, idet den bliver leveret med et brandsprøjtesystem.

Aarhus Havns anden bugserbåde, Aros, fortsætter som hidtil sit arbejde i havnen, og den skal således anvendes sammen med den nye bugserbåd i de tilfælde, hvor der er brug for to bugserbåde ved ind- og udsejling af havnen.

-lipe

1/6 2020
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39