Entreprenørfirma er blevet afhængig af transportteknologi

Entreprenørfirma er blevet afhængig af transportteknologi

Fleksibilitet har stor betydning, når kunderne ringer med en hasteopgave. Her har den mindre entreprenørvirksomhed Tim Andersen Enterprise fået et ekstra værktøj i bilerne, som giver en stor fordel. Og så kan den tilmed hjælpe med dokumentation over for kunderne.

Der er igen kommet gang i hjulene i den danske byggeindustri. Men nogle hårde år har også gjort, at firmaerne er opmærksomme på værktøjer, der kan give dem en fordel i markedet. Her har Tim Andersen Entreprise fundet, at teknologien kan hjælpe. For de sidste to år har de bygget deres forretning op omkring brugen af transportteknologi. Med flådestyring og kørebøger fra firmaet Abax får de nemlig muligheden for hurtigt at rykke ud ved hastesager, og generelt skabe en oversigt over kørselsmønsteret, som derved kan optimeres.

- Transportteknologien har stor betydning for vores forretning. Hvis vi i dag stoppede med at have Abax’ tracker på bilerne, ville det ødelægge vores koncept fuldstændig, siger Tim Andersen, indehaver af Tim Andersen Enterprise.

For selvom firmaet med otte ansatte og en håndfuld biler kørende kan virke som en overskuelig masse, så handler det ofte om at kunne besvare kundernes henvendelser på få minutter, beretter Tim Andersen.

- Det giver en kæmpe stjerne hos kunderne, at vi hurtigt kan rykke ud, fordi vi ved, hvor bilerne er henne i landet. Kunderne kan også godt se ideen i, at vi kan se, hvor bilerne er henne. Jeg kan orientere mig på min telefon, så hvis kunden spørger efter, hvor vores mand bliver af, så kan jeg hurtigt tjekke telefonen og give beskeden om, at han eksempelvis er på vej fra grossistens lager.

Dokumentation gavner
Når man som firma lever at levere en ydelse til kunderne, hvor en stor del handler om timeforbrug, så skal registreringen være korrekt. Ellers kan det ende med klager og utilfredse kunder. Derfor går Tim Andersen og resten af virksomheden meget op i, at fakturaen altid afspejler det reelle tidsforbrug. Dog kan der alligevel opstå tvivl, og så er flådestyringssystemet og kørebogen en god investering.

- Vi har oplevet en tvist, hvor kunden betvivlede, om vi vitterlig havde været der i det antal timer, vi fakturerede. Her kunne jeg ringe til Abax, og en halv time senere havde jeg en udførlig oversigt over, hvornår vi var på kundens adresse og kørte igen. Det kunne vi bruge som dokumentation, og det er guld værd - især når det handler om et sekscifret beløb, siger Tim Andersen. 

Generel tendens i branchen
Hos Abax, firmaet bag transportteknologien, oplever de i stigende grad, at virksomheder i byggeriet finder det interessant at putte mere teknologi i firmabilerne. Det er både for dokumentationens skyld og ikke mindst for at levere den bedst mulige service.

- I dag handler det som virksomhed om at skille sig ud og vise, at man hele tiden er der for kunderne. Derfor har vi de seneste år set, at mange i byggesektoren vælger flådestyring og elektroniske kørebøger til. Det er en intelligent forsikring mod skattesmæk som firma, men endnu vigtigere et kundetilfredshedsværktøj. For hvis du kan sende en mand afsted, så snart kunden ringer, så er du allerede et skridt foran konkurrenterne, forklarer Pam Singh, administrerende direktør i Abax Danmark.

14/8 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen