Ponsse investerer i fremtidsorienteret løsning til sit lager

Ponsse investerer i fremtidsorienteret løsning til sit lager

Med implementeringen af et intelligent automatiseringskoncept til intern logistik for produktleverancer lagde SSI Schäfer fundamentet til en produktivitetsstigning på 50 procent i montageanlægget hos Ponsse, en af verdens førende producenter af skovbrugsmaskiner

- Det gamle lagersystem kunne ikke længere sikre den kapacitet, vi havde brug for for at kunne øge og effektivisere produktionen, siger Tapio Honkanen, logistikchef i Ponsse-koncernen.

Derfor valgte maskinproducenten, som har været børsnoteret siden 1995, at automatisere og digitalisere den interne logistik til komponentlevering til samlebåndet med et nyt logistikcenter på produktionsstedet i Vieremä i Finland.

Ordren på design og levering af den automatiserede interne logistik gik til SSI Schäfer.

Honkanen beskriver de centrale aspekter ved kontrakttildelingen sådan:

- Et overbevisende konceptforslag med moderne teknologier til pladsbesparende lagring og effektive plukkeprocesser, optimeret med automatisering. SSI Schäfer forstod vores behov, analyserede problemerne, undersøgte og beregnede tal og gennemstrømningen - og præsenterede derefter et fremtidssikret koncept, der er udformet til at opfylde vores behov. Ved hjælp af løsningen, som SSI Schäfer implementerede, kunne vi øge leverancerne til produktionen med 50 procent. Desuden blev produktiviteten og kvaliteten i lagerdriften væsentligt styrket.

Ponsse-koncernen blev grundlagt i 1970 og er en af verdens førende producenter af skovbrugsmaskiner  og -køretøjer.

Produktporteføjlen omfatter skovbrugsmaskiner i alle størrelser og kategorier til alle klima- og jordbundsforhold i hele verden.

Alle produkter og centrale komponenter bliver udviklet og produceret af Ponsse på virksomhedens fabrik i Vieremä. I de senere år er fabrikken blevet udvidet fra de oprindelige 300 kvadratmeter til fire hektar.

Produktionen får tilført komponenter til tiden fra det nye tilknyttede centrale logistikcenter. Der lagres 8.000 forskellige produkter fra køretøjsaksler på fire tons til små elektronikkomponenter. 

Logistikcentret, som driftes med to skift, forsyner 100 forskellige opsamlingspunkter på anlæggets produktionslinjer med forhåndsbestilte komponent- og monteringskit. 

For at kunne lagre komponenterne, hente kittene hurtigt og fejlfrit og levere til produktionslinjerne on demand har SSI Schäfer implementeret et automatiseringskoncept med pallebaseret højlager (HBW), et shuttlesystem til lagring af mindre dele samt kompakt conveyorteknologi og ergonomisk udformede plukkestationer.

Introduktion af automatisering og digitalisering
Hver dag ankommer gennemsnitligt 12 lastbiler til logistikcentret fra leverandørerne med komponenter til skovbrugsmaskinerne. For at kunne aflæsse de mange forskellige artikler har Ponsse integrerede ramper til varemodtagelse i logistikcentret.

- Dermed kan gaffeltruckene nemt og bekvemt aflæsse varerne fra siden, forklarer Jani Eronen, Aftersales Manager for Nord- og Østeuropa hos SSI Schäfer.

Leverancerne flyttes til lokationerne for ompakning og lagring i logistikcentret, efter at de er blevet inspiceret, modtaget og leveret af gaffeltruckene.

I begge de automatiserede lagersystemer bliver lagring og hentning udført via det 200 meter lange conveyorsystem til paller eller kasser, som er placeret i frontzonen af lagersystemerne.

Når varepaller skal lagres i Ponsses højlager, føres de ind i conveyorsystemet med gaffeltruckene på infeedpunkterne i frontzonen.

Det pallebaserede conveyorsystem fører pallerne til kranerne (Storage-Retrieval Machines). I det automatiserede højlager med tre krangange og 3.700 lagerlokationer til pallelagring i dobbelt dybde, sørger SSI Exyz-kraner fra SSI Schäfer for effektive lager- og outfeedprocesser på elleve reolniveauer.

Hver enkeltmast-enhed opnår et flow på 40 dobbeltcyklusser i timen. Når de ”kaldes frem” af monteringsstationerne, hentes pallerne til fire parallelle plukkestationer i højlagerets frontzone.

Der bliver de nødvendige større komponenter plukket manuelt fra kildepaller på dollies og transportpaller, understøttet af ergonomiske lifte og guidet af skærmindikatorer. Conveyorsystemet transporter automatisk kildepaller tilbage til transferstationerne i Exyz for indlagring.

På den måde effektueres 1.600 ordrelinjer med store og tunge komponenter hver dag. De fyldte transportpaller til produktionslinjerne hentes af gaffeltrucks, kombineret med mindre dele, som plukkes fra shuttlelagret efter behov.

SSI Schäfer har installeret SSI Cuby, som er et topmoderne og fleksibelt single-level-shuttlesystem til fuldautomatisk lagring af mindre maskinkomponenter. Det fremragende, standardiserede lagersystem består af en reolsystem, mindst én lift og en Cuby shuttle pr. lagerniveau.

Dertil kommer skuttle liften, kontrol- og serviceplatforme) samt styringen og SSI Schäfers logistiksoftware WAMAS.

- Komponenterne kan skaleres efter modulprincippet, noget der repræsenterer en optimal basisløsning til automatisering og digitalisering af processerne inden for lagring af små dele, siger SSI-chef Jani Eronen.

På den måde udgør konceptet med Cuby shuttlesystemet en smart løsning til optimal rumudnyttelse i den interne logistik. Et eksempel er det integrerede, innovative og skalérbare liftsystem på forsiden af lagringskuben, som bruges til at fylde kasserne til reolniveauerne og sikre et kompakt anlægslayout med maksimal lagringskapacitet.

Shuttlen udnytter hele reolens dybde til ind- og udlagring af kasserne. Den patenterede anvendelse af reolernes bærebjælker til føring af shuttlerne er helt unik. Cuby-shuttleteknologien fra SSI Schäfer giver således mulighed for dobbeltdyb lagring af plastkasser og papkasser med en vægt på op til 35 kilo, og sikrer høj effektivitet og tilgængelighed.

15.000 kasser i cirkulation
Det er også tilfældet hos Ponsse. I det 65 meter lange Cuby-system med en enkelt gang med i alt 34 shuttler serviceres cirka 15.000 lagerlokationer. Her lagres kasser til enkeltstykspluk. Lagring og outfeed til conveyorsystemet og de to plukkestationer i shuttlesystemets frontzone håndteres af to lifte.

Det effektive dobbeltlift-design har funktionalitet i to etager og sikrer en optimal gennemstrømningshastighed. Mere end 50 procent af smådelene, der kommer fra leverandørerne, er allerede emballeret i lagringsenheder, som er udformet til at kunne placeres i kit på monteringsstationerne.

Efter at de er blevet hentet af gaffeltruckene, fragtes de til ompakningsstationerne, hvor de ganske enkelt separeres fra pallerne eller placeres i kasser og overføres til shuttlelageret med conveyorteknologi.

- Derefter bliver lagring og hentning på lageret for smådele og opsætningen i plukkestationerne, automatiseret, siger Ponsses logistikchef Honkanen

Pålidelig plukning af smådele til levering til samlebåndet udføres på de to vare-til-person-arbejdsstationer, baseret på pick to tote-princippet.

En kasse af samme type som kildekassen, fungerer som målkasse. I alt er 15.000 kasser i LTF 6220-serien fra SSI Schäfers kasseserie i cirkulation hos Ponsse for at fylde lagerlokationerne i Cuby-systemet, og som transportkasser til produktionsforsyning.

Ved optimal koordinering af løfte- og shuttleydelsen med conveyorteknologi i lagerets frontzone og leverancer til de to vare-til-person-arbejdsstationer, kan medarbejderne i Cuby-frontzonen hos Ponsse opnå 6.000 pluk pr. dag. Anbrudskasser returneres til Cuby-systemet via conveyors og lifte.

Alt efter indholdet i ordren bliver målkasserne med komponenterne fra Cuby-systemet transporteret direkte til samlebåndene eller konsolideringsstationerne for at blive placeret sammen med pallekomponenterne fra højlageret.

Til sidst bliver leverancen til de efterspurgte punkter i produktionen udført med gaffeltruck eller vogntog. Når de er tømt, returneres kasserne med produktionsleverancerne til en særlig forsendelsesbuffer i Cuby-systemet for at blive fyldt igen.

- En harmonisk projektproces og enestående teknologier for automatiserede materialeflow, opsummerer Ponsses logistikchef Honkanen. Og fortsætter:

- De automatiserede lagringssystemer optimerer kapaciteten på den tilgængelige plads. Både kapaciteten, tilgængeligheden og tilgangshastigheden er blevet meget større. De automatiserede og optimerede interne logistikprocesser har sat turbo på den præcise levering til produktionslinjerne og samlebåndsstationerne på en bæredygtig måde og har øget vores produktionsresultat med mere end 50 procent. Derfor er konceptet, implementeret af SSI Schäfer, en fremtidsorienteret løsning for os.

-hawin

15/10 2021
  • UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    UPS Healthcare styrker sundhedslogistikken i Danmark og Europa

    logistikloesninger ›UPS Healthcare udvider sine løsninger til højværdiforsendelser på det danske og europæiske marked. Med introduktionen af UPS Pickup Point og UPS Premier Platinum får sundhedsvirksomheder i Danmark, og i flere andre lande i Europa, adgang til avancerede logistikservices, som sikrer forbedret kontrol og effektivitet i laboratorie- og medicinske forsendelser
  • Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland

    logistikloesninger ›Jan Bisgaard Sørensen fra BILA Group er kåret som Årets Ejerleder 2024 i Midt- og Vestjylland. Med en baggrund som ingeniør og overtagelsen af majoriteten af virksomheden i 2002 har han stået i spidsen for en markant vækstperiode, der har gjort BILA Group til en førende aktør inden for automatiseringsløsninger
  • Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    Init har ansat Jan Kaihøj som Chief Commercial Officer

    logistikloesninger ›Jan Kaihøj er tiltrådt den nyoprettede stilling den 1. november. Han kommer fra en stilling som Vice President, Industry hos Schneider Electric, hvor han var ansvarlig for Industry Business Division, først i Danmark og senest for hele Norden og Baltikum
  • AI Accelerator skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

    AI Accelerator skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

    logistikloesninger ›Universal Robots (UR), den danske producent af kollaborative robotter præsenterer nu et nyt brugervenligt hardware- og software-toolkit, der vil fremme udviklingen af AI-drevne cobot-applikationer
  • Zetes investerer i Robotize

    Zetes investerer i Robotize

    logistikloesninger ›Leverandøren af løsninger til forsyningskædens processer, Zetes har investeret i Robotize, en dansk robotvirksomhed, der er kendt for sine autonome mobile robotter
  • Transport- og logistikbranchen er den største aftager af robotter

    Transport- og logistikbranchen er den største aftager af robotter

    logistikloesninger ›Mere end hver anden professionelle servicerobot, der blev solgt i 2023, blev bygget til anvendelsesklassen transport og logistik. Salget steg med 35 %, og der blev solgt næsten 113.000 enheder i 2023, viser rapport fra International Federation of Robotics (IFR)
  • Nye 3D vision-scannere fra Scape

    Nye 3D vision-scannere fra Scape

    logistikloesninger ›Scape Technologies introducerer en serie af seks industrielle 3D Vision Scannere på Vision 2024 i Stuttgart. Det er løsninger som gør det nemt og overskueligt at automatisere bl.a. plukprocesser i logistik og industri
  • Flere kræfter til stærk cobot

    Flere kræfter til stærk cobot

    logistikloesninger ›Universal Robots (UR), den danske producent af kollaborative robotter (cobots), øger nu løftekapaciteten for sin nye generation af cobots, robotterne UR20 og UR30 til henholdsvis 25 og 35 kg