Dagligvarer, logistik og bæredygtighed

Dagligvarer, logistik og bæredygtighed

SSI Schäfer har designet, udviklet og opført ASKO’s nye højautomatiserede logistikcenter i Sande syd for Oslo. Løsningen med automatiserede varehåndteringsprocesser er både effektiv, fleksibel og bæredygtig. Løsningen fremtidssikrer ASKO til stigende vækst og øgede godsmængder og bidrager samtidig til virksomhedens ambitioner om at blive klimaneutral

I 2017 fik SSI Schäfer opgaven med at bygge et helt nyt logistikcenter til NorgesGruppen ASA’s datterselskab Asko Oslofjord AS (ASKO).

Logistikcentret, som snart er klar til indvielse, håndterer indlagring og pluk af dagligvarer fra tørvare- og dybfrostsegmenterne dynamisk og effektivt. Samtidig understøtter den helhedsmæssige logistikløsning ASKO’s ambitioner om en mere  bæredygtig drift. 

Løsningen består af to højlagre og to højdynamiske shuttleløsninger til lagring og plukning, baseret på SSI Schäfers 3D-MATRIX Solution. Robotteknologi er også taget i brug for at understøtte automatiseret vareflow.

Administrerende direktør i ASKO Oslofjord AS, Knut Andreas, fortæller, at ASKO kun kunne se to mulige løsninger på et fremtidigt kapacitetsproblem, da man i sin tid overvejede, hvordan man skulle tackle de udfordringer, virksomheden dengang stod over for. Enten skulle man udvide det nuværende logistikcenter eller flytte.

- Vi ville ganske enkelt ikke være i stand til at holde trit med den forventede vækst i det eksisterende logistikcenter. Vi ville heller ikke bare bygge et større manuelt lager, da vi betragter automatisering som en investering i fremtiden, siger han. 

Bæredygtighed er kommet på dagsordenen

Både ASKO og SSI Schäfer ved, hvilket ansvar store projekter fører med sig, når det drejer sig om at skabe en velsmurt drift, høj produktkvalitet og bæredygtighed i løsningen.

- Bæredygtighed er kommet på dagsordenen i stort set alle virksomheder i alle brancher. Og på toplederniveau i forskellige sektorer er der også et udbredt fokus på, at netop en solid bæredygtig strategi er nødvendig for at blive konkurrencedygtig.

Sådan siger salgschef hos SSI Schäfer, Bo Mortensen.

Det er blandt andet løsninger som det, SSI Schäfers logistikløsninger hjælper med til. Bo Mortensen mener dog samtidig, at de bedste løsninger for den samlede forretningsstrategi og indsats med hensyn til bæredygtighed afhænger af den enkelte virksomheds ambitioner og interesser.

Store krav til leverandørerne

Hos ASKO, der har været på markedet i mere end 150 år, har man løbende fremmet sine kerneværdier og leveret funktionelle produkter af høj kvalitet til sine kunder. I virksomheden mener man da også, at kvalitet altid bør gå hånd i hånd med et fokus på bæredygtighed. 

- For det første vil vi være en klimaneutral og bæredygtig virksomhed. For det andet har vi det mål, at vores lastbiler skal køre på 100 procent vedvarende energi og brændstof inden 2025. Sidst, men ikke mindst, vil vi reducere vores energiforbrug med 20 procent, hovedsageligt på vores lagre, siger Knut-Andreas i opsummeringen af ASKO’s tre vigtigste bæredygtighedsmål.

Han henviser til at ASKO er kendt for at være en af de førende virksomheder i den grønne revolution med en lang række bæredygtige initiativer på tapetet. De ambitiøse mål kommer med tålmodighed og en handlingsplan. ASKO investerer eksempelvis heftigt i solcellepaneler og landbaserede vindmøller. De tester flere alternativer og lærer af erfaringerne.

- Det er vigtigt for os, at leverandører følger alle forordninger. Vi er nødt til at vide, at de har de samme bæredygtighedsmål, og spørger dem, om de har et bæredygtighedsfokuseret program. Hvis svaret er ja, kan vi snakke nærmere sammen, siger Knut-Andreas. 

Ifølge Bo Mortensen, er denne holdning ikke usædvanlig for nordiske virksomheder. Ja, faktisk bliver den mere og mere almindelig i forskellige sektorer.

- Når leverandørerne lever op til kravene, giver det virksomhederne forskellige muligheder for at bidrage til langsigtede, fremtidssikre og bæredygtige værdier.

Det var da også netop SSI Schäfers satsning på grønne og bæredygtige løsninger, som talte stærkt til fordel for at vælge dem som totalleverandør. ASKO’s ambitiøse bæredygtighedsmål med stærkt fokus på klimaneutralitet, og SSI Schäfers evne til at levere en løsning der lever op til kravene, var på den måde et perfekt match.

Nøglefærdig installation med komplet infrastruktur

Som totalleverandør er SSI Schäfer ansvarlig for at udvikle logistikkonceptet, projektplanlægningen og opførelsen af den nøglefærdige installation til ASKO. Det samlede projekt omfatter en komplet infrastruktur med styring af materialeflow, visualisering og et lagerstyringssystem.

Det højt automatiserede logistikcenter ligger i Sande, ca. 60 km syd for Oslo, og er delt i to forskellige temperaturzoner: ambient- og dybfrostområde med 28.700 pallelokationer samt særdeles effektive crossdocking- og konsolideringsområder. 

Dybfrostområdet omfatter et højlager (HBW) med to krangange og SSI Exyz-højlagerkraner. HBW i dybfrostområdet er specialudviklet til dobbeltdyb lagring ved minus 28 grader på 3.696 lagerlokationer.

Med fokus på bæredygtighed, ny teknologiudvikling og øgede kundekrav besluttede SSI Schäfer sig for at udskifte de oprindeligt valgte SSI Miniload-kraner med 84 SSI Flexi-shuttler i dybfrostområdet, da de var mere velegnede til opgaven.

Den innovative energiforsyning til Flexi-shuttlen bruger nemlig superkondensatorer for at sikre højst mulig energieffektivitet. Man vurderede at det ville fungere bedre til ASKOs behov og være en meget bæredygtig løsning til dybfrostzonen. Efter manuel depalletering tager SSI Flexi-shuttler over med hensyn til lagring og afhentning af kasser til og fra reolerne.

Fuldautomatisk depalletering

Tørvareområdet omfatter et højlager med otte SSI Exyz-højlagerkaner og et SSI Navette-system med 90.000 lagringspladser og 64 multi-level-shuttler til små lastbærere og 80 hejs, hvilket sikrer, at processerne er så effektive som muligt. Depalleteringen, der er nødvendig for at indlagre varerne i det dynamiske shuttle-lager, er fuldautomatisk og bliver udført af to robotter.

Udformningen af shuttle-lageret – både i dybfrost- og tørvareområdet – er baseret på 3D-Matrix Solution, som muliggør lagring, buffering og sekvensering i ét system. Dermed bliver kasser, som tidligere blev placeret på et midlertidigt lager, ført til palleteringsrobotterne i en nøjagtig sekvens.

De mange forskellige funktionsområder i logistikcentret er knyttet til hinanden og til transportbufferen på seks niveauer via en lang række palle- og kasse-conveyorsystemer. Materialeflowet mellem områderne og lager- og ordrestyringen koordineres af SSI Schäfers logistiksoftware, Wamas, som også sørger for at kapacitetsudnyttelsen hele tiden spores og optimeres.

Som Bo Mortensen forklarer, har de seneste års begivenheder med både stigende vækstmuligheder og øgede krav om bæredygtighed betydet at erhvervslivet i stigende grad fokuserer på fleksibilitet. 

- Fleksibilitet er en af de mest efterspurgte kompetencer, som bør indgå i ethvert overlevelseskit. At have et fleksibelt tilbud, fleksible vilkår og fleksible operationer i næsten hvert eneste aspekt i driften er ganske enkelt en ny normal. Dermed er det også noget vi tager højde for i de projekter vi designer og udvikler for kunderne. Og muligheden for fremtidige systemudvidelser er derfor allerede inkluderet i de løsninger vi leverer til kunderne. På den måde kan systemerne nemt kan tilpasses de fremtidige markedskrav. Det er også tilfælde i projektet hos ASKO. 

-hawin

 

6/4 2021
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt
  • Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    logistikloesninger ›De kommende tre år investerer fødevarekoncernen betydeligt i automatisering og effektivisering på sin lagerterminal i Ringsted. Det skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre logistikken som et vigtigt led i vækstambitionerne