FN Global Compact-partner: Kravene til underleverandører stiger
Ekspert i FN’s Global Compact, Ann Rosenberg, her ses sammen med medstifter af virksomheden Stinto, Kåre Sand. Foto: PR.

FN Global Compact-partner: Kravene til underleverandører stiger

Konklusionen på den årlige FN Global Compact-konference lyder, at verdens største virksomheder skal sætte turbo på deres bæredygtighedsplaner. Det betyder blandt andet skrappere krav til underleverandører

Mere end 11.000 af klodens største virksomheder har officielt forpligtet sig til at opfylde FN’s 17 verdensmål inden 2030. Men konklusionerne fra den netop afsluttede Global Compact-konference var, at den bæredygtige omstilling går for langsomt ude i virksomhederne.

For eksempel mener kun 39 procent af deltagervirksomhederne, at de har mål, der er ambitiøse nok til at nå verdensmålene inden 2030, og under en tredjedel synes, at deres branche som helhed bevæger sig hurtigt nok.

- Det er jo fantastisk, at så mange virksomheder har forpligtet sig til at nå FN’s Verdensmål, men nu skal toplederne altså ned i selve forretningen og tage de nødvendige beslutninger. Præcis som forbrugere skal ændre deres vaner, skal virksomheder ændre arbejdsgange, supply chains og de it-systemer, der skal underbygge omstillingen, siger Ann Rosenberg, der er Senior Vice President for UN Partnerships i teknologigiganten SAP.

Udover at være blandt verdens førende eksperter i FN’s Global Compact, har hun sammen med Lise Kingo, der netop er blevet afløst som direktør for FN’s Global Compact, udviklet FN’s nye verdensmåls-værktøj med ti hjælpemidler, der gør det nemmere at indarbejde bæredygtighed i kernen er forretningen.

Lavthængende frugter

Ifølge Ann Rosenberg har corona midlertidigt fjernet fokus fra den bæredygtige omstilling, men efter covid-19 går vi ind i en verden, hvor der bliver stillet endnu større krav til underleverandører og samarbejdspartnere. Hun påpeger, at der er mange lavthængende frugter i rejsen mod verdensmålene.

Et eksempel på en virksomhed, der har ambitioner om at ride på den bølge af leverandørudskiftning, som de skrappere krav fra Global Compact udløser, er danske Stinto.

Brugerne af Stinto kan med få klik opdatere sin kontaktinformation for alle i sit netværk. Foto: PR.

Virksomheden vil være det digitale alternativ til fysiske visitkort, som alle i erhvervslivet flittigt deler ud, men som ofte ender i skraldespanden. Netværkstankegangen er overført fra sociale medier til et enkelt og sikkert system, hvor kun kontakt- og jobinfo optræder.

- Stinto har gjort stort indtryk på mig som et fint eksempel på, at det godt kan være enkelt at blive mere bæredygtig. Når man har et digitalt alternativt til noget, som i virkeligheden resulterer i papirspild, så burde alle gå med ombord. Ligesom vi som privatpersoner reflekterer over at sige nej tak til plastikposer, skal vi på samme vis i arbejdsøjemed sige nej tak til trykte visitkort.

- Det er et lille men tydeligt signal at sende, fordi alt tæller i det bæredygtige regnestykke. siger Ann Rosenberg og tilføjer, at hun håber på, at brugen af visitkort bliver en socialt uacceptabel ting, ligesom brugen af plastikposer og sugerør er ved at blive det.

Efterlyser bedre ledere

Bæredygtig omstilling starter ved ledelsen, mener Ann Rosenberg, der savner et øget ledelsesfokus på området.

– En FN Global Compact-rapport, Leadership for the Decade of Action, konkluderer, at kun fire procent af virksomhederne, som var med i undersøgelsen, stiller krav til bæredygtige tankegange og strategiplaner, når de ansætter nye ledere og bestyrelsesmedlemmer. Virksomhederne er meget gode til at beskrive sig som bæredygtige, men skal fokusere mere på at ansætte de rigtige mennesker, der reelt kan føre virksomheden hen mod en mere bæredygtig drift, siger Ann Rosenberg.

-hawin

 

 

13/8 2020
  • Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    Truckleverandørerne indtager LogiMAT

    logistikloesninger ›De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    logistikloesninger ›Camilla Walentin Olsson, som er ny Enablement Director i logistikvirksomheden indtræder i teamet for Danmark og Sverige. Fremover er hun ansvarlig for leje af trucks, salg af brugte trucks og værkstederne i begge lande
  • Innovationer booster logistikindustrien

    Innovationer booster logistikindustrien

    logistikloesninger ›Beumer Group udstiller på LogiMAT i marts måned. På messen i Stuttgart viser leverandøren udstyr som effektiviserer logistikprocesserne og gør dem mere simple
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena