Nu bliver vindmøllerne rejst på Hirtshals Havn

Nu bliver vindmøllerne rejst på Hirtshals Havn

Delene til de fire møller er begyndt at ankomme til Østhavnen, og opstillingsarbejdet så småt er skudt i gang.

I de kommende uger bliver de første rent kommercielt finansierede vindmøller i Danmark samlet i Hirtshals.

Ved opstillingen af møllerne på havnen tæller sikkerhed frem for alt, og derfor er processerne omkring montagen helt afhængig af vejret. Af denne grund følger alle hos Hirtshals Havnefond og Hirtshals Havn i disse dage vejrudsigterne fra time til time, og det samme gælder uden tvivl hos de mere end 300 borgere, der har købt andele i den ene vindmølle - VM1

Formand Jens Peter Lunden ved Hirtshals Havnefond glæder sig:

- Det har været et langt forløb, siden vi begyndte forhandlingerne med Vestas om køb af vindmøllerne, over et meget tilfredsstillende forløb omkring salget af vindmølleandele i VM1, til vi i dag kan følge opstillingen af vindmøllerne. Det bliver spændende at følge montagen af de fire vindmøller og særligt at se kulminationen på hele processen, når vindmøllerne bliver sat i drift omkring uge 47.

De fire vindmøller på Hirtshals Havn er de første vindmøller i Danmark, som opstilles uden statsstøtte.
Vindmøllerne er dermed også de første, der på rent kommercielle betingelser kan bidrage til den grønne omstilling, som vil præge Danmark frem mod 2030, hvor landets CO2-udledning skal være reduceret med 70 %.

Hver af de fire vindmøller er 150 meter høje, og højden fra terræn til toppen af tårnet er 82 meter. Hver af vingerne måler 68 meter, og dermed har rotoren en diameter på 136 meter.

Årligt kan hver vindmølle producere 17,5 mio. kWh, hvilket svarer til, at de fire vindmøller samlet kan producere elektricitet til 14.250 husstandes forbrug. Dette skal ses i forhold til, at der er omkring 2.000 husstande i Hirtshals.

-lipe

16/10 2019
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras