International topkonference til København
Danmark og Europas førende e-handlere, retailere og iværksættere sætter til oktober hinanden stævne i København, når USA’s mest innovative handelskonference rykker til Europa
Det vækker begejstring hos overborgmester Frank Jensen og ikke mindst Foreningen for Dansk Internethandel, der bliver den vigtigste samarbejdspartner. Danmark og Europas førende e-handlere, retailere og iværksættere sætter til oktober hinanden stævne i København, når USA’s mest innovative handelskonference rykker til Europa.
Det vækker begejstring hos overborgmester Frank Jensen og ikke mindst Foreningen for Dansk Internethandel, der bliver den vigtigste samarbejdspartner.
Den amerikanske organisation Shoptalk står bag nogle af verdens største og mest innovative konferencer om e- og detailhandel, og i år sætter de sammen med Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) København på det europæiske detaillandkort. Det sker med konferencen Shoptalk Europe, der bliver afholdt i Bella Center fra d. 9. til 11. oktober 2017.
FDIH har i de sidste 10 år arrangeret E-handelskonferencen Total Retail, der som led i aftalen bliver en del af den af nye konference:
- Vi var efter 10 succesfulde år nået til et punkt, hvor vi overvejede, hvordan vi kunne udvikle vores konference yderligere. I den forbindelse har vi talt med Shoptalk, som har et yderst interessant track record. Derfor er jeg meget stolt over, at vi nu kan offentliggøre vores samarbejde, og jeg er sikker på, at vi sammen kan skabe en konference, som bliver noget enestående for København og en inspirerende oplevelse for både vores medlemmer og de mange deltagere fra resten af Europa. Vi går benhårdt efter at forvandle vores danske succes til en europæisk ditto, siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.
Bag Shoptalk står Anil D. Aggarwal og Katy Fryatt, som tidligere har skabt konference-succeser som Money 20/20 Europe, der i 2016 havde 4000 deltagere i København. Det er med afsæt i de gode erfaringer fra København, at organisationen i samarbejde med FDIH etablerer endnu en konference i Danmark:
- Tidligere har vi vurderet, at de kulturelle og lovgivningsmæssige forskelle i Europa har gjort en fælles europæisk konference overflødig. Det gælder ikke i dag, hvor der i stigende grad er ens regler og kultur. Derfor kan både etablerede virksomheder og iværksættere lære en masse af hinanden på tværs af grænserne, siger Katy Fryatt, direktør for Shoptalk Europe. Hun forventer, at over 2000 deltagere fra hele Europa vil gæste konferencen.
Hun glæder sig samtidig over samarbejdet med FDIH:
- Vi fokuserer meget på samarbejde, og derfor er vi begejstrede over at have FDIH med ombord. Vi sætter stor pris på, at de vil knokle for, at Danmarks og Skandinaviens og e- og detailhandlere bliver en del af konferencen.
Shoptalk Europes formål er at skabe et fællesskab og dialog med udgangspunkt i, hvordan e- og detailhandlere kan udvikle deres forretning. Det et det samme formål, som konferencens amerikanske storesøster har. Konferencen i USA blev etableret i 2016, hvor mere end 3000 personer deltog. Talerlisten inkluderede direktører fra nogle af verdens største virksomheder og iværksættere fra de mest innovative start-ups. I år forventer arrangørerne over 5000 deltagere, når de i marts slår dørene op til konferencen i Las Vegas:
- Nye teknologier, trends og forretningsmodeller ændrer konstant den måde, vi handler på. Det gælder lige fra, hvordan vi køber vores dagligvarer til vores indkøb af sko. Vi har stiftet Shoptalk Europe for at skabe en nødvendig dialog om, hvordan virksomheder fornyer deres tankegang for at imødekomme forandringerne. Med en europæisk konference kan vi forhåbentligt på tværs af både lande og forretningsområder diskutere, hvordan vi forholder os til de nye muligheder, siger Anil D. Aggarwal, bestyrelsesformand og administrerende direktør i Shoptalk.
Det vækker også glæde hos Frank Jensen, Københavns overborgmester, at København har landet endnu en stor konference:
- Det er dejligt, at Shoptalk Europe har valgt at komme til København. Det betyder, at tusindvis af virksomheder, investorer og iværksættere fra hele Europa kommer og ser de gode forretnings- og udviklingsmuligheder, der er i København. Vi har et stærkt innovations- og iværksættermiljø og mange virksomheder, som kan blive en del af det voksende marked for e-handel i detailbranchen.
-hawin