DKI Logistics forbedrer bundlinjen med 25 mio. kroner

DKI Logistics forbedrer bundlinjen med 25 mio. kroner

Det netop offentliggjorde regnskab viser retningen for fremtiden, der byder på mere automatisering i logistikvirksomheden. To nye højlagre og selvkørende truck på vej i Horsens

Driften er optimeret, ledelsen er styrket, og der er sat turbo på salget.
Det er ifølge Preben Borregaard, administrerende direktør og bestyrelsesformand i DKI Logistics A/S, hovedforklaringerne på, at logistik-virksomheden leverer et særdeles flot 2020-regnskab.

-Vi har en fremgang på 25,5 mio. kr. før skat, lyder det tilfreds fra Preben Borregaard, der stiftede virksomheden for snart 20 år siden.

DKI Logistics kom i 2019 ud med et underskud på 21,2 mio. kr. før skat. mens resultatet for 2020 er et overskud på 4,1 mio. kr. før skat.
DKI Logistics har lokationer i Horsens, Køge og Herning. Ud over lager og lagerhåndtering har virksomheden også transportafdeling.  Også denne del af forretningen har et positivt resultat i 2020.

Ledelsen blev styrket
Preben Borregaard satte i begyndelsen af 2020 sig selv tilbage i direktørstolen. Det første, han gjorde, var at styrke ledelsen.


- Vi ansatte Frank Frøkiær som økonomidirektør, René Klausen som driftsdirektør og senest Jesper Skjødeberg som vicedirektør. Vi ville geare virksomheden til vækst. Den strategi ser ud til at lykkes, siger Preben Borregaard.

Ledelsen gik sammen med medarbejderne i gang med at optimere driften – et fokus, der ligger dybt i DKIs DNA, men som nok var blevet glemt i nogle år.
-Vi har virkelig sammen med vores dygtige medarbejdere lagt os i selen for at rette tingene op, siger Preben Borregaard.
-Desuden har vi styrket salgsdelen yderligere i løbet af 2020 for at imødekomme den store efterspørgsel.
DKI Logistics havde i 2020 i gennemsnit 190 fuldtidsansatte. I 2019 var det tilsvarende tal 130.

Øget aktivitet blandt kunderne
Preben Borregaard siger videre, at DKI Logistics også har kunder, der har haft øget aktivitet under coronakrisen. Det er for eksempel leverandører til byggemarkeder og supermarkeder.
- Yderligere har Region Midtjylland mandet op på grund af øget brug af værnemidler, siger Preben Borregaard.
Det fuldautomatiske kasselager, som DKI Logistics investerede 215 mio. kr. i 2018, er nu i fuld drift.

-Derfor forventer vi, at vi i de kommende år får fuld effekt af den investering.

Det fuldautomatiske kasselager betjener Region Midtjylland med alt fra plaster til kunstige knæ - alt, der ikke er medicin.
Desuden har flere og flere E-commerce-virksomheder rykket deres webshop-lager ind i anlægget.
Eksempler er sportstøj fra New Line, bøger fra Vores Vilde Verden-fotograferne og isenkramkunder med flere.
- Det er E-commerce-virksomheder, vi i særlig grad fortsat har kapacitet til lige nu, siger Preben Borregaard.

Bygger og automatiserer
DKI Logistics oplever imidlertid fortsat efterspørgsel på de konventionelle lagerløsninger:
-Vi er derfor i øjeblikket i gang med at bygge 2 nye højlagre på tilsammen 43.000 kvm. på vores lokation i Horsens med plads til cirka 80.000 paller.
DKI Logistics arbejder for at automatiserede så meget som muligt. Det er det automatiske kasselager et eksempel på.
-Et andet eksempel er, at de to nye højlagre bliver med selvkørende, ubemandede gaffeltrucks ved hjælp af den såkaldte AGV-teknologi, siger Preben Borregaard.

DKI Logistics A/S regnskab i hovedtal:
Bruttofortjeneste: 108 millioner kroner (2019: 50,5)
Resultat før skat: 4,1 millioner kroner (2019: -21,2) 
Overskud efter skat: 3,2 millioner kroner (2019: -16,5)
Egenkapital: 9,6 millioner kroner (2019: 67,7)

-lipe

8/3 2021
  • DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    lagerindretning ›Polen er hjemstedet for DHL Supply Chains automatiserede AutoStore-system. Det robotstyrede lager er opført af Element Logic og markerer DHLs første implementering af typen inden for kontraktlogistik i Central- og Østeuropa
  • Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Er du ansvarlig for et stort lager? Og vil du gerne vide, hvordan du styrer et lager mere effektivt? Så får du her fire enkle trin til bedre processer og øget produktivitet.
  • Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    lagerindretning ›Kontorer, værkstedsfaciliteter, træningslokaler og showroom bliver samlet i den tyske teknologivirksomheds kommende domicil i Danmark. Den næsten 10.000 m2 store bygning er blandt de første industribyggerier, der bliver opført i træ
  • Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    lagerindretning ›Jysk ønsker at komme tættere på sine kunder, også når det gælder logistik-setuppet. Derfor er koncernen er ved at opføre to såkaldte 'dark store' lagre, der udelukkende er til e-handlede varer. Det første åbner i Dublin
  • Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    lagerindretning ›Cleanzonemessen i Frankfurt am Main viste endnu en gang, at renrum bl.a. bidrager til at redde liv, sikre fremtidens fødevareforsyning og levere energi
  • Modula etablerer datterselskab i Sverige

    Modula etablerer datterselskab i Sverige

    lagerindretning ›Det seneste år har eksperten i lagerautomater, Modula øget tilstedeværelsen i Norden med en nordisk og dansk afdeling i Danmark. Nu er turen kommet til Sverige, hvor virksomheden etablerer Modula Sweden
  • 5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Vil du gerne reducere dine lageromkostninger? Vi har samlet 5 omkostningsbesparende ideer, som du måske ikke har overvejet endnu
  • Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Støv er et almindeligt problem i lagerområder, og hvis det får lov til at samle sig, kan det føre til snavsede produkter, maskiner, der ikke fungerer optimalt, ekstra rengøringsarbejde, sundhedsproblemer hos medarbejderne og lav kundetilfredshed. Her er de vigtigste kilder til støv, som du skal holde øje med for at undgå den type problemer