Stor træproducent satser massivt på bæredygtig forsyningskæde

Stor træproducent satser massivt på bæredygtig forsyningskæde

Træ vinder i høj grad indpas som bæredygtigt materiale i den danske byggebranche, men det er vigtigt, at hele forsyningskæden følger trop, hvis træbranchen skal være grøn. Derfor satser træproducenten Frøslev Træ stort på at implementere grønne initiativer i hele produktionen, og med beslutningen om kun at anvende genbrugsplast og eltrucks er de godt på vej

Træ har for alvor slået rødder som et bæredygtigt materiale i den danske byggebranche, hvor flere og flere får øjnene op for træets evne til at optage og lagre CO2. Men selvom træ i sig selv er et bæredygtigt materiale, er det ifølge den sønderjyske træproducent Frøslev Træ vigtigt, at resten af produktionsarbejdet følger trop, hvis træbranchen skal være grøn ind til benet. Jørgen Johansen, produktionschef ved Frøslev Træ, uddyber:

- Der er ingen tvivl om, at træ er et bæredygtigt materiale, men det kan ikke stå alene. Pakker man for eksempel træet ind i plastik, udlignes en del af de bæredygtige gevinster, som træets egenskaber ellers bidrager til. Vi mener, det er vigtigt, at ikke kun vores slutprodukter, men også hele det bagvedliggende produktionsapparat er bæredygtigt, og derfor har vi kigget dette efter i sømmene.

Genbrugsplast er vejen frem  
Det store, grønne fokus betyder, at træproducenten nu er i gang med at implementere initiativer i hele forsyningskæden, der skal sikre, at alle hjørner af virksomheden arbejder mod det samme mål om bæredygtighed. Et af de nye initiativer er, at al virksomhedens plastikemballage skal være af genbrugsplast.

- Plastik i naturen diskuteres meget i øjeblikket, da vi har et kæmpe overforbrug, som havner de forkerte steder. Vi synes, det er vigtigt, at vi genbruger så meget som overhovedet muligt. Ikke mindst på grund af de kommende generationer. Derfor er al den plastikemballage, som vi anvender fra medio marts og fremefter, af genbrugsplast, fortæller Jørgen Johansen.

Grønne fremtidsplaner   
Foruden plastik har Frøslev Træ valgt at vinke farvel til en af de helt store syndere i klimaregnskabet: deres store dieseltrucks. Frøslev Træ har byttet deres forhenværende trucks ud med eltrucks, og selvom de ikke er i tvivl om, at det er den rigtige beslutning, er det en proces med en del udfordringer på vejen:

- Vi har været nødt til at omlægge hele vores tankegang i forhold til at køre trucks. Nu kan vi ikke længere tanke på hvert gadehjørne, og vi skal derfor være sikre på, at vi kan skaffe strøm nok hjemmefra. Derfor har vi bygget en helt ny hal på 1000 kvadratmeter for at få plads og strøm nok til at oplade de mange nye trucks. Derudover har det været vigtigt med en god batterilevetid, så de eldrevne trucks kan klare opgaven uden at skulle lade hele tiden. Og det har ikke været helt ligetil, forklarer Jørgen Johansen og afslutter:

- Alligevel står vi nu med 45 trucks, hvor kun to af dem endnu kører delvist på diesel på grund af deres størrelse. De resterende 43 er ren el, og vi regner med, at de to sidste indenfor et par år følger trop. Og det er ikke det eneste, vi har i støbeskeen i de kommende år. Lige nu arbejder vi på, at al vores maling skal være Svanemærket. Vi er meget tæt på at være i mål og regner med, at det sker i løbet af 2020. 

-hawin

11/3 2020
  • Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    logistikloesninger ›Speditøren American Lamprecht tilbyder nu sine kunder opdateringer i realtid om deres luft- og søtransporter. Oplysningerne hentes via Descartes' avancerede sporingsløsning, der er integreret med virksomhedens transportfakturerings- og regnskabssystem
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden
  • Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    Nyt robotanlæg håndterer æg med millimeterpræcision

    logistikloesninger ›Automationsvirksomheden RoboTool, har netop leveret et nyt avanceret anlæg til effektiv palletering af æg hos Danæg
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    logistikloesninger ›Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her