Sådan håndterer du bedst kapacitetsproblemer i virksomheden

Sådan håndterer du bedst kapacitetsproblemer i virksomheden

ANNONCE: Alle virksomheder oplever på et eller andet tidspunkt nogle problemer med kapaciteten.

Det kan enten være i forhold til pladsen, der kan blive for trang til det, der skal produceres, eller det kan være i form af mandskab, når der mangler hænder i de travle perioder. Dette gælder i særdeleshed indenfor lager- og logistik-branchen, hvor der særligt op til jul og efter Black Friday er så meget tryk under kedlerne, at det kan være svært at følge med. Her tyer mange til hjælp fra en vikar til at trække noget af læsset, men faktisk er der en del fordele ved at leje medarbejderne til en længere periode i stedet.

Lej en medarbejder du er tryg ved

Som regel er det største problem med vikarer ikke, at de ikke knokler det, de kan - det største problem er, at de konstant skal sættes ind i nye arbejdsprocesser i forhold til de opgaver, der skal klares. Dette tager værdifuld tid væk fra dem, der allerede er inde i lagerføringen eller distributionen, og dermed afhjælper vikarer ikke altid situationen så effektivt.

Hvad der til gengæld er effektivt er en lejet medarbejder, som du kan være tryg ved. Hvis man lejer den samme medarbejder hver gang, at der er kapacitetsproblemer, så har man en garanti for at få en mand eller kvinde ind, der kender procedurerne og ved, hvad der kræves. Sådanne sæsonmedarbejdere hænger ikke altid på træerne, og derfor kan du med fordel kigge nærmere på https://asasolutions.dk. Her kan du få en god aftale i stand, hvor det er de samme medarbejdere, du lejer i de givne perioder, og det er dermed muligt at ånde lettet op med en medarbejder, du er tryg ved i travle perioder.

Ingen indeklemte følelser - fokus på arbejdet

Når man hyrer vikarer ind, så har de ofte både et ønske og et håb om potentielt at kunne blive fastansat i virksomheden efterfølgende. Dette kan være svært at honorere, ligesom det kan være svært at give dem nyheden, efter den travle periode er overstået. Det er aldrig sjovt at sige til folk, at de desværre ikke kan bruges mere, og dette er endnu en grund til, at lej en medarbejder er et godt koncept.

En lejet medarbejder ved udmærket god, at der ikke er job til ham eller hende i virksomheden for evigt; jobbet er på lånt tid, og der er kun job, indtil hverdagen igen indtræffer. Medarbejderne er helt indforstået med dette, når de tager jobbet, og derfor opstår der som regel færre gnidninger og ærgerlige samtaler, når der ikke længere er behov for deres hjælp. Selvfølgelig kunne de fleste godt tænke sig et mere fast arbejde, men når man er indforstået med aftalen, er det ofte lettere at give slip igen. Omvendt ved de fleste lejede medarbejdere også, at det handler om at gøre et godt indtryk, så man igen kan komme til betragtning til jobbet i en ny, travl periode ude i fremtiden. Lej en medarbejder er en unik mulighed for at bringe erfaring ind i firmaet, når den mest behøver det, og man bør bestemt kigge nærmere på det, hvis man har en stærkt vækstende virksomhed.

 

 

27/3 2020
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden
  • Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    logistikloesninger ›Automationsvirksomheden RoboTool, har netop leveret et nyt avanceret anlæg til effektiv palletering af æg hos Danæg
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    logistikloesninger ›Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her
  • Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    logistikloesninger ›AI-robotter, der kan opfatte og reagere på den virkelige verden og selv tilpasse sig forholdene i disse dage for første gang præsenteret i kommercielt anvendelige løsninger. Det sker på messen NVDIA GTC-messen i San Jose i USA