Stena Line og Frederikshavn indgår aftale om to nye fossilfrie færger

Stena Line og Frederikshavn indgår aftale om to nye fossilfrie færger

Senest i 2030 skal to eldrevne RoPax sættes ind på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg. Det bliver verdens første fossilfrie færger i den størrelse, og bag aftalen står rederiet Stena Line, Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn

Næsten 90 procent af verdenshandelen foregår via havene, hvorfor effektiv og miljøvenlig passager- og godstransport er afgørende for, at virksomheder og samfund kan vokse og bidrage til en grønnere fremtid. Det er et område, hvor Stena Line, Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn ønsker at gå forrest.

På et pressemøde mandag underskrev parterne således en aftale om at sætte farten op på rejsen til en grønnere transportsektor ved at indsætte to emissions-og fossilfrie Stena Elektra-færger på ruten Frederikshavn-Göteborg senest i 2030.

 Birgit Hansen, borgmester (S) i Frederikshavn Kommune, Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line og Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør for Frederikshavn Havn underskriver aftalen om de to nye færger

-Vores ambition er at lede udviklingen mod fossilfri søfart og bæredygtig transport til søs. Stena Line har bundet Danmark og Sverige sammen på tværs af Kattegat siden 1963, så i dag er en helt særlig dag. At vi i dag kan tage denne for os så historiske rute og føre den længst muligt ind i fremtiden med forpligtigelsen til to Stena Elektra-færger gør mig ekstra stolt, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.

Politisk opbakning nødvendig for projektet
Stena Line vil reducere de samlede CO2-emissioner med 30 % inden 2030 og de nye Stena Elektra-færger er en central brik på vejen dertil. Men færgerne gør det ikke alene. For at realisere projektet, der skaber en fossilfri forbindelse mellem Frederikshavn og Göteborg, er der brug for politisk opbakning, de rette rammebetingelser samt ikke mindst partnerskaber på tværs af transportbranchen. I den forbindelse forpligter Frederikshavn Havn som samarbejdspartner sig til sikre den nødvendige infrastruktur i havnen og i baglandet.

-Frederikshavn Havn deler de høje og grønne ambitioner for færgetransporten, som muliggør projektet. Ligeledes viser byens virksomheder og DNA en unik evne til forandring, som også gør sig gældende for den grønne omstilling. At vi over tid gør os uafhængige af fossile brændstoffer på ruten Frederikshavn-Göteborg er ikke blot et positivt skridt for os, men for hele Kattegatregionen, siger Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør for Frederikshavn Havn.

Stort for Frederikshavn og for Danmark
Færgerne bliver verdens første fossilfrie RoPax-fartøjer i denne størrelse og vil måle omkring 200 meter med omkring 3.000 lanemeter kapacitet til biler og lastbiler samt plads til mere end 1.000 passagerer.

Allerede i 2018 investerede Stena Line i batterihybriddrift på Stena Jutlandica, der også sejler på ruten, og i alt sænker CO2-udledningen med 1.500 ton om året svarende til udledningen fra 600 biler årligt. Nu forpligter rederiet, byen og havnen sig til en bæredygtig forbindelse mellem Danmark og Sverige gennem to Stena Elektrafærger.

Klimaindsatsen har været essentielt for Frederikshavn Kommune siden 2007, hvor byrådet vedtog at synliggøre den samlede indsats under sit eget brand -Energibyen-.

-Stena Elektra er et fantastisk projekt for Frederikshavn. Vi ved af erfaring, at når kommunen går forrest, følger erhvervslivet og privatpersoner i de grønne fodspor. Relationen mellem vores by og Stena Line er historisk tæt, men denne ambitiøse aftale er ikke kun stor for os -den smitter af på hele Danmark, siger Birgit Hansen, borgmester (S) i Frederikshavn Kommune.

Fakta om Stena Elektra:
To fossilfrie RoPax færger
Rute: Frederikshavn - Göteborg
Indsættelse på ruten senest i 2030
Batteridrevet med kapacitet på cirka 60-70 MWh med opladning i havn
Landinfrastruktur: Behov for HVSC på omkring 30-40 MW
Overfartstid: 3 timer med en times turnaround/opladningstid
Længde: Omkring 200 meter
Fragt- og bilkapacitet: Omkring 3.000 lanemeter
Passagerkapacitet: 1.000-1.500 passagerer

-lipe

21/9 2021
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen