Dyr fragt truer dansk nethandel

FDIH opfordrer logistikvirksomhederne til at prioritere nethandlen og politikerne til at skrotte de urimelige internationale postaftaler

Flere forbrugere dropper deres planlagte køb på nettet, fordi fragtomkostningerne bliver for høje.

Hver femte gang en kunde afbryder et køb på nettet, har fragtomkostninger ansvaret, konkluderer en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.
Til sammenligning svarer kun otte procent, at de afbrød et netkøb, fordi fandt varen billigere et andet sted.

Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning:

- For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder har vi fordobletvores konverteringsrate.
Det siger alt, forklarer indehaver Morten Ravn.

I FDIH ser adm. direktør Niels Ralund med bekymring på analysens resultat:
- Det er meget trist læsning, som viser, at fragtomkostningerne er en reel
trussel mod danske netbutikker, siger han, og opfordrer de danske logistikvirksomheder til at fokusere yderligere på nethandlen:

- Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, atderes vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken.

Rabat til kineserne

Ifølge Niels Ralund er udfordringen ikke kun dansk, men skyldes også de internationale postaftaler, som sikrer, at der kan sendes breve og pakker mellem landene. Fattige lande har fået rabat på forsendelser til de dyrere lande, men Kina, som er verdens største e-handelsmarked, får -  med mange år med status som u-land - fortsat rabat på betalingen i modtagerlandet, hvor det lokale postvæsen bringer pakken eller brevet det sidste stykke vej.

-  Det er helt skørt, at det danske postvæsen skal have penge op af lommen for at fragte en pakke fra Kina til den danske modtager. Prisen ligger under det, som en dansk netbutik skal betale for den samme befordring bare i Danmark. Det presser Post Danmark, som forsøger at hente nogle af pengene ind med høje fragtpriser. Det er en ond cirkel, understreger Niels Ralund.

Kaffekaplsen.dk er tilstede på fem udenlandske markeder, men ifølge Morten Ravn er det en daglig kamp at lave profit på grund af de høje danske fragtpriser:

-  I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark, siger han.

Manglende politisk forståelse

Mens danske netbutikker som Kaffekapslen.dk skal spænde livremmen yderligere ind, så gnider de udenlandske konkurrenter sig i hænderne, fordi fragtpriserne er med til at skubbe danske forbrugere i armene på dem. Derfor er fragtpriserne også emne, som de danske politikere må forholde sig til, hvis vi skal have balance i dansk nethandel, mener Niels Ralund, og tilføjer:

- Desværre viste forårets Postforlig, at politikerne mangler en forståelse for
netbutikkernes udfordringer, og at e-handel og detailhandel er smeltet sammen. Det betydet, at hvis man fra politisk hold skader e-handlerne, så skader man
altså også dansk detailhandel og dermed dansk økonomi.

 

 

 

 

 

 

24/8 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen