Succesfuld bil-rute har skibsanløb nr. 500 på Esbjerg havn
Anløb nummer 500 som det så ud fredag morgen fra en drone i Østhavnen. (foto: Christer Holte)

Succesfuld bil-rute har skibsanløb nr. 500 på Esbjerg havn

Da bilskibet City of St. Petersburg ankom til Esbjerg havn fredag d. 7. august 2020, var der tale om anløb nr. 500, siden Euro Marine Logistics (EML) d. 11. april 2014 startede en ny rute mellem Newcastle (Tyne), Zeebrugge, Esbjerg, Drammen og Gøteborg med nye biler

City of St. Peterburg er en såkaldt medium size car carrier med en kapacitet på op til 1500 biler. Denne gang ankom det med ca. 500 biler til Esbjerg. De største (large size) EML skibe har plads til godt 3000 biler og den største losning i Esbjerg indtil nu var på 1927 biler.

I de forløbne år er der i Esbjerg alene losset flere end 228.000 nye biler med EML’s bilskibe. Først og fremmest Renault og Nissan, men også Dacia, Volvo, Opel, Citroën og Daimler.

Kaptajn på City of St. Petersburg James Murray fra Rederiet EML i midten af fotoet bliver budt velkommen til Esbjerg af Estephs Port Captains, Henning Fries (tv) og Chris Brinch Østergaard (th). 

EML repræsenteres i Danmark af Esteph i København, som i samarbejde med Niels Winther Liner Agencies og Scandinavian Auto Logistics i Esbjerg, håndterer klarering og losning af skibene. Scandinavian Auto Logistics håndterer distribution af bilerne fra Esbjerg til forhandlernetværket i Danmark.

EML er ejet 100% af Mitsui O.S.K. Lines (MOL).

-hawin

 

 

 

 

10/8 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien