DI-ros til vækstplan for handel og logistik

DI-ros til vækstplan for handel og logistik

Regeringens udspil til Vækstplan for handel og logistik peger på vigtige emner som e-handel, last-mile-levering og miljøpåvirkning lyder det fra branchefællesskabet for danske transport- og logistikvirksomheder

DI Transport mener, at regeringen både peger på nødvendige initiativer og vigtige analyser, som skal sættes i gang for at fremme et stærkt og grønt logistikerhverv.

- Danmark har en række styrkepositioner inden for transport og logistik, som bidrager til vækst og velstand i Danmark. Velfungerende logistik er samtidigt med til at styrke konkurrenceevnen for det øvrige erhvervsliv. Derfor er vi meget tilfredse med, at regeringen sætter fokus på logistikbranchen, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.

Cykler, modulvogntog og EU-standarder skal i fokus
DI Transport er positivt stemt over for regeringens udspil og mener, at planen sætter fornuftigt ind på nødvendige indsatsområder.

- Vækst i e-handel og trængsel i forbindelse med bl.a. varelevering i byer er en væsentlig udfordring. Derfor er det også positivt, at regeringen vil sætte fokus på transport og logistik i forbindelse med e-handel og last-mile levering i byerne, siger Michael Svane.

- Vækstplanen understreger, at velfungerende logistik er med til reducere transportens klimapåvirkning. Samtidig skal vi se på, hvordan vi kan skabe bedre rammer for logistik og varelevering. Det kan vi gøre ved at fokusere på levering uden for myldretiden, varelevering med cykler og øget brug af modulvogntog.

Michael Svane fremhæver desuden, at der i vækstplanen også er initiativer, som skal gennemføres på EU-plan for at give mening.

- Vi har brug for højere fælles EU-standarder for elektroniske transportdokumenter, og bedre brug af elektroniske dokumenter står da også på EU-dagsordenen. Ikke mindst på transportområdet. Digitale transportinformationer, tilladelser og dokumentation øger effektiviteten og sikrer en smidigere forretningsgang samt færre administrative byrder.

-lipe

 

10/1 2020
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed