Ny containerrekord på terminalen i Aarhus

Ny containerrekord på terminalen i Aarhus

På kun 10,5 måned er det lykkedes at sætte Danmarksrekord på containerterminalen i Aarhus, da sidste års containerrekord blev slået medio november. En markant stigning i importen og stigende markedsandele er de primære årsager til rekorden

Da container (TEU) nummer 623.890 blev løftet over kaj medio november, var sidste års omsætning slået godt og vel, hvilket betyder, at al omsætning fra det tidspunkt og året ud vil udgøre væksten i 2021.

Ifølge CEO Thomas Haber Borch viser en analyse af omsætningen, at eksporten af containergods stadig er noget større end importen, men de største stigninger i 2021 er dog sket på importområdet.

- All time high på omsætning giver altid en god fornemmelse, som forstærkes yderligere, fordi vi har indtryk af, at flere importører vælger Aarhus som destination fremfor at sejle godset til Hamborg og derefter køre det til Danmark, fastslår Thomas Haber Borch.

Han peger på, at den – måske – ændrede adfærd både skaber flere arbejdspladser og mere vækst i Danmark samtidig med, at det er CO2-besparende at sejle godset hele vejen til Danmark.

- Vi kan se af de seneste tal fra Danmarks Statistik, at vi øger vores markedsandele i øjeblikket. Vi har i en lang periode haft ca. 65 pct. af containeromsætningen her i landet, men nu nærmer vi os 70 pct. Det kan selvfølgelig være et udtryk for, at vi tager noget fra andre danske havne, men min fornemmelse er, at vi henter det meste i udlandet, siger Thomas Haber Borch.

-hawin

22/11 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien