E-handel har bragt velsignet bud

E-handel har bragt velsignet bud

Lageroptimering styrker gevinstpotentialet for e-handlere. Ikke mindst julehandelen viser at fokus på lagerstyring skaber forbedret kundeservice, minimerede omkostninger, øget salg og større økonomisk udbytte

Julen er ikke alene hjerternes fest, den kan også blive enhver webshopejers fest – det kræver dog lidt ekstra forberedelse og en portion strategiske overvejelser. Det viser i hvert fald den netop overståede højtid, og derfor er det en god ide allerede at starte planlægningen nu.

En stadig voksende udfordring for mange netbutikker i dag er at få lager og distribution til at følge med, når kunderne i stigende grad vænner sig til at kunne shoppe online uanset tid og sted.

Alle typer virksomheder og i særdeleshed e-handelsbranchen har udfordringer med at planlægge og håndtere lageret.

Udfordringerne kan være forskellige, men en gennemgående udfordring er for eksempel udsving i efterspørgsel, som mange i høj grad oplever når vi nærmer os årets travleste måneder – december og januar.

Lagerhåndtering i december og januar er en balancekunst og kræver tæt daglig opmærksomhed, derfor er det også essentielt for webshop-ejere at overveje hvorvidt implementering af dedikeret lagerstyring kan hjælpe og gavne virksomheden i sidste ende.

Mikkel Falck Andersen, Logistik & Administrationschef hos Imerco, forklarer hvilke udfordringer de kæmpede med i de travle måneder, og hvordan et dedikeret lagerstyringssystem fra Apport Systems har gjort det nemmere at håndtere presset på lageret.

- Den primære udfordring for os var, at få et så korrekt forecast som muligt på plads. Imercos webshop oplever en markant vækst i disse år, hvilket vi naturligvis er glade for. Men det vanskeliggør også at forecaste korrekt, da man så ikke kan læne sig op af historisk data på samme måde som butikkerne eksempelvis kan.

- Vi brugte derfor meget tid på at have et beredskab klar 24-7 til at imødekomme væksten. Ellers har vi haft godt styr på vores processer, og har haft en rigtig god julehandel på webshoppen – både omsætningsmæssigt og administrativt på logistiksiden, fortæller Mikkel Falck Andersen, Logistik & Administrationschef hos Imerco.

kunderne har høje forventninger når de handler online og ønsker samtidig hurtig levering, helst dagen efter.

Det betyder også, at jo langsommere man er til at håndtere ordre-til-leveringsprocessen, jo større risiko er der for, at man taber salget, og at kunderne ikke vender tilbage.

Dette scenarie kan de fleste e-handlere nikke genkendende til og mange ved også hvordan en sådan situation kan påvirke bundlinjen i sidste ende.

- Det har været vigtigt for os at levere hurtigst muligt til vores kunder – meget gerne dag til dag. Derudover har det været vigtigt at varen var intakt, da vi sælger mange skrøbelige varer.

- Vi har oplevet en ikke ubetydelig effektivitet på gulvet efter vi har fået et ordentligt WMS system. Derudover har vi nu den fordel, at den relative nemme tilgang til systemet gør os i stand til at rekruttere uerfaren personale til at håndtere pluk og pak opgaver, da systemet på bruger niveau er nemt at gå til. Det krævede langt mere oplæring før i tiden, forklarer Mikkel Falck Andersen.

Anja Lytzen fra Lirum-larum leg kan sagtens tale med om de udfordringer der hører med til at servicere e-handelkunderne i højsæsonen. Også her har investeringen i et dedikeret lagerstyrings produkt været givet godt ud.

- Vores logistikmæssige udfordringer ligger helt klart i at knap 30% af vores omsætning ligger i december. Så både pladsmæssigt og personalemæssigt giver det udfordringer. I forbindelse med julehandlen har vi fire-fem gange så meget personale som resten af året.

- Det kræver at relativt mange skal læres op på meget kort tid. På de allertravleste dage har jeg ofte selv været med ude og plukke, siger Anja Lytzen fra Lirum-larum leg.

Det må være op til den enkelte at bestemme hvad der virker og ikke virker. Nogle af de hyppigste udfordringer netbutikker møder i dagligdagen, er håndtering af ordreændringer, returvarer, styre leverandører og sikre at IT-systemerne taler sammen.

Digitale værktøjer som Apport WMS Basic kan koble leverandører og kunder tættere sammen, så de kan optimere lagerstyringen og samarbejdet.

Dedikeret lagerstyring er et must

- Dedikeret WMS er vejen frem, hvis du ønsker at geare dit lager til vækst og vil håndtere julens travlhed med overskud. Plukker du for eksempel med papirlister, kan du maksimalt forvente at dine medarbejdere plukker to til tre ordrer ad gangen, og de skal vide hvor tingene er henne på lageret, hvilket gør det svært at lære nye folk op til at være effektive for en kort periode.

- Med Apport WMS Basic plukker dine medarbejdere seks, 10 eller måske 14 ordrer ad gangen, afhængig af ordrestørrelsen og de varetyper, du har på lager. Dette er muligt fordi systemet altid ved hvor varen er, og om der er beholdning på den. Du går aldrig forgæves. Og når du kan plukke uden at vide hvor alting er på lageret, er det lettere at få personale ind til at klare spidsbelastninger, som i julen, siger Kristoffer Bundgaard, produktansvarlig Apport WMS Basic hos Apport Systems.

Men selvom brugere der anvender online lagerstyring er effektive, er der en naturlig øvre grænse for hvor mange ordrer de kan plukke.

Et antal brugere er måske tilstrækkeligt ni måneder af året, mens man i tre måneder har brug for ekstra mandskab for at klare ordretilgangen.

Salgsdirektør hos Apport Systems, Asger Sandberg Petersen udtaler:

- Med Apport WMS Basic tilbyder vi en fleksibel model for leje af WMS-software, der gør det muligt for din virksomhed at skalere dit lager op i et kvartal efter behov. Du kan leje ekstra licenser til at håndtere den årlige juletravlhed og geare ned igen til januar. Planlægger du kampagne i kvartal eller forventer en forøget ordretilgang af andre grunde, kan du løbende justere antallet af lagerbrugere til at matche det forventede.

Der sker løbende en kolossal teknologisk udvikling i den logistiske del, der åbner op for nye værktøjer, som kan forbedre, automatisere, effektivisere og frigøre ressourcer i mange virksomheder samt gøre processerne nemmere og hurtigere på lageret.

Det er derfor allerede nu en god ide at gøre sig overvejelser omkring, hvordan lagerprocesserne kan optimeres virksomheden er klar til de kommende højsæsoner, som ikke kun er julehandlen, men også de to nyere fænomener, Black Friday og Cyber Monday.

-hawin

 

6/2 2015
  • Oracle Cloud SCM strømliner forsyningskæderne

    Oracle Cloud SCM strømliner forsyningskæderne

    lagerstyring ›Nye logistikfunktioner i Oracle Cloud SCM hjælper kunderne med at øge synligheden, reducere omkostningerne, automatisere compliance og forbedre beslutningstagningen
  • Lagersystem til smv'erne inspireret af puslespil

    Lagersystem til smv'erne inspireret af puslespil

    lagerstyring ›Dansk robot-startup vil bygge et modulært og skalerbart lagerautomatiseringssystem som ikke kun er for de store virksomheder. De to jyder bag virksomheden Kasparium har nu fået en af pladserne i Teknologisk Instituts robotinkubator bevilliget af Odense Robotics StartUp Fund
  • Peak Systems skal fordoble lagerkapaciteten i LYKO

    Peak Systems skal fordoble lagerkapaciteten i LYKO

    lagerstyring ›En af Sveriges førende online-vækstvirksomheder, har indgået et samarbejde med det nordjyske softwarefirma, Peak Systems, for at øge den automatiserede lagerkapacitet med mere end 100%
  • Poul Hansen indgår partnerskab med Apport Systems

    Poul Hansen indgår partnerskab med Apport Systems

    lagerstyring ›Apport Enterprise optimerer Poul Hansens logistik og lagerstyring.
  • Tilpasningsdygtige løsninger  skaber vellykket  intralogistik

    Tilpasningsdygtige løsninger skaber vellykket  intralogistik

    logistikloesninger ›Et af hovedtemaerne på årets intralogistikmesse, LogiMAT 2024 er dygtig tilpasning. Akademikere, erhvervsfolk og fagspecialister taler om det i en række Ekspertfora. Og mange udstillere demonstrerer netop deres løsningers evner til at tilpasse sig både eksisterende og kommende logistik- og varehåndteringssystemer og -processer
  • Terminalen bliver til én stor scanner

    Terminalen bliver til én stor scanner

    lagerstyring ›Logistikleverandøren Dachser tager et skridt ind i fremtidens logistik ved at lancere den innovative @ILO-teknologi, der øger gennemsigtigheden og automatiserer scanningsprocesserne på terminalen, hos vejtransportfilialen i Hvidovre
  • Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

    Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

    lagerstyring ›Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, fremhæver fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024, og fortæller, hvad beslutningstagere kan gøre for at drage fordel af dem
  • Værktøjslogistikken klikker hos Niebuhr Gears

    Værktøjslogistikken klikker hos Niebuhr Gears

    lagerstyring ›Seco Tools' nye værktøjslagersystem har på kort tid effektiviseret lagerlogistikken for værktøjer og givet tidsbesparelser hos tandhjulsproducenten Niebuhr Gears