Danske Fragtmænd og dao indgår et strategisk samarbejde

Danske Fragtmænd og dao indgår et strategisk samarbejde

Danmarks førende stykgodstransportør Danske Fragtmænd og pakkedistributøren dao har indledt et samarbejde. Formålet er at styrke selskabernes konkurrenceevne på et stærkt konkurrencepræget transportmarked

Efter mange måneders forberedelser har Danske Fragtmænd og dao indgået en aftale, hvor selskaberne fremadrettet skal løse en række transportopgaver i fællesskab.

Danske Fragtmænd har i dag en stor andel af stykgodsmarkedet i Danmark og har kontakt med store dele af det danske erhvervsliv på daglig basis. Men transportkoncernen har dog indtil nu, i et meget begrænset omfang, beskæftiget sig med BtC-markedet og den stigende internethandel.

- Internethandlen er i vækst og har været det længe. Men det er ikke et marked, som Danske Fragtmænd tidligere har haft fokus på, fordi vores forretning primært er bygget til at håndtere forsendelser til erhvervslivet. Vi oplever dog i stigende grad, at vores kunder efterspørger one-stop-shopping.

- De ønsker en transportør, der kan løse det hele, både pakker til deres private kunder og forsendelser til erhvervslivet. Derfor har vi i et stykke tid arbejdet på at finde en samarbejdspartner, der kunne hjælpe os med at levere vores kunders forsendelser til de private modtagere, fortæller administrerende direktør Jørn P. Skov.

At det bliver et samarbejde mellem Danske Fragtmænd og dao er derfor ingen tilfældighed. Hos dao er det nemlig forsendelser til erhvervslivet, der giver udfordringer, fortæller administrerende direktør Morten Villberg.

- Vi har både nuværende og potentielle kunder, der efterspørger leverancer til butikker og erhvervsdrivende. Den opgave kan vi i dag ikke løse, eftersom alle vores forsendelser bliver leveret om natten og i de tidlige morgentimer, hvor virksomheder og butikker er lukkede.

- Derfor kan vi med samarbejdet for det første udvide mange af vores nuværende kundeaftaler med erhvervsforsendelser, men vi kan samtidig også ramme et endnu bredere BtB-segment, som i mindre omfang tænker på dao som potentiel transportør til erhvervslivet. Vi er derfor meget tilfredse med aftalen og de nye forretningsmuligheder, som den åbner for.

Danske Fragtmænd og dao er begge dansk- og privatejede virksomheder, hvis kulturer, ifølge daos administrerende direktør Morten Villberg, matcher hinanden rigtig godt. Det er et parameter, som han vurderer, er afgørende for et succesfuldt samarbejde.

- Vores medarbejdere kommer til at arbejde tæt sammen på kryds og tværs, og derfor er det af stor betydning, at vi forstår hinanden, og at der løbende er en god dialog. Vi er midt i en omstilling og udvikling af vores forretning, som fordrer agilitet og entreprenørskab, og det driver da også ned af væggene i vores helt nye hovedkvarter i Vejle. Vi er stærkt fokuserede på, at slutforbrugeren altid kommer først, og vi oplever, at vores værdier og kundefokus matcher rigtig godt med Danske Fragtmænd.

Danske Fragtmænd og dao har allerede testet samarbejdet på tre af Danske Fragtmænds kunder, hvilket er forløbet til stor tilfredsstillelse for alle parter. Virksomhederne er derfor nu klar til at tilbyde løsningen til de øvrige kunder og forventer, at der vil være stor interesse for de muligheder, som samarbejdet skaber.

-hawin

 

9/10 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen