Ystad Havn i fokus ved møde i Europaparlamentet
Emnet for onsdagens round table møde i Europaparlamentet var Ystad Havn og dens fremtid som et vigtigt transportknudepunkt i EU
Samtalen gik på fremtidssikring af infrastrukturen mellem Sverige og transportkorridoren Østersø-Adriaterhavet, da mængden af godstransport fortsat øges på ruten.
Bag invitationen stod den danske, socialdemoktratiske EU-parlamentariker og viceordfører for S&D, Jeppe Kofod.
Den sidste onsdag i februar blev der afholdt round table i Bruxelles, hvor en udvidelse af transportkorridoren i Østersø-Adriaterhavet blev diskuteret.
Der blev argumenteret for, at Ystad Havn bør inkluderes i transportkorridoren og dermed skabe bedre forbindelse mellem Skandinavien og kontinentet. Transportkorridoren mellem Østersøen og Adriaterhavet er en af Europas vigtigste vej- og jernbaneforbindelser, der strækker sig fra det nordlige Italien via Bratislava og Wien til Polen og Stettin- Swinoujscie havn
- Dagens møde var et stort skridt i den rigtige retning for Ystad Havn, og vi er glade for, at havnens fremgang bemærkes i Bruxelles. Vores forslag blev stillet til højtstående EU-parlamentarikere og blev modtaget med stor interesse, siger administrerende direktør for Ystad Havn, Björn Boström.
I 2017 slog Ystad Havn igen mængderekord i transporteret gods, med stigninger på både Ystad-Swinoujscieruten og på ruten mellem Ystad og Rønne. Under onsdagens møde fremlagde Ystad Havn statistikker over det transporterede gods mellem Ystad og Swinoujscie.
Sidste år blev 3,371,713 ton gods flyttet på ruten, svarende til en øgning på 3,8 procent i forhold til året før og 240,916 lastbiler kørte ligeledes på strækningen, hvilket var 10,3 procent flere end i 2016. Mængden af gods mellem Ystad Havn og Swinoujscie har i flere år været stigende og det estimeres, at den positive vækst vil fortsætte.
Round table mødet i Bruxelles blev styret af Jeppe Kofod og blandt de øvrige deltagere var Europaparlamentarikerne Gesine Meissner, Jakop Dalunde, Jesenko Selimovic og Ulrike Rodust, samt Herald Ruijters, direktør for Kommissionens Generaldirektorat for Transport og Mobilitet.
I den afsluttende paneldiskussion præciserede EU-kommissionens tjenestemænd, at Ystad Havn er en selvsagt kandidat til at blive såkaldt Core-havn ved fremtidige forhandlinger, og dermed en del af transportkorridoren. Andre former for støtte kan endda også blive aktuelle for Ystad Havn takket være havnens positive udvikling og de miljø- og
holdbarhedsforanstaltninger som Ystad Havn har taget og konstant arbejder med.
- En udvidelse af transportkorridoren, der inkluderer Ystad Havn og Skandinavien, er en vindende løsning for alle parter. I lyset af de sidste par års stigende godstrafik, som de baltiske lande fortsat udvikler, skal alle involverede parter investere for at imødekomme fremtidens infrastrukturbehov, konkluderer Björn Boström.
-lipe