Rønne havn bliver udskibningshavn for tysk vindmøllepark

Rønne havn bliver udskibningshavn for tysk vindmøllepark

Selskabet MHI Vestas har valgt Rønne som udgangspunkt når havvindmølleparken Arcadis Ost 1 i Østersøen skal opføres i løbet af 2022 og 2023

Af Lisbeth Petersen

Rønne Havn er valgt både på grund af sin placering og havnens infrastruktur med gode og fleksible forhold til lastning og losning af materialer, siger Peter Toft Madsen, som er Head of Port Contracting & Support i MHI Vestas i en pressemeddelelse.

- Udover at havnen kun ligger 74 kilometer fra vores operationer ved Arcadis Ost 1, er havnens kajkonstruktioner designet og konstrueret med en sådan bæreevne, at vi kan sejle vores materiel direkte til kaj, hvorefter det kan lastes og losses direkte og meget tæt på kajkanten med vores indlejede crawler cranes. Netop det er noget, som industrien har brug for, siger Peter Toft Madsen.

De ord glæder selskabet bag Rønne Havn A/S, hvor direktør Thomas Bendtsen siger:

- Jeg er glad for at se, at vores nye specialdesignede infrastruktur bliver taget så godt imod af vores offshore wind-relaterede kunder, og ser frem til at byde MHI Vestas’ mandskab velkommen på havnen. Valget til monterings- og udskibningshavn er til stor glæde for hele organisationen hos Rønne Havn A/S, de lokale virksomheder og Bornholm, siger Thomas Bendtsen, direktør i Rønne Havn A/S i pressemeddelelsen.

I oktober 2019 færdiggjorde Rønne Havn en udvidelse af havnearealet på 150.000 kvadratmeter, der netop er konstrueret til at håndrete særligt tunge opgaver som vindmølleindustri.

Arbejdet med havvindmølleparken Arcadis Ost 1 starter efter planen i juni 2022 og forventes færdiggjort i februar 2023. Der bliver tale om i alt 27 vindmøller i vindmølleparken, der samlet kommer til at producere 257 megawatt. Til sammenligning skal selskabet Vattenfalls havvindmøllepark ved Kriegers Flak producere omkring 600 megawatt.
Arcadis Ost 1 skal producere CO2-venlig strøm til godt 300.000 tyske husstande.

 

8/1 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras