Ystad Havn i fokus ved møde i Europaparlamentet

Emnet for onsdagens round table møde i Europaparlamentet var Ystad Havn og dens fremtid som et vigtigt transportknudepunkt i EU

Samtalen gik på fremtidssikring af infrastrukturen mellem Sverige og transportkorridoren Østersø-Adriaterhavet, da mængden af godstransport fortsat øges på ruten.

Bag invitationen stod den danske, socialdemoktratiske EU-parlamentariker og viceordfører for S&D, Jeppe Kofod.
Den sidste onsdag i februar blev der afholdt round table i Bruxelles, hvor en udvidelse af transportkorridoren i Østersø-Adriaterhavet blev diskuteret.

Der blev argumenteret for, at Ystad Havn bør inkluderes i transportkorridoren og dermed skabe bedre forbindelse mellem Skandinavien og kontinentet. Transportkorridoren mellem Østersøen og Adriaterhavet er en af Europas vigtigste vej- og jernbaneforbindelser, der strækker sig fra det nordlige Italien via Bratislava og Wien til Polen og Stettin- Swinoujscie havn

- Dagens møde var et stort skridt i den rigtige retning for Ystad Havn, og vi er glade for, at havnens fremgang bemærkes i Bruxelles. Vores forslag blev stillet til højtstående EU-parlamentarikere og blev modtaget med stor interesse, siger administrerende direktør for Ystad Havn, Björn Boström.

I 2017 slog Ystad Havn igen mængderekord i transporteret gods, med stigninger på både Ystad-Swinoujscieruten og på ruten mellem Ystad og Rønne. Under onsdagens møde fremlagde Ystad Havn statistikker over det transporterede gods mellem Ystad og Swinoujscie.

Sidste år blev 3,371,713 ton gods flyttet på ruten, svarende til en øgning på 3,8 procent i forhold til året før og 240,916 lastbiler kørte ligeledes på strækningen, hvilket var 10,3 procent flere end i 2016. Mængden af gods mellem Ystad Havn og Swinoujscie har i flere år været stigende og det estimeres, at den positive vækst vil fortsætte.

Round table mødet i Bruxelles blev styret af Jeppe Kofod og blandt de øvrige deltagere var Europaparlamentarikerne Gesine Meissner, Jakop Dalunde, Jesenko Selimovic og Ulrike Rodust, samt Herald Ruijters, direktør for Kommissionens Generaldirektorat for Transport og Mobilitet.

I den afsluttende paneldiskussion præciserede EU-kommissionens tjenestemænd, at Ystad Havn er en selvsagt kandidat til at blive såkaldt Core-havn ved fremtidige forhandlinger, og dermed en del af transportkorridoren. Andre former for støtte kan endda også blive aktuelle for Ystad Havn takket være havnens positive udvikling og de miljø- og
holdbarhedsforanstaltninger som Ystad Havn har taget og konstant arbejder med.

- En udvidelse af transportkorridoren, der inkluderer Ystad Havn og Skandinavien, er en vindende løsning for alle parter. I lyset af de sidste par års stigende godstrafik, som de baltiske lande fortsat udvikler, skal alle involverede parter investere for at imødekomme fremtidens infrastrukturbehov, konkluderer Björn Boström.

-lipe

2/3 2018
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)
  • Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    havne ›Alslinjens nye elfærge til ruten mellem Bøjden og Fynshav kunne i weekenden for første gang vise sine flydeevner ved søsætningen på det tyrkiske værft Cemre. Se video
  • Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    havne ›Den østrigske finansminister Magnus Brunner og den tyske Bundestag-politiker Oliver Grundmann har sammen med en større delegation netop været på besøg i blandt andet Hirtshals for at høre mere om CO2-lagring i tomme olie- og gasfelter i Nordsøen i regi af Greenport Scandinavia