Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansionseventyr
Den danske interiørkæde Søstrene Grene vil mere end fordoble antallet af fysiske butikker inden for de næste tre år. For at kunne håndtere de store varestrømme til butikkerne har Søstrene Grene investeret op mod 160 millioner kroner i et 30.000 kvadratmeter stort logistikcenter, som netop er taget i brug
Butikskæden Søstrene Grene har lige nu ca. 180 butikker i 15 forskellige lande. Alene i 2017 har virksomheden åbnet 49 nye butikker i en række lande, og i 2018 forventer de at åbne endnu flere.
Om tre år regner Søstrene Grene derfor med at have mere end fordoblet antallet af butikker verden over, så flere forbrugere kan få glæde af det feminine og inspirerende univers, som virksomheden tilbyder.
Den store vækst og ekspansion kræver et topmoderne og automatiseret logistisk setup. Derfor har Søstrene Grene investeret op mod 160 millioner kroner i et logistikcenter, som nu er taget i brug.
Tidligere havde Søstrene Grene lager fire forskellige steder, men det er nu samlet i det nye logistikcenter på 30.000 kvadratmeter, som også rummer 1200 kvadratmeter administration.
- Vi har bygget logistikcenteret for at fremtidssikre Søstrene Grene. Vi åbner jo løbende nye butikker og kommer til at fortsætte ekspansionen de kommende år. Det nye logistikcenter giver derfor plads til fremtidig vækst og betyder også, at vi kan håndtere vores logistikflow langt bedre, end vi har gjort hidtil, siger Mikkel Grene, administrerende direktør i Søstrene Grene.
Logistikcentret er placeret i Logistikparken i Årslev lige ud til Herningmotorvejen og beskæftiger ca. 50 medarbejdere. Hver uge forlader ca. 200 lastbiler ramperne ved det nye logistikcenter med varer ud til butikkerne.
Et koncept med værdi og unikke oplevelser
Mens mange andre aktører i detailhandlen netop nu ruster sig til fremtiden ved at satse fuldt ud på nethandel, har Søstrene Grene indtil videre ikke valgt at gå den vej. Kernen i virksomhedens koncept er nemlig stadig de fysiske butikker, hvor det handler om at skabe feminine og æstetiske butiksoplevelser, der giver kunderne en anden fornemmelse, end når de shopper online.
- Vi oplever stadig en stor efterspørgsel på den fysiske kontakt og hele universet, som vores butikker skaber. Man kan sige, at vores koncept giver en anden værdi for kunderne og nogle unikke oplevelser i en tid, hvor online shopping ellers er fokus for mange. Men det digitale spiller stadig en utrolig stor rolle hos Søstrene Grene, hvor de sociale medier blandt andet er vigtige inspirationskanaler for vores kunder, siger Mikkel Grene.