Stena Line styrker rutenetværket med rokering af tre skibe

Efter sommer gennemfører Stena Line en omplacering af tre skibe på tre ruter. Målet er at forbedre service og tilgængelighed for kunderne og optimere driften i takt med markedsudviklingen

- Vi implementerer nu en strategisk vigtig forandring for yderligere at styrke tre af vores store transportkorridorer. Efterspørgslen efter kapacitet er stigende, og vi vurderer løbende vores forretning alt efter, hvordan markedet udvikler sig, og hvilke krav vores kunder stiller til os. Da vi har en indbygget fleksibilitet i vores forretning, kan vi være agile og implementere disse forandringer i vores rutenetværk med kort varsel, siger Stena Lines CEO, Niclas Mårtensson.

Ny færge på ruten Gøteborg-Frederikshavn

Stena Line tager nu det næste skridt i vækststrategien på Gøteborg-Frederikshavn-ruten. Fragt og passagerfærgen Hammerodde vil således blive taget i brug i midten af september og erstatte Stena Gothica.

- Vi får et mere moderne produkt, der er bedre egnet til både vores fragtkunder og vores passagerer på denne rute. Vi åbner også op for bilpassagerer på Hammerodde, hvilket vil betyde øget kapacitet på passagersiden. I den forbindelse kommer vi til at koncentrere al trafik til Danmark på Masthuggskajen i Göteborg, hvilket vil øge tilgængeligheden og servicen for vores kunder, siger Tony Michaelsen, Trade Director for Region Danmark. 

Hammerodde blev erhvervet for cirka et år siden fra rederiet Færgen og vil snart få et nyt Stena-klingende navn.

Søsterskibe styrker Travemünde-Liepaja

I midten af september vender Stena Gothica tilbage til sin tidligere rute Travemünde-Liepaja, hvor hun vil operere sammen med søsterskibet M/V Urd.

- Vi har en stærk vækst på vores ruter, der forbinder Baltikum med Skandinavien og Tyskland samt den vestlige del af Centraleuropa. Stena Gothica bliver en vigtig tilføjelse, da vi vil være i stand til at tilbyde vores kunder et standardiseret produkt på alle afgange med to søsterskibe. Det vil være en positiv ændring for vores fragtkunder og imødekomme markedets efterspørgsel efter fragtkapacitet, siger Erik Thulin, Trade Director for Baltic Sea North.

Fire permanente RoPax på Karlskrona-Gdynia

Stena Gothica erstatter Stena Nordica, som bliver placeret på ruten Karlskrona-Gdynia i oktober, når charteret af M/V Gute er udløbet, og skibet vender tilbage til Gotlandsbolaget. Karlskrona-Gdynia er en strategisk vigtig korridor mellem Sverige og Polen og har haft stabil vækst i de seneste år.

- Væksten er stadig stærk mellem Karlskrona og Gdynia, og med Stena Nordica, der er dobbelt så stor som Gute, vil vi være i stand til at tilbyde vores kunder endnu større kapacitet. Derudover har Stena Nordica lige gennemkørsel på to dæk (double tier), hvilket giver betydelige tidsgevinster under lastning og aflæsning.

- Stena Nordica vil også komplementere Stena Baltica på bedste vis, da vi med de ensartede skibe vil være i stand til at tilbyde vores kunder et effektivt RoPax koncept på alle fire skibe tillige med et stærkt passagerkoncept på Stena Vision og Stena Spirit, siger Marek Kiersnowski, Trade Director, Baltic Sea South.

-hawin

 

14/6 2018
  • Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    havne ›Pr. 15. marts 2024 har ADP A/S meldt sig ind i organisationen Dansk Erhverv. Medlemsskabet har til formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger
  • Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    havne ›Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde
  • Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    havne ›Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen
  • DSHV ansætter ny sekretariatschef

    DSHV ansætter ny sekretariatschef

    havne ›Mona H. Møller bliver den ny sekretariatschef for de 140 medlemsvirksomheder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV). Den 42-årige cand.jur kommer fra en stilling som juridisk chef i brancheorganisationen Danske Maritime
  • Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    havne ›I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
  • København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    havne ›Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards. Det er femte gang København Havn modtager prisen
  • Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    havne ›Regnskabet for 2023 sætter ny omsætningsrekord og lander på 53,25 mio.kr. Det er det bedste resultat i havnens historie som selvstyrehavn. Dermed udbygger havnen i Thyborøn sin position som en af Danmarks største og mest aktive fiskerihavne og betydningsfuld godshavn
  • To Syddanske havne bygges om til elfærge

    To Syddanske havne bygges om til elfærge

    havne ›Mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen