MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI

MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI

Video: Med et ton i løftekapacitet imødekommer den nye MiR1000 et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter, og oven i den dobbelte kraft tilføjer robotproducenten - som den første i verden - en optimeret navigation med kunstig intelligens

Den danske robotproducent præsenterer sin nye model på den internationale robotmesse Automate 19 i Chicago i disse dage.

Nyskabelsen er en endnu stærkere mobil robot end virksomhedens tre globale game changers, MiR100, MiR200 og MiR500, som allerede er installeret i over 40 lande hos en bred vifte af virksomheder, heriblandt Airbus, Flex, Honeywell, Toyota, Visteon og Hitachi.

Med sin løftekapacitet på 1000 kilo åbner MiR1000 for også at optimere transporten af helt tunge emner, hvilket blandt andet har været efterspurgt af MiRs kunder i fly- og bilindustrien. Samtidig tilbydes et alternativ til de ikke ufarlige palleløftere, der også er dyre at bemande.

 

- Med MiR1000 udvider vi igen mulighederne indenfor automatiseret intern logistik og cementerer dermed vores position som
industriens logistikspecialist. Vi lytter til vores kunders behov og imødekommer dem hurtigere end nogen anden på markedet,
siger MiRs CEO Thomas Visti. Han uddyber:

-I dag står skal virksomheder kunne producere en stor varians i produkter, men i mindre antal end tidligere. Derfor har de brug for en fleksibel produktion med agil indretning, og de går ofte fra linjeproduktion til celleproduktion, som hurtigt kan tilpasses de omskiftelige produktionskrav. Med den kendte visuelle og logiske brugergrænseflade er det enkelt at bruge MiR1000 og MiR500 til at automatisere nye opgaver, i takt med de hastige forandringer, der er et grundvilkår i nutidens produktionsvirksomheder. Vi forventer, at de kommer til at udgøre halvdelen af leverancerne til markederne i Europa og Nordamerika.

Samtidig med afsløringen af MiR1000, lancerer MiR som de første på markedet en optimeret navigation med en stærk kombination af eksterne kameraer og kunstig intelligens i robotsoftwaren. Det betyder, at de mobile robotter nu kan forudse forhindringer langt forude ved hjælp af kameraerne, der placeres strategisk og fungerer som et ekstra sæt sensorer på robotten.
På den måde ved robotten, at den vil støde på forhindringer, længe før den selv vil kunne se dem, og det giver den mulighed for at omdirigere og derved optimere køretiden. Den nye navigation kan raffinere ruteplanlægning og kørsel for alle størrelser MiR-robotter.

- Med AI-navigationen har MiR effektivt løst de udfordringer, vi tidligere havde, når mobile robotter af forskellige fabrikater mødte hinanden i en smal gang eller døråbning. Vi undgår nu, at robotterne udfører lidt den samme dans, som vi mennesker kan komme til, hvis begge parter høfligt holder tilbage for den anden, fortæller logistikchef Hans-Jacob Madsen fra Sygehus Sønderjylland, som de seneste måneder har afprøvet den optimerede navigation i kombination med andre typer køretøjer og robotter.

-lipe

9/4 2019