Danske virksomheder vinder Femern-kontrakterne
De danske virksomheder klarer sig særdeles godt i konkurrencen om at vinde Femern-kontrakter. Alene i løbet af det seneste år er antallet af nye danske underleverandører på det omfattende tunnelbyggeri vokset med 150 pct. og tegner sig nu for langt over halvdelen af de tilknyttede selskaber
Flere og flere danske virksomheder kan skrive byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland på cv’et. I alt har nu 274 danske underleverandører fra hele landet hevet opgaver hjem på det omfattende tunnelprojekt. Det er 160 flere danske virksomheder i forhold til samme tid sidste år svarende til en stigning på 150 pct.
Det viser tal fra Femern A/S, der netop har opgjort det samlede antal af virksomheder tilknyttet byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel fra Rødbyhavn til Puttgarden.
I alt står 431 danske og udenlandske virksomheder noteret som underleverandører siden megaprojektet for alvor gik i gang i 2020. De 274 danske virksomheder tegner sig dermed for 64 pct. af de mange hundrede kontrakter.
I Dansk Industri glæder man sig over, at de danske virksomheder er konkurrencedygtige i ”den benhårde konkurrence”, som kendetegner et internationalt projekt som Femern Bælt-tunnelen, siger Torben Liborius, underdirektør i Dansk Industri og chef for Dansk Infrastruktur.
- Det er vigtigt både for projektet og for virksomhederne, for med mange danske virksomheder ombord sikrer det, at der er kendskab til danske normer og regler. Det viser, at de danske virksomheder er parate til at løse den slags opgaver, der kræver samarbejde på tværs af grænser og kulturer, siger Torben Liborius.
18 tårnkraner i gang
En af de virksomheder, der oplever Femern-byggeriet fylde godt i ordrebøgerne, er JMM Group i Vojens. Virksomhedens kranafdeling Normas Cranes A/S har kontrakt med entreprenørkonsortiet FLC om levering af blandt andet tårnkranerne til tunnelbyggepladsen ved Rødbyhavn.-Samlet set er det her stor kontrakt for os, som samtidig giver os vigtig erfaring til fremtidige opgaver. Lige nu har vi 18 tårnkraner i gang på Femern-byggeriet. Vi har desuden budt på en licitation ved FLC på endnu en stor leverance af entreprenørmaskiner til projektet. Vi håber naturligvis, at vi kan fortsætte med det gode samarbejde på projektet, siger Jan Koch Møller, der er CEO hos JMM Group.
Om Femern Bælt-tunnelen
Femern-forbindelsen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog.
Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
-lipe