Stena Line og Frederikshavn indgår aftale om to nye fossilfrie færger

Stena Line og Frederikshavn indgår aftale om to nye fossilfrie færger

Senest i 2030 skal to eldrevne RoPax sættes ind på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg. Det bliver verdens første fossilfrie færger i den størrelse, og bag aftalen står rederiet Stena Line, Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn

Næsten 90 procent af verdenshandelen foregår via havene, hvorfor effektiv og miljøvenlig passager- og godstransport er afgørende for, at virksomheder og samfund kan vokse og bidrage til en grønnere fremtid. Det er et område, hvor Stena Line, Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn ønsker at gå forrest.

På et pressemøde mandag underskrev parterne således en aftale om at sætte farten op på rejsen til en grønnere transportsektor ved at indsætte to emissions-og fossilfrie Stena Elektra-færger på ruten Frederikshavn-Göteborg senest i 2030.

 Birgit Hansen, borgmester (S) i Frederikshavn Kommune, Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line og Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør for Frederikshavn Havn underskriver aftalen om de to nye færger

-Vores ambition er at lede udviklingen mod fossilfri søfart og bæredygtig transport til søs. Stena Line har bundet Danmark og Sverige sammen på tværs af Kattegat siden 1963, så i dag er en helt særlig dag. At vi i dag kan tage denne for os så historiske rute og føre den længst muligt ind i fremtiden med forpligtigelsen til to Stena Elektra-færger gør mig ekstra stolt, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.

Politisk opbakning nødvendig for projektet
Stena Line vil reducere de samlede CO2-emissioner med 30 % inden 2030 og de nye Stena Elektra-færger er en central brik på vejen dertil. Men færgerne gør det ikke alene. For at realisere projektet, der skaber en fossilfri forbindelse mellem Frederikshavn og Göteborg, er der brug for politisk opbakning, de rette rammebetingelser samt ikke mindst partnerskaber på tværs af transportbranchen. I den forbindelse forpligter Frederikshavn Havn som samarbejdspartner sig til sikre den nødvendige infrastruktur i havnen og i baglandet.

-Frederikshavn Havn deler de høje og grønne ambitioner for færgetransporten, som muliggør projektet. Ligeledes viser byens virksomheder og DNA en unik evne til forandring, som også gør sig gældende for den grønne omstilling. At vi over tid gør os uafhængige af fossile brændstoffer på ruten Frederikshavn-Göteborg er ikke blot et positivt skridt for os, men for hele Kattegatregionen, siger Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør for Frederikshavn Havn.

Stort for Frederikshavn og for Danmark
Færgerne bliver verdens første fossilfrie RoPax-fartøjer i denne størrelse og vil måle omkring 200 meter med omkring 3.000 lanemeter kapacitet til biler og lastbiler samt plads til mere end 1.000 passagerer.

Allerede i 2018 investerede Stena Line i batterihybriddrift på Stena Jutlandica, der også sejler på ruten, og i alt sænker CO2-udledningen med 1.500 ton om året svarende til udledningen fra 600 biler årligt. Nu forpligter rederiet, byen og havnen sig til en bæredygtig forbindelse mellem Danmark og Sverige gennem to Stena Elektrafærger.

Klimaindsatsen har været essentielt for Frederikshavn Kommune siden 2007, hvor byrådet vedtog at synliggøre den samlede indsats under sit eget brand -Energibyen-.

-Stena Elektra er et fantastisk projekt for Frederikshavn. Vi ved af erfaring, at når kommunen går forrest, følger erhvervslivet og privatpersoner i de grønne fodspor. Relationen mellem vores by og Stena Line er historisk tæt, men denne ambitiøse aftale er ikke kun stor for os -den smitter af på hele Danmark, siger Birgit Hansen, borgmester (S) i Frederikshavn Kommune.

Fakta om Stena Elektra:
To fossilfrie RoPax færger
Rute: Frederikshavn - Göteborg
Indsættelse på ruten senest i 2030
Batteridrevet med kapacitet på cirka 60-70 MWh med opladning i havn
Landinfrastruktur: Behov for HVSC på omkring 30-40 MW
Overfartstid: 3 timer med en times turnaround/opladningstid
Længde: Omkring 200 meter
Fragt- og bilkapacitet: Omkring 3.000 lanemeter
Passagerkapacitet: 1.000-1.500 passagerer

-lipe

21/9 2021
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere