Arbejde haves - flere medarbejdere ønskes

Arbejde haves - flere medarbejdere ønskes

TVIS Vognmandsforretning har ordrebogen fuld, men mangler arbejdskraft til de specialbyggede kranbiler

Der er travlt ved TVIS Vognmandsforretning, der gerne vil udvide forretningen. Virksomheden er stolt over de forhold, de tilbyder de ansatte, og håber, at gode arbejdsvilkår kan tiltrække flere kvalificerede kollegaer.

Chaufførerne kører i nye, førsteklasses specialbyggede kranbiler, de har gode muligheder for at videreuddanne sig, og flere steder i landet har TVIS lokationer med opholdslokaler og badefaciliteter med mere.
Sammen med Uddannelsescenter Holstebro og de lokale jobcentre arbejder vognmandsforretningen samtidig aktivt for at få flere til at interessere sig for chaufførfaget, og det er nødvendigt, hvis virksomheden fortsat skal kunne ekspandere uden at spænde chaufførerne for hårdt for.

– Vi har svært ved at skaffe den rigtige arbejdskraft. Jeg tror blandt andet, det skyldes, at der er en misforståelse af, at vi 'bare' transporterer gods fra A til B, men i virkeligheden kører vores chauffører jo rundt i specialbyggede kranbiler og løser en række krævende opgaver på byggepladser landet over.

Vi arbejder på, at alle vores chauffører skal blive faglærte, og de har gode vilkår, men for at undgå at de skal løbe for stærkt, har vi brug for flere kvalificerede kollegaer, forklarer Preben Sørensen, der er direktør hos TVIS Vognmandsforretning.

-lipe

Et spændende arbejde med ordnede forhold
Ifølge en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Ugebrevet A4 og Avisen.dk, af hvilke job, der er mest prestigefyldte, ligger danske lastbilchauffører på en 84. plads ud af 100. En placering, som de ansatte i TVIS Vognmandsforretning dog ikke synes er berettiget. Peter Malling Jensen har været i virksomheden i 24 år.

 

– Jeg synes, det er et spændende og vigtigt arbejde, jeg laver. Når vi for eksempel er ude på byggepladser og laver kranarbejde, håndterer vi ofte udstyr for flere millioner kroner for ikke at nævne det sikkerhedsmæssige ansvar, der også hører med. Samtidig er vi heldige at køre rundt i branchens bedste biler, og det betyder virkelig noget i hverdagen, at materiellet er sikkert og pålideligt, fortæller Peter Malling Jensen.

Kranchaufføren Søren Skafte besluttede sig for at søge til TVIS efter en årrække væk fra branchen.

– Jeg er positivt overrasket over, hvor grundig en oplæring jeg har fået. Her er orden i tingene, og er der noget, man er i tvivl om, får man altid svar. Derudover er det dejligt, at vi har lokationer i både Aulum, Greve og Fredericia, hvor der er badefaciliteter, opholdslokaler og køkkenfaciliteter, så vi ikke er overladt til en eller anden tilfældig tankstation, når vi arbejder ude, fortæller Søren Skafte.

Opråb til politikerne
Fra vognmændenes organisation, DTL, peges der på en skævhed i arbejdsmarkedet. Chauffører, der arbejder væk fra hjemmet, kan få skattefradrag for kost og logi på 477 kroner per døgn i maksimalt 55 dage om året.

– Hvis en chauffør kører langt fra hjemmet med dertilhørende udgifter 150 dage om året, og kun er berettiget til skattefradrag for de 55 dage, hænger det jo ikke sammen. Samtidig kan en udenlandsk chauffør køre rundt i Danmark i uge- og månedsvis på helt andre arbejdsvilkår end de danske kollegaer. Hvis vi fortsat skal have sunde vognmandsforretninger i Danmark, må politikerne adressere de udfordringer, vi står over for, siger Ove Holm, der er erhvervspolitisk chef i DTL – Danske Vognmænd.

24/11 2016
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret