Sikker hurtigport styrker logistikkenNovosprint er todelt og åbner til siden. Det betyder, at truckføreren ikke skal holde øje med, hvornår, der er højde nok til at køre igennem porten og dermed holde fokus på trafikken på lageret.

Sikker hurtigport styrker logistikken

Horisontale sidemonterede hurtigporte fra Niels Burcharth skaber hurtigt vareflow, øger sikkerheden for truckkørslen og minimerer energitabet. Logistikindustrien har fået øjnene op for løsningerne

Af Hans Windeløv

Hurtiggående porte, der åbner horisontalt, vinder frem i distributionscentre, terminaler samt i industri- og lagerbygninger. Det gør de, fordi der er en lang række fordele forbundet med portene, der ruller omkring en valse på hver side af pothullet.

Det går hurtigt. Meget hurtigt. Og det er da også hastigheden, som sammen med den sikkerhed sideåbningen skaber, der vækker kundernes interesse, når de bliver præsenteret for løsningen.

Det er leverandøren af porte, Niels Burcharth, i Horsens, som leverer den hurtige port, Novosprint, som bliver produceret i Tyskland af den tyske virksomhed, Butzbach. Og selv om producenten har haft industriporte med horisontal åbning på programmet i 30 år, er de altså ikke hverdagskost i logistikindustrien i Danmark. Og så alligevel.

- Niels Burcharth har været importør og forhandler af porte for Butzbach i 30 år, vi har haft Novosprint på programmet siden starten i 1986 i Danmark. I den tid har vi solgt godt 1000 af hurtigportene. Det er faktisk ganske godt gået. Vi kan dog samtidig godt se, at der er rigtig gode muligheder for at øge markedsandelene for vores hurtigporte, når man ser, hvor stort portmarkedet er herhjemme. Derfor vil vi i den kommende tid forsøge at øge fokus på vore portløsninger, siger Jan Cortzen, der er salgschef os Niels Burcharth.

Store fordele med hurtigporten

Som han forklarer, er hurtigporten, Novosprint, da også en løsning, som både de kommende kunder og de, som allerede har anskaffet den, ser store fordele med.

- Novosprint åbner med op til fem meter i sekundet. Det er altså rigtigt hurtigt. Og netop fordi porten åbner sidelæns og består af to paneler, er der tale om, at den åbner med dobbelt hastighed. Det er markedets hurtigste, siger Jan Cortzen.

Når porten åbner sidelæns, betyder det samtidig, at der er fuld højde igennem porten. Det betyder, at man har fri adgang igennem hele porten på rekordtid.

- Gaffeltruckføreren skal bare koncentrere sig om at køre igennem porten. I andre portløsninger skal føreren tage bestik af, at porten skal åbne helt op i højden, inden man kan køre igennem, siger Jan Cortzen.

Fuld højde hele tiden

Faktisk er det ikke helt ukendt, at truckførere kører og kigger opad, når de kører trucken gennem porten. Med Novosprint får truckføreren temmelig hurtigt udsyn igennem portåbningen samtidig med, at Niels Burcharth leverer porten med gennemsigtig dug i øjenhøjde.

- Så kan man allerede inden gennemkørslen orientere sig. Åbner porten i højden tager det endvidere længere tid, før porthullet er helt frit. Kører man igennem, inden det er sket, risikerer man, at der opstår farlige situationer. Ikke nok med at truckføreren kan komme til skade, hvis man påkører porten.

- Man risikerer også, at skade både varerne og selve porten. Det kan være omkostningstungt samtidig med, at man risikerer, at porten står stille i et godt stykke tid for at blive repareret, hvis påkørslen er alvorlig. Det forsinker den interne transport. De risici minimerer man altså i ganske høj grad med Novosprint-porten. Faktisk er der lavet beregninger, der siger, at der sker op til 78 % færre påkørsler af Novosprint-porten i forhold til andre typer op-og-ned porte, kommenterer Jan Cortzen.

Lukket i længere tid

Porten fungerer med en sensor, der sørger for, at den åbner, når trucken nærmer sig. Og også her er der fordele at hente. Selv om trucken kører hurtigt, når porten at åbne, selv når trucken er tæt på. Det betyder, at porten kun er åben i ganske kort tid.

Det er faktisk ganske væsentligt, når man ser på den samlede tid, som porten er lukket i. Man minimerer nemlig energitab i forbindelse med opvarmede og nedkølede lagerhaller, når porten er lukket så længe som muligt.

- Der er fuld styring af porten via timerrelæet. Man kan faktisk sørge for, at man får en individuel indstilling, så porten åbner, når trucken er i en given, og enddog ganske kort, afstand fra den. Dermed får man et flow, der passer til trafikken på det enkelte lager eller distributionscenter, forklarer Jan Cortzen.

Novoprint bliver også leveret i en isoleret udgave, hvor luft imellem to lag portdug sørger for, at man har så lille energitab som muligt.

- Mange lagre med varer på frys og køl kombinerer de højisolerede stålporte, som sørger for maksimal isolering uden for åbningstiden, med Novosprint. Under driften sørger både Novosprints isolering og portens hastighed for, at der er lukket godt af for energitabet, opsummerer Jan Cortzen.

Lang levetid

Selv om porten er lynhurtig, er der en række sikkerhedsfunktioner tilknyttet. Porten stopper ved berøring med genstande, når den lukker, og man har endvidere mulighed for at vælge en sikkerhedssensor som ekstraudstyr. Det består af et lysgitter i rammen af porten, der hvor den lukker sammen.

- Det er en ekstra sikkerhedsforanstaltning, som mange vælger for at hæve sikkerheden den sidste tand. Har man funktionen, stopper porten altså inden berøringen, når lysgitteret bliver berørt, siger Jan Cortzen.

Niels Burcharth har selv fire servicemontører, som kører i hele Danmark. Man både monterer og servicerer løsningerne. Derudover arbejder man sammen med enkelte portforhandlere.

- Vores Novosprint porte har en gennemsnitlig levetid på 18 år. Der garanteres minimum 500.000 aktiveringer på oprulningsfjedre. Med hurtigheden og de deraf følgende færre påkørsler er der tale om, at kunderne får en meget pålidelig port, forklarer Jan Cortzen.

Skræddersyede løsninger

Niels Burcharth laver også skræddersyede løsninger med Novosprintporten. Man kan levere porten i størrelser helt op til ni meter i bredden og seks meter i højden. Samtidig kan man også levere en monoport, hvor det altså kun er det ene portblad, som bliver monteret.

- Mange lagre og andre virksomheder har ofte behov for smallere porte. Her dækker monoporten ofte behovet. Derudover er vi i stand til at lave løsninger, hvor eksempelvis conveyorbaner skal kunne passere igennem porthuller. Her kan vi lave en falsudskæring i portdugen, så det hele passer. Så, der er faktisk rigtigt mange muligheder for at få lavet lige præcis de løsninger, man ønsker, forklarer Jan Cortzen.

Ud over Novosprint importerer og forhandler Niels Burcharth både vertikale lynporte, glasfiber hejseporte og hangarporte fra den tyske producent.

 

 

Læs mere om porte

20/9 2016