Danske Fragtmænds nye terminal i Vojens er indviet

Danske Fragtmænds nye terminal i Vojens er indviet

Tidligere minister og medlem af Folketinget for Venstre, Hans Christian Schmidt, indviede for nylig Danske Fragtmænds nye terminal i Hammelev, Vojens

Tidligere minister og medlem af Folketinget, Venstre, Hans Christian Schmidt klippede fredag den 24. januar snoren ved den officielle indvielse af Danske Fragtmænds nye terminal i Hammelev, Vojens.

Den godt 7000 kvadratmeter store terminal, der tidligere lå på Sverigesvej i Haderslev, er centralt placeret ved E45 og vil med den nye beliggenhed i høj grad mindske den tunge trafik i det nordlige Haderslev.

Omkring 100 inviterede gæster var tilstede ved indvielsen i Hammelev, og det var den lokale fragtmand Lars Elsborg Jensen fra Godstransporten Kolding, der bød de mange gæster velkommen i den nye terminal:

- Velkommen alle sammen, dejligt at se så mange fremmødte til indvielsen af vores nye terminal i Hammelev. Vi blev lidt overraskede, da vi læste i avisen, at terminalen på Sverigesvej var solgt, og med kort varsel skulle der findes en egnet placering til en ny terminal. Det blev en positiv flytning i Haderslev, hvor vi fyldte lige rigeligt. Trafikken er nu blevet mindre belastet, da vi hvert døgn havde 160 lastbiler til og fra terminalen.

Tillid til transportbranchen

Grunden, som den nye terminal er bygget på, ligger tæt ved tilkørslen til E45 og vil uden tvivl forbedre logistikken for Danske Fragtmænd og ikke mindst reducere den tunge trafik i Haderslev by.

Danske Fragtmænds beslutning om at bygge en ny terminal i området omkring Haderslev fremfor at søge nye lokaler længere nordpå skyldes et klart ønske om at bevare den lokale arbejdsplads for de 87 medarbejdere og chauffører, der til dagligt har deres gang på terminalen. Derudover signalerer byggeriet også kraftigt, at man fra transportkoncernens side tror på en lys fremtid for området.

I Hans Christian Schmidts indvielsestale lagde han blandt andet vægt på, hvor vigtigt det er at få skabt mere tillid og dialog mellem politikerne på Christiansborg og transportbranchen:

- Her har vi politikere også en stor opgave. I stedet for at møde erhvervet med mistillid bør vi møde jer med tillid. Tro på at alle prøver at overholde reglerne, og hvis noget alligevel går galt, så hjælpe med at vejlede, så alt bliver ok igen. Det er for nemt bare at give store bøder, selvom det for nogen kan lyde godt i pressen.

- hawin

 

Fakta om det nye byggeri

Grundareal: 36.225 kvadratmeter. 

  • Bebygget areal: 7039 kvadratmeter fragtterminal og 555 kvadratmeter administrationsbygning.
  • Byggeriet har krævet flytning af 56.000 kubikmeter jord. Der er ligeledes tilkørt 50.000 kubikmeter sand svarende til 500.000 trillebøre eller 5.000.000 spande.
  • Derudover er der til byggeriet blandt andet blevet brugt cirka 4500 ton beton, 1500 skruer, 20 kilometer tagpapbaner, 11.500 meter elkabler, 512 meter vvs-rør. Terminalens stålkonstruktion vejer 181.000 kg.
  • Ligger hensigtsmæssigt placeret ved E45 ved Hammelev.
  • 87 medarbejdere. Heraf er de 22 ansat hos Danske Fragtmænd i terminaldriften. De resterende 65 er chauffører ansat hos den lokale fragtmand Godstransporten Kolding.
  • 160 lastbiler kører hvert døgn til og fra Danske Fragtmænd Hammelev for at transportere gods til og fra Sønderjylland. • 55 porte som lastbilerne kan køre til for at laste og losse.
  • Godt 652.000 forsendelser til og fra Hammelev på årsbasis.

 

 

31/1 2020